Maanteeameti uurimine näitab Ida-Viru ühistranspordikeskuses hulka vigu Sebe kasuks ({{commentsTotal}})

Foto: ERR

Peatuste vahemaa, mis kirjutati tegelikust viis korda pikemaks, väljumised, mis toimusid ainult paberil, ja esialgsetel andmetel üle 115 000 euro kahju – need on Ida-Viru ühistranspordikeskuses käimasoleva maanteeameti uurimise senised tulemused. "Pealtnägija" küsis, kas ühistranspordikeskus, kes pidanuks märkama, et graafikud kubisevad vigadest, mis on kasulikud bussifirmale Sebe, oli rumal või mängis hoopis rolli see, et riigi poolel oli pumba juures ema ja erafirma poolel tütar.

Kui Eestis haldusreformi käigus maavalitsused likvideeriti, läks maakondliku ühistranspordi korraldamine 2018. aasta alguses spetsiaalselt moodustatud kohalikele ühistranspordikeskustele. Muu hulgas on nende ülesanne koostada ja korrigeerida sõidugraafikuid. Raha tuleb riigilt ehk maksumaksjalt ja järelevalvet selle üle teeb alates eelmise aasta algusest maanteeamet, vahendas ETV saade "Pealtnägija".

Esimeste hulgas võttis värskelt moodustatud ühistranspordi järelevalve talitus luubi alla Ida-Virumaa. "Olemasolevate ühistranspordikeskustega võrreldes on Ida-Viru ühistranspordikeskuses asjad ikka väga korrast ära. /.../ Ükskõik millist paberit kuskil laua peal ei kergita, midagi imelikku või erakordset tuleb sealt alati välja," ütles maanteeameti ühistranspordi järelevalvetalituse juhataja Ahto Pahk.

Kohaliku ühistranspordikeskuse suurim partner on bussifirma Sebe, kes teenindab 75 protsenti maakonna liinidest, mis teeb kokku umbes kaks miljonit kilomeetrit aastas. Tähelepanuväärne fakt loo kontekstis on, et Ida-Viru maavalitsuse ja hiljem ühistranspordikeskuse peaspetsialist oli pikka aega Valentina Lunina, aga aktsiaseltsi Sebe Ida-Virumaa osakonda juhib tema tütar Žanna Junolainen ehk ema tegi järelevalvet tütre üle. Võimalikust huvide konfliktist kirjutas esimest korda Äripäev juba aastal 2012, kui Sebe kohaliku bussiteenuse hanke võitis.

"See teema käis läbi ilmselt ka majandusministeeriumis, uurisid pädevad asutused ja nägid, et seal puudub huvide konflikt," kinnitas Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste.

"Tegevus ei pea mitte ainult üksnes olema sõltumatu, vaid sellisena ka näima. /.../ See asjaolu, et nad on lähisuhtes ehk siis tegemist on ema ja tütrega, võib mõjutada järelevalve või lepingu täitmisest või millest iganes tulenevaid asjaolusid. Aga, noh, nagu te isegi ütlesite, selles mõttes praegusel hetkel otseselt meil nagu tõendeid ei ole," tõdes Pahk.

"Otseselt siin huvide konflikti kohe ei näe. Kui oleks olnud inimene juhatuse liige, siis oleks kohe kõige otsesem korruptsiooni küsimus," märkis Ida-Virumaa ühistranspordikeskuse juhatuse esimees Heiki Luts.

Nii Lunina kui ka Junolainen kinnitavad, et mingit sohki või kokkumängu ei olnud ja kahtlused on nende jaoks arusaamatud. Ametlik selgitus on, et ema ja tütar polnud kummagi organisatsiooni juhtorganis, mistõttu huvide konflikti justkui pole. Samas tekitab küsimusi, et ainuüksi eelmisel aastal fikseeris maanteeamet Ida-Virumaal Sebel 20 rikkumist, alates probleemidest piletitega kuni selleni, et mõnikord ei väljunud buss üldse liinile. Samas ühegi rikkumise osas trahvi ei tehtud.

"Aga seal on ka väga selgelt öeldud, et võib teha leppetrahvi, ei pea tegema leppetrahvi. /.../ Kui on avastatud rikkumine, siis teinekord ju piisab sellest ka, et teha selline suusõnaline hoiatus, et näete, siin te rikkusite, tehke asi korda, eriti kui leping veel võimaldab seda, et ei ole kohustus seda leppetrahvi teha," selgitas Kaljuste.

Otsuse mitte trahvida tegi just peaspetsialist Lunina.

Sõidugraafikud erinevad paberil ja tegelikkuses kordades

Hoopis suurem ja keerulisem teema on aga ametlikud sõidugraafikud, millel seisab samuti Lunina allkiri.

"Kui me hakkasime neid sõiduplaane vaatama, siis selleks, et tuvastada seda, millal peab buss kuskil olema, ja kõrvutades seda olemasolevate sõiduplaanidega, tekkis kohe päris mitmeid igasuguseid huvitavaid küsimusi," ütles Pahk.

Lihtsalt öeldes saab vedaja iga graafikus kinnitatud kilomeetri eest dotatsiooni keskmiselt ühe euro. Oluline on, et loeb just see, mis seisab paberil, mitte see, palju oli tegelik läbisõit. Sama, ametlikku graafikut kajastab üks-ühele ka reisijatele mõeldud veebirakendus peatus.ee.

"Jah, vedaja peab teostama liinivedu eelkõige selle järgi, mille on ühistranspordikeskus kinnitanud," ütles Luts.

Näiteks liin number 114 Jõhvi ja Kohtla-Järve vahel sõidab graafiku järgi Mäetaguse peatusest Mäetaguse külla 2,6 kilomeetrit. Tegelik vahemaa on 1,3 kilomeetrit ehk poole vähem.

"Kurjad keeled räägivad, et kunagi oli olnud plaanis - seal on üks kalmistu -, et rajada sinna kalmistu juurde peatus, et inimesed saaksid minna haudasid vaatama ja kõike muud sellist, aga seda peatