Lätis müüdi mullu varasemast vähem uusi autosid

Läti uute autode turg oli 2024. aastal tõsises languses – aasta jooksul registreeriti 17 128 uut sõiduautot, mis on 7,2 protsenti vähem kui 2023. aastal, teatas Läti automüüjate liit.
Võrreldes 2007. aasta rekordiga, kui müüdi 30 800 uut autot, oli mullune müügimaht peaaegu poole väiksem. Uute autode arvelevõtmiste arv langes järsult aasta alguses, kuid stabiliseerus septembris ning pöördus detsembris juba kasvule, kui see oli mullusest 13,3 protsenti suurem, vahendas Läti rahvusringhääling LSM.lv.
Läti automüüjate liidu hinnangul on uute autode müüki oluliselt mõjutanud ebakindel geopoliitiline keskkond ja nõrk majandus. Sellest olukorrast on aga kasu saanud kasutatud autode turg.
Samas tõi liit välja, et automüügi kasvupotentsiaalile viitavad märgid turu stabiliseerumisest aasta lõpus ja nõudlus soodsa hinnaga elektriautode järele.
Uute sõiduautode müügimahtudelt jäi turuliidriks Toyota 16,5-protsendise osakaaluga (2818 registreerimist), kuigi Toyotade müük langes 22,3 protsenti. Järgnesid Škoda (2584 müüdud autot, langus kolm protsenti) ja Volkswagen (1971 autot, langus 6,3 protsenti).
Premium-segmendis paistis silma Audi (749 registreerimist), edestades BMW-d (748) ja Volvot (447).
Uute sõiduautode segmendis moodustasid olulise turuosa suuremad äritehingud ja -ostud, kus riigiasutused või ettevõtted hankisid endale korraga kümneid sõidukeid. Nii soetas Läti piirivalve 162 autot (Renault, Toyota, Citroën), CityBee 262 sõidukit (VW, Ford, Toyota, Škoda), Lidl Latvija ostis 126 autot (BMW, Mini, VW), riiklik metsandusettevõte Latvijas valsts meži 97 autot (Dacia, Nissan), liiklusohutusamet 57 autot (KIA, SEAT, VW, Citroën).
2024. aastat iseloomustas elektriautode registreerimiste 22,5-protsendine langus. Elektriautod moodustasid ainult 7,3 protsenti (1258 autot) kõigist uutest arvele võetud sõiduautodest.
Automüüjate liidu selgituse kohaselt viivitasid ettevõtted, mis moodustavad 60 protsenti elektriautode ostjatest, oma ostudega, oodates uusi valitsuse toetusprogramme.
"Turul puudub odava hinnaga elektriautode kategoorias konkurentsivõimeline pakkumine," märkis liit, viidates, et rahapuudus on jätkuvalt turu arengu peamiseks takistuseks.
Autoliit tõi välja, et Läti autopark kosub väga aeglaselt ning jääb Leedust ja Eestist maha kuni 40 protsenti.
Eestis müüdi eelmisel aastal 25 386 uut sõiduautot, mida on 11 protsenti enam kui aasta varem. Automüük kasvas 2025. aastal jõustunud automaksu eel eriti kiiresti aasta lõpus, kui detsembris müüdi uusi sõiduautosid 97 protsenti rohkem kui 2023. aasta viimasel kuul.
Eesti automüüjad müüsid 2023. aastal üle 22 820 uue sõiduauto, mida on 11,7 protsenti enam kui 2022. aastal, kuid vähem kui koroonaeelsetel aastatel.
Toimetaja: Mait Ots
Allikas: LSM.lv