Kõlvart: Rail Balticust ei tohi saada Reformierakonna kinnisideed

Rail Balticust ei tohi saada Reformierakonna järjekordset kinnisideed ja usaldusküsimust, mida tuleb vahendeid valimata ja raha lugemata senisel viisil edasi ajada ning mille üle on keelatud igasugune sisuline arutelu, leiab Keskerakonna esimees Mihhail Kõlvart.
Kõlvart tegi sotsiaalmeedias Reformierakonna ja selle juhi Kristen Michali suhtes väga terava avalduse, mis langeb konteksti, kus pealinna poliitikas on tekkinud arutelu Keskerakonna ja Reformierakonna võimalikust koostööst enne või suurema tõenäosusega pärast kohalike omavalitsuste valimisi Tallinnas.
"Rail Baltic on saanud ideoloogiliseks projektiks, mida järjest enam õigustatakse väärtusteemadega nagu ühenduvus Euroopaga ja mõnikord ka julgeolek. Aga projekt, millesse paigutatakse miljardeid maksumaksjate raha ning milleks ohverdatakse päris looduskeskkonda, väärib päris debatti," leidis Keskerakonna esimees.
Kõlvart jätkas, et kui seni on igasugust kriitikat Rail Balticu suunas üleolevalt sildistatud kremlimeelsuseks ja öeldud, et kõik on kõige paremas korras, siis nüüd on Balti riikide transpordiministrid küsinud Rail Balticu jaoks Euroopa Liidult juurde 10 miljardit eurot.
"See näitab selgelt, et projekt ei ole praegusel kujul jätkusuutlik ja planeerimisel on tehtud suuri vigu."
Ta tõi välja, et Rail Balticut on juba esialgsega võrreldes tugevalt kärbitud – vähendatud on viaduktide arvu ning kahest rööpapaarist saanud üks.
"Ometi on projekt läinud sedavõrd palju prognoositust kallimaks, et praegu küsitakse juurde summat, mis on üle kahe korra rohkem, kui seni kõigi aastate peale kokku saadud. Kes suudab seda ebatäpsust arvesse võttes usutavalt prognoosida Rail Balticu tasuvust ning iga-aastast kulu maksumaksjale?" küsis Kõlvart.
Ta meenutas, et aastal 2019 lõpetas Nordica lennud Eestisse.
"Ometi hoiti seda kahjumis ettevõtet just Reformierakonna eestvedamisel elus veel viis aastat ning sinna maeti miljoneid maksumaksja raha, enne kui see ametlikult pankrotti lasti."
Keskerakonna esimees lisas, et Rail Balticust ei tohi saada Reformierakonna järjekordset kinnisideed ja usaldusküsimust, mida tuleb vahendeid valimata ja raha lugemata senisel viisil edasi ajada ning mille üle on keelatud igasugune sisuline arutelu.
"On ju peaminister suurustanud, et võime vajadusel hakata ehitama ka Läti osa. Ja sama peaminister räägib, kuidas maksutõusudele ei ole alternatiivi, sest kõik kulud riigieelarves on hädavajalikud," torkas Kõlvart kriitika ka peaminister Kristen Michali aadressil isiklikult.
Michal: Kõlvart on sügavalt eksiteel
Peaminister Kristen Michal ütles valitsuse pressikonverentsil Mihhail Kõlvarti väljaütlemist kommenteerides, et Kõlvart eksib sügavalt, kui leiab, et Rail Baltic tuleks seisata.
"Ma siiski ütleks, et see on Eesti ühenduse ja põhimõttelise suuna valik olnud aastakümneid. Juba Lennart Meri oli see, kes ütles, et Eestil on vaja kiiret ühendust Euroopasse. Ja kõik selle aja, on need inimesed, kes võimendavad Eestis erinevaid selliseid Kremli narratiive, et õnn saabub idast, muu hulgas ka transiidist, selle Rail Balticu vastu võidelnud," lausus Michal.
Michal rõhutas, et Rail Balticu ehitust toetab 70 protsenti Eesti rahvast.
"Riias toimus meil just kohtumine Läti ja Leedu peaministritega. Ja ma kinnitan, et kolleegid teevad kõik, et 2030. aastaks valmis saada. See ei ole kindlasti lihtne. Ja selles on Eesti kõige tublim. Eestis on kolmandik trassi sellel aastal juba ehituses. Järgmise aasta lõpuks on praktiliselt kogu trass erinevate töödega kaetud," sõnas Michal.
"Ja see, et Läti vajab meie abi ja nõu, on praktiliselt ilmne. Läti peaminister selle nõu ka hea meelega vastu võtab, sest Eestis on kilomeetri hind umbes kaks korda odavam kui see on Lätis täna planeerituna. Ja meil on tööd tegemisel, Lätis ei ole ükski kilomeeter veel töös. See ei ole mitte etteheide, vaid soov selle järgi, et meie kogemusi vahetada. Leedukad annavad samamoodi oma kogemusi," lisas ta.
"Nii, et Mihhail Kõlvart, Keskerakond ja see seltskond, kes loodab, et Rail Baltic tuleks seisata, otsida mingisuguseid sõpru mujalt, on kindlasti sügavalt eksiteel," sõnas Michal.