Elron tahab rongilaenu prisket intressi vähendada

Elroni diiselrongide liisingu intress on võrdne 18 elektrirongi hinnaga, mistõttu otsib firma võimalust 20 aastaks võetud laenu refinantseerida.
2010. aastal sõlmis AS Eesti Liinirongid ehk Elron riigihanke võitja Stadler Bussnang AG-ga lepingu 18 elektri- ja 20 diiselrongi ostmiseks, rongid saabusid Eestisse aastail 2012–2014, kirjutab Eesti Päevaleht.
18 elektrirongi eest tasuti 79,5 miljonit eurot, millest 85 protsenti maksis Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfond, ent 20 diiselrongi eest tasub ettevõte 20-aastase kapitalirendi korras kokku 197,7 miljonit eurot. Sellest summast 96 miljonit on diiselrongide väärtus, 76,1 miljonit intressid ning ülejäänu kindlustus ja muud kulud, nii et seega tuleb diiselrongide intresse kahe kümnendi jooksul maksta peaaegu sama palju, kui oli elektrirongide hind kokku.
Diiselrongide intressimäär on 6,75 protsenti ja keskmine kuumakse umbes 824 000 eurot.
Elroni juhatuse liige Riho Seppar ütles, et praegu käivad arutelud selle üle, kas oleks võimalik diiselrongide laenu refinantseerida. "Meil on soov osta lisaronge ja üks hea variant oleks, kui saaks praeguste intressimääradega laenu refinantseerida," rääkis Seppar, lisades, et seni pole keegi veel pakkunud laenu 20 aastaks. "Alguses räägitakse, et on võimalik, aga siis, kui hakkad täpsemalt uurima, soovitakse riigi garantiid või midagi muud, mida me ei saa endale kohustuseks võtta," selgitas Seppar.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson andis Ärilehe päringule rongide liisingulepingu ja intressi kohta pealiskaudse vastuse: "Elroni laenu refinantseerimist on arutatud ka varem, aga eelkõige sõltub selle võimalus ja mõistlikkus laenuandjatega läbirääkimiste tulemustest, sealhulgas nende seatud tingimustest."
Laenu refinantseerides võiks rongiettevõttel abi olla riigi garantiist, ent kui Elron ligi kümme aastat tagasi ronge ostis, ei soovitud seda anda, ja Seppar kahtleb, kas valitsus nüüdki sellise otsuse teeks.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi