YouTube'i produtsent: valem noorte tähelepanu võitmiseks on avastamata ({{commentsTotal}})

Pärast pea kolme aastast tegevust tunnistab YouTubereid koondava agentuuri Creatly looja Brait Pilvik, et hoolimata populaarsusest pole neil kuldset valemit noorte tähelepanu püüdmiseks
Pärast pea kolme aastast tegevust tunnistab YouTubereid koondava agentuuri Creatly looja Brait Pilvik, et hoolimata populaarsusest pole neil kuldset valemit noorte tähelepanu püüdmiseks Autor/allikas: Timothy Choy/Unsplash

Paljud tunnevad nimesid nagu näiteks Martti Hallik või Maria Rannaväli, kuid vähesed teavad, et need sotsiaalmeediast tuntuks saanud noorte eeskujud kuuluvad Eesti sotsiaalmeedia sisuloojate ehk YouTuberite agentuuri Creatly. Piltlikult öeldes Eesti YouTuberite isa ehk Creatly asutaja ja produtsendi Brait Pilviku sõnul on tegemist endiselt iduettevõttega, mis alles avastab, kuidas Eesti noored sotsiaalmeediat tarbivad.

Sotsiaalmeediamaastikul on viimastel aastatel mõistetud, et ühtsuses peitub jõud, mistõttu loodi Eestis natuke rohkem kui kaks aastat tagasi YouTubereid koondav loovagentuur Creatly. Kommertsialiseerumise trend iseloomustabki praegust sotsiaalmeedia kangelaste igapäeva.

Peaasjalikult blogidest ja YouTube'ist eelmise kümnendi keskel alguse saanud YouTuberite revolutsioonist on aastatuhandevahetusel ilmavalgust näinud generatsioonile välja kasvanud neti-eeskujud, kelle abil turundajad proovivad müüa või populariseerida eelkõige noortele suunatud sõnumeid ja tooteid.

Creatly loomisel võttis Pilvik eeskuju globaalsest sotsiaalmeedia agentuurist Makers Studio, mis praeguseks ühendab enam kui 60 000 YouTuberit ja teistel sotsiaalmeedia platvormidel tegutsevat sisuloojat, kuid mille tegelik omanik on maailma üks edukamaid meelelahutusettevõtteid Walt Disney Studios.

Kui inglise keelses kultuuriruumis hakkasid meediakorporatsioonid varakult YouTubereid enda tiiva alla koondama, siis Eestis on Pilviku asutatud Creatly koondanud enda ridadesse 12 YouTuberit. Pilviku sõnul on praegu ainsa sotsiaalmeedia suunitlusega loovagentuuri peamine soov pakkuda YouTube'is ja teistel sotsiaalmeedia platvormidel Eesti noortele eestikeelset sisu.

Lisaks Eesti auditooriumi ees võetud kohustustele soovib Creatly innustada Eesti sisuloojaid ja pakkuda neile võimalusi arendada enda loomingut. Seejuures kinnitab Pilvik, et Creatly ei sekku otseselt enda sisuloojate iseseisvasse tööprotsessi. Pigem iseloomustab Pilvik Creatly koostööd enda sisuloojatega märksõnadega nõustamine ja toetus. Ainult tellitud kampaaniate puhul mõeldakse ühiselt läbi lööklaused ja reklaami teostusviis.

Vahendades enda sisuloojaid ja nende teenust kaitseb Creatly Pilviku sõnul enda sotsiaalmeedia nägusid karmi turundusäri eest, kus mõnikord võivad reklaamijad üksi tegutsevat blogijast või vlogijast lihtsalt üle sõita pakkudes turundusteenuse eest ebaõiglast hinda ja lepingutingimusi.

Sisutühja eliidi loomine

Teised Eesti YouTuberid on kritiseerinud Pilviku ettevõtmist ja nimetanud seda sisutühja eliidi loomiseks. Pilvik aga kinnitab, et Creatly eesmärk pole ehitada valitud seltskonnal põhinevat ettevõtmist, vaid tulevikus soovitakse teha laiemalt koostööd erinevate eestikeelsete YouTuberitega ka üksik projektide raames ja seeläbi kasvatada ühtsust Eesti sotsiaalmeedia nägude vahel.

Pilvik nendib, et praegune sisu on orienteeritud pigem meelelahutusele. Samas toonitab Pilvik, et Creatly otsib pidevalt viise, kuidas tasakaalustada meelelahutust praktilise ja haridusliku sisuga. Pärast kaht aastat tööd sotsiaalmeedia statistikaga möönab Creatly produtsent, et nad pole veel leinud "kuldset valemit", millega püüda Eesti noort sotsiaalmeediatarbijat.

Sisuliselt on Pilviku sõnul Eesti professionaalne sotsiaalmeedia sisu produtseerimine endiselt idu-ettevõtlus, kus alles katsetatakse põnevate ideedega ja otsitakse töötavaid meetodeid. Võrreldes kahe aasta tagusega on Pilviku sõnul Creatly toimimismudel muutunud.

Lisaks sellele leiab Pilvik, et eestikeelse sotsiaalmeedia ruumi arenemiseks oleks vaja Eesti turule rohkem tegijaid, mistõttu avaldab Creatly asutaja lootust, et lähiaastail võiks tema ettevõttele tekkida ka konkurent.

Brait Pilvik osaleb Paides Arvamusfestivali teisel päeval (11. augustil) kell 16.00 ERRi alal toimuval arutelul "Lumehelbeke tasa, tasa. Arutelu noortest ja noortele sõna andmisest". Pilviku kõrval räägivad noortele sõnaandmisest läbi sotsiaalmeedia prisma Eestimaa Roheliste esimees Zülexya Izmailova, Eesti Noorteühenduste Liidu esimees Roger Tibar ja Tartu Ülikooli meediasotsioloogia dotsent Ragne Kõuts. Arutelu otseülekannet võimalik vaadata ETV2-st ja portaalist ERR.ee



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: