Erik Gamzejev | Aga teised teevad ju ka... ({{commentsTotal}})

Foto: Põhjarannik

Erik Gamzejev käsitleb Vikeraadio päevakommentaaris populismi nõiaringi valimiskampaanias.

Eestis ei ole teada ühtki erakonda, kes tunnistaks, et nende poliitika on populistlik. Ometigi – kui läheb lahti valimiskampaania, hakkavad erakonnad üksteist süüdistama populistlike loosungite kasutamises.

Mitu tipp-poliitikut on omavahelises vestluses tunnistanud, et nad vihkavad populismi, aga kuna konkurendid seda kasutavad, ei saa ka nemad relvituna valimislahingusse kaotama minna. Nõiaringi sattunult tuleb ebareaalsete loosungite lennutamist kaasa mängida, sest võimule pääsemata oma plaane ju ellu ei vii. Ehk lihtsustatult öeldes kõlab käibefraas lasteaia liivakastist: aga teised teevad ju ka...

Nii ongi ajaloolisesse mällu jäänud valimislubadused jõudmisest viie jõukama riigi hulka, tuhandeeurosest alampalgast ja põhimaanteedest, mis kõik peaksid juba ammu olema neljarealised. Rääkimata pikast loetelust asjadest, mis kõik hakkavad edaspidi olema tasuta. Või sellest, kuidas raha hakkab muudkui rohkem kätte jääma.

Eelmiste riigikogu valimiste eel tegi mõttekoda Praxis tööd selle nimel, et valijatel oleks võimalik populistlikke loosungeid paremini ära tunda. Praxise tolleaegne tegevjuht Annika Uudelepp tõdes Postimehes, et lubadused, mis on ajendatud vaid eesmärgist püüda valijate hääli, mitte aga riigi ja rahva eluolu tegelikult parandada, võivad demokraatiale mõjuda laastavalt, kuna need summutavad mõistlikku debatti.

Praxise tookordne populismiuuring pälvis eelkõige meetodi tõttu kriitikat, ent positiivne oli, et sellele teemale rohkem valijate tähelepanu tõmmati. Seda on vaja teha ka lähenevate uute riigikogu valimiste eel. Ebarealistlikud lubadused, ühiskonnarühmade vastandamine, hirmude üleskütmine, lihtsustatud lahenduste pakkumine keerulistele probleemidele − kõik need populismi klassikalised tunnused keerlevad juba praegu valimiskampaania tuure üles võtval karussellil. 

Eesti ei eristu selles osas sugugi paljudest teistest riikidest. Nagu näitavad valimistulemused, on populistlikele lubadustele tugev tellimus olemas. Umbes samasugune lugu on ka ajakirjandusega. Paljud taunivad klikkide õngitsemisele orienteeritud pealiskaudseid meediakanaleid. Suurema osa lugejate käitumine näitab samas, et tegelikult nad ise eelistavad lihtsustatud pealkirju põhjalikele ja analüütilistele lugudele, mille vähesust ühtelugu tänasele meediale laiemalt ette heidetakse. Õhtulehe ja Sirbi trükiarv erineb näiteks ligikaudu kümme korda.

Ei ole kuigi reaalne, et politoloogid ja valimiskampaaniate tehnoloogid suudaksid välja mõelda valimistel edu toovad täiesti populismipuhtad retseptid. Kuid tähtis on, et populistlikest võtetest rääkimine ja nende äratundmisele kaasaaitamine annaks rohkem õhku ning võimalusi silma paista argumenteeritud valimiskampaaniale. See julgustaks ka rohkem rääkima reaalsetest ideedest, mida üks või teine erakond tahab elu edendamiseks korda saata. 

President Kersti Kaljulaid ütles tänavu suvel Narvas Põhjarannikule antud intervjuus, et väga lihtsad lubadused, kus lubatakse eelkõige kingituste sadu, alahindavad valijat.  

Äsjane Postimehe uuring kinnitas, et Eesti elanike praegustest hirmudest kõige suurem on äärmuslaste ja populistide võimuletulek. See sai hirmude pingereas 20 protsendiga esikoha. Uuringu metoodika annab muidugi hulganisti tõlgendamisruumi, sest võib ju öelda, et 80 protsenti ei karda seda ja see on piisavalt suur sihtrühm, kelle peale panustada. 

Ent olgu üks näide ka lähiajaloost. Pisut enam kui aasta tagasi toimunud kohalike valimiste eel paistis Jõhvis enneolematu populismi viljelemisega silma Keskerakond. 4500 maksumaksjaga valda lubati rajada õnnepalee ja noorte perede eramute rajoon, 30 000 kohaga staadion, meremuuseum, 500 uut töökohta, panna käima tasuta ühistransport. Õigusabi lubati hakata jagama tasuta, narkosõltlaste keskus tõsta lihtsalt vallapiiri taha, haigla ravijärjekorrad kaotada, pensionäridele maksta juubelitoetust. Peale selle lubati rajada aukodanike allee. Valimiste eel pandi vägeva peoga paika isegi tulevase kaubandus- ja vabaajakeskuse nurgakivi. Tõsi, selle tegelik ehitus läks lahti alles rohkem kui pool aastat hiljem ja sel teisipäeval toimus samale hoonele nurgakivi paneku tseremoonia juba teist korda.

Kui Ida-Virumaa suuremates keskustes on Keskerakond olnud ülivõimas võitja ja kogunud enamasti üle 50 protsendi häältest, siis Jõhvis nii ägedaloomuline populismipuhang edu ei toonud − tuli kõigest 14 protsenti häältest. See andis kinnitust, et enamik Jõhvi inimestest pole sugugi lihtsameelsed. See, et läinud suvel tehtud poliitiliste diilide ja ülehüppamiste tulemusel on nii napi valijate toetusega Keskerakond suutnud Jõhvis haarata endale nii vallavanema, abivallavanema kui ka volikogu esimehe ja aseesimehe ameti, on omaette teema. 

Siiski annavad nii see Jõhvi näide kui ka äsjane Postimehe küsitlus märku, et ehk ei olegi ratsu  nimega Populism see, kellele seekordsete valimiste traavivõistlusel liialt suuri panuseid tasuks teha. Valimiskampaania ei pea olema igav ja kuiv. Üle finišijoone võib esimesena jõuda ka bluffimata ja teravaid vastandumisi tekitamata, olles asjalik, mänguline ja elegantne ning proovides mõelda, et teised teevad seekord samuti nii… •

Kõiki Vikerraadio päevakommentaare on võimalik kuulata Vikerraadio päevakommentaaride lehelt.

ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil arvamus@err.ee. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel. Artikli kommentaariumist eemaldatakse autori isikut ründavad ja/või teemavälised, ropud, libainfot sisaldavad jmt kommentaarid.

Toimetaja: Rain Kooli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: