Ministeeriumi kinnitusel jäävad laenureklaami olulised piirangud kehtima
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium teatas vastuseks väidetele nagu sooviks ta kaotada kiiralenudele kehtestatud ranged piirangud, et olulised reklaamipiirangud jäävad kehtima ning reklaam ei tohi endiselt kutsuda laenu võtma.
Kavandatava reklaamiseaduse muudatuse kohaselt on võimalik laenupakkujatel esitleda toote juures ka võimaliku järelmaksu tingimusi, nagu intress, tagasimakse kestvus, igakuise makse suurus ja toote lõplik hind tarbijale. Praegu ei tohi toodet ja järelmaksutingimusi koos reklaamida. "Laenuteenuse tingimustest konkreetsemalt rääkimine kasvatab konkurentsi laenuturul. Ühtlasi aitab suurem valik ja läbipaistvus järelmaksu või laenu võtjal leida endale sobivaim lahendus," ütles ministeeriumi siseturu asekantsler Kristi Talving pressiteate vahendusel.
"Täna ei näe inimene autoreklaamis liisingu võimalusi ja sellega kaasnevaid kohustusi, mistõttu puudub tarbijal piisav teave, et teha kaalutletud otsus," lisas ta.
Kolm aastat tagasi muudetud reklaamiseadusega kehtestati ministeeriumi hinnangul vastutustundliku laenamise põhimõtted ja asekantsleri sõnul nendes põhimõtetes järeleandmisi ei tehta. "Reklaam ei tohi ka edaspidi jätta muljet, et laenu võtmine on riskivaba ja lihtne võimalus finantsprobleemide lahendamiseks. Eesmärk on, et tarbija ei võtaks laenu kergekäeliselt, emotsiooni ajel ning laenutingimustesse süvenemata," rõhutas Talving.
Teenuse pakkuja peab enne laenu andmist veenduma, et laenu, liisingu või järelmaksu soovija on võimeline seda ilma probleemideta tagasi maksma. Kui laenu taotleja ei ole selleks võimeline, ei tohi talle ka tulevikus laenu anda. Laenuandjad peavad omama tegevuseks luba ning nende üle teostab järelevalvet finantsinspektsioon. Finantsinspektsioonil on õigus tunnistada kehtetuks reklaaminõudeid rikkunud laenuandja tegevusluba, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.
"Turg on viimase viie aastaga stabiliseerunud. Tähtajaks tasumata laenude jääk on alla viie protsendi laenuportfellide summast ja meil on ligi kümme korda vähem laenu pakkuvaid ettevõtteid kui 2014. aastal. Seega on õige aeg võimaldada tarbijale teadlikuma valiku tegemist," ütles Talving.
Reklaamiseaduse muudatuse eelnõu on hetkel kooskõlastusel justiitsministeeriumis. Eelnevalt on selle kooskõlastanud sotsiaalministeerium ja rahandusministeerium. Eelnõu on plaanis esitada riigikokku käesoleva aasta lõpuks.
Postimees kirjutas sel nädalal, et majandusministeerium on algatanud kiirlaenufirmadele kehtestatud rangete reklaamipiirangute leevendamise, kuid ei ole selle kohta küsinud teise osapoole ehk võlanõustajate arvamust. Eelnõu järgi tunnistataks alles kolm aastat tagasi kehtestatud piirang, mille kohaselt tohib kiirlaenureklaam sisaldada ainult kohustuslikku teavet nagu intressimäär, krediidi kulukuse määr ja ettevõtte kontaktid, kehtetuks ja edaspidi võiks kiirlaenupakkuja kohustusliku teabe kõrvale reklaamida, mida tahab, kirjutas kolmapäevane Postimees.
Toimetaja: Mait Ots