3,3 miljonit: PR-firmad kosuvad EAS-i nisa otsas ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Ajujaht on üks EAS-i tegevusi, mille kommunikatsioon ostetakse väljastpoolt sisse.
Ajujaht on üks EAS-i tegevusi, mille kommunikatsioon ostetakse väljastpoolt sisse. Autor/allikas: Ajujaht

Ehkki EAS-is töötab 30 turundus- ja kommunikatsiooniinimest, on organisatsioon PR-ettevõtetele oluline sissetulekuallikas - nelja aasta jooksul hangib organisatsioon suhtekorraldusteenuseid ligi 3,3 miljoni euro eest, ja see summa ei pruugi olla lõplik, kuivõrd Eesti-siseseid teenuseid ostetakse reeglina aasta kaupa, nii et järgmise kahe aasta teenuste mahud alles selguvad ja lisanduvad.

EAS ostab kommunikatsioonitegevusi sisse nii paljude tegevuste jaoks, et neil endal pole ka täit ülevaadet, mis valdkondades ja mis ulatuses nad teenuse eest maksavad. Alles mitmekordse spetsiifilise küsimise peale tilgub kokku info, mis ei pruugi samuti ammendav olla.

Vaatamata sellele, et EAS-is endas töötab kokku 30 kommunikatsiooni- ja turundusinimest, ostetakse kommunikatsiooniteenust ligi 3,3 miljoni euro eest ka sisse, mis suuremalt jaolt mitmeaastaste raamhangetega jaotub nelja aasta peale. See summa pole aga lõplik, sest Eesti-siseseid tegevusi erinevate ürituste ja algatuste promoks ostetakse aasta kaupa, nii et kokkuvõttes tuleb summa ilmselt suurem.

Kommunikatsioonieelarve mahust suurima osa hõlmavad välisturgudele suunatud tegevused, mida poleks ka mõeldav ise Eestis asudes lõpuni ellu viia - raamhankepartnerite kaudu ostab organisatsioon vahemikus 2016-2019 teenuseid kuni kolme miljoni euro eest, et turundada sihtturgudel Eesti turismi või Eestis töötamise võimalust ehk riiklikku Work in Estonia programmi.

Suurim partner KPMS

Suurimas mahus on EAS-i hankeid võitnud KPMS & Partnerid OÜ, mis kuulub Henri Käsperile ja Margus Metsale. Kokku on nad EAS-ilt saanud hankelepinguid kolme aasta peale mahus 1,3 miljonit eurot.

Sellest 1,02 miljonit eurot on nad saanud kommunikatsioonitegevusteks Eesti turismisihtturgudel (Venemaa, Saksamaa, Norra, Inglismaa ja Rootsi), 240 000 eurot programmi Work in Estonia tutvustamiseks Soome ja Ukraina turul ning Eesti kui atraktiivse välisinvesteeringute turu tutvustamiseks mitmetel sihtturgudel.

Selliseid lepinguid täidetakse reeglina koostöös välispartneritega, ent hinnanguliselt ligi pool mahust võib jääda siiski Eesti ettevõttest hankevõitjale endale.

Sellest üle 100 000 maksab KPMS-i abil e-residentsuse programmi teavitustöö ning 30 000 eurot läheb e-Eesti eduloo tutvustamiseks välismaal.

"Iga e-residentsuse programmi investeeritud euro toob Eesti riigile tagasi 101 eurot," ütleb EAS-i pressiesindaja Mariann Sudakov, viitega audiitorfirma Deloitte läbi viidud uuringule.

Lisaks osutas KPMS tänavu 19 902 euro eest EAS-ile teenust iga-aastase ettevõtlusnädala kommunikeerimiseks.

Olgu siinkohal välja toodud, et aasta tagasi maksis EAS sama ürituse kommunikatsiooni eest toonasele hankevõitjale Alfa-Omega Communications OÜ 7640 eurot, seega aastaga on EAS otsustanud teenuse eest üle kahe korra enam välja käia - ette antud hanke piirmäär oli tänavu 20 000 eurot.

Alfa-Omega kaotab mängu

EAS-i teine raamhankepartner ongi juba nimetatud Alfa-Omega Communications OÜ, mille ainuomanik on Viive Aasma.

