Seadusest võivad kaduda kiirlaenude reklaamile seatud piirangud

Majandusministeeriumis on valminud eelnõu reklaamiseaduse muutmiseks, millega kaotatakse tarbijakrediiti ehk kiirlaenu pakkuvatele ettevõtetele reklaamipiirangud.
"Sätte kehtetuks tunnistamine toob kaasa õiguse kajastada reklaamis ka muud teavet lisaks seadusega nõutud kohustuslikule teabele eeldusel, et reklaamis sisalduv teave, selle avalikustamise viis ja kujundus vastavad reklaamiseaduse nõuetele," seisab eelnõu seletuskirjas.
Praegu nõuab seadus, et tuleb esitada soovitus tutvuda finantsteenuse tingimustega ning vajaduse korral konsulteerida asjatundjaga ja lisada muid selgitusi ja hoiatusi. Näiteks krediidikulukuse määr.
"Keelatud on näiteks reklaamida, et Credit24 krediidikonto on mugav ja paindlik lahendus," ütles ERR-ile seadusemuudatust kommenteerinud Credit 24 juht Mihkel Karu.
Majandusministeerium selgitas, et sätte kehtetuks tunnistamine ei mõjuta teisi kiirlaenureklaamile esitatavaid nõudeid ja endiselt on välistatud reklaamide muutumine atraktiivseteks.
"Reklaam, millega teavitatakse valmisolekust anda tarbijakrediiti või vahendada tarbijakrediidilepinguid, peab olema vastutustundlik, tasakaalustatud. Reklaam ei tohi jätta muljet, et tarbijakrediidi võtmine on riskivaba ja lihtne võimalus finantsprobleemide lahendamiseks. Tarbijakrediidi reklaam peab vastama ka reklaami üldnõuetele," sedastas ministeerium.
Reklaamis sisalduva teabe piirang jõustus 2016. aasta alguses osana kiirlaenuturu korrastamise meetmetest, millega kehtestati laenuandjatele nõue omada tegevusluba, allutati nad finantsjärelevalvele ning seati piirang kiirlaenude intressimäärale. Samuti pidid laenuandjad lähtuma vastutustundliku laenamise põhimõttest ehk hindama laenusoovija krediidivõimelisust.
Eesmärk oli, et inimesed ei võtaks laenu kergekäeliselt, emotsiooni ajel, piisavalt kaalutlemata ja laenutingimustesse süvenemata, saamata aru, et sellega kaasnevad ka kohustused. Laenu võtmine oli muutumas tavapärase elu lahutamatuks osaks rahamurede lahendamisel. Sellele aitasid kaasa väga atraktiivsed reklaamid nii sõnaliselt kui kujunduselt. Seetõttu kehtestati loetelu teabest, mida reklaam võib sisaldada. Ülejäänud teabe esitamine reklaamis ei ole lubatud, kirjaldasid ministeeriumi ametnikud olukorda.
Ministeerium leiab, et piirangu kaotamine aitab parandada kiirlaenuturul konkurentsi.
"Konkurents motiveerib tarbijakrediidi pakkujaid konkurentsivõime säilitamiseks tegema investeeringuid tootearendusse, tarbijakrediiditoodete tingimused kujunevad nõudluse ja pakkumise tulemusena. Tarbija seisukohast laieneb pakutavate krediiditoodete valik, võimalus tooteid ja nende pakkujaid erinevate objektiivsete kriteeriumite alusel hinnata, et langetada kaalutletud otsus toote valikul," põhjendas ministeerium.
Seaduseelnõu peab eelnevalt heaks kiitma valitsus ja kinnitama riigikogu.
Toimetaja: Indrek Kuus