Lisaks mullusele ettevõtlusnädala ja ettevõtluse auhinna konkursi kommunikatsioonile on ettevõte teinud EAS-ile veel möödunud aastal ICT Weeki suhtekorraldust mahus 6999 eurot ning tänavu on lõppemas kaheaastased lepingud Soome ja Läti turismisihtturgude kommunikatsiooniks, kumbki mahus 120 000 eurot, millest üle poole läheb välispartneritele teenuse sisseostmiseks.

Kokku on Alfa-Omega saanud EAS-ilt kahe aasta jooksul lepinguid mahus ligi 255 000 eurot.

Sellega Alfa-Omega kui raamhankepartneri lepingud EAS-is lõppevad.

Järgmisel aastal hakkab EAS otsima turismi- ja tööturukommunikatsiooni partnereid 2019. aastaks mahus 1,5 miljonit eurot ehk poole ulatuses kolmemiljonilisest raamhankest.

EAS-il on võimalus jagada see sihtturgude lõikes juppideks, ent tänavuse hanke andis EAS esmakordselt 900 000 euro eest ühele hankepartnerile ehk KPMS-ile, põhjendades seda vajadusega kõikidel sihtturgudel edaspidi ühe sõnumiga väljas olla.

"Kui enne tehtigi iga kampaania jaoks eraldi kommunikatsioonitegevus, suhtekorraldustegevus, turundustegevus ühe sihtriigi lõikes, siis nüüd tehakse seda sihtriikide üleselt. Ühte sõnumit kasutatakse kõikides sihtriikides ja seda sellepärast, et investeeritakse raha nähtavuse saamiseks, mitte iga kord uue loo, kontseptsiooni väljamõtlemiseks sihtriikide lõikes," kommenteeris EAS-i brändijuht Elina Vilja ERR-ile.

Raamlepingu partnereid on kolm, kellest üks pole hangetele pakkumusi esitanudki, nii et 1,5 miljonit eurot läheb tõenäoliselt kas KPMS-i või Alfa-Omega kaukasse, kes seda siis oma välispartneritega sihtturutegevusteks jagab.

"Olgu siin juures ka rõhutatud, et EAS-il ei ole kohtustust lepinguid maksimaalse mahu ulatuses kasutada," kommenteeris mahte EAS-i pressiesindaja Mariann Sudakov.

Enamasti küsivad lepingupartnerid siiski hanke maksimumilähedast hinda, olgu näiteks ettevõtlusnädala kommunikatsioon, kus 20 000-eurosest hankemahust küsis võitjaks tulnud KPMS 19 902 eurot.

Ajujaht ja kriisikommunikatsioon

Lisaks eelnevale korraldab EAS ka äriideede konkurssi Ajujaht, mille läbiviimine on sisseostetud. Lisaks teostusele tuleb ka turundus- ja kommunikatsiooniteenus konkursile majaväliselt, seda teostab kommunikatsioonibüroo JLP. Viimasel kolmel aastal on Ajujahi turundus- ja kommunikatsioonitegevuste peale kulunud kokku ligi 140 000 eurot.

EAS ostnud veel tänavu ka kriisikommunikatsiooni mahus 9999 eurot, või nagu EAS eufemistlikult väljendub, on hankeleping sõlmitud "kommunikatsioonialaseks nõustamiseks probleemsetel teemadel" tänavuse aasta lõpuni.

See summa on märkimisväärne, sest võimaldab osta teenust suunatult, ilma kolmeltpartnerilt pakkumust küsimata, kuivõrd lihthanke korraldamise kohustus algab 10 000 eurost.

Selle lepingu sai endale Miltton Nordics OÜ, mille taga on Gerrit Mäesalu, Annika Arras ja Martin Kukk igaüks kümne protsendiga, lisaks on 70-protsendine osalus Soomes registreeritud emafirmal Miltton Group Oy.

"Leping sõlmiti enne kommunikatsioonijuhi ja pressiesindaja ametisse astumist, et saada teenust, kuni need ametikohad olid täitmata," selgitas nõustamisvajadust Sudakov.

Seega on väliskommunikatsioonile eraldatud nelja aasta peale kuni kolm miljonit eurot ning Eesti-siseseks kommunikatsiooniks vähemalt 250 000 eurot, mis hõlmab sõltuvalt programmist kahe kuni kolme aasta jagu teenuseid.

Toimetaja: Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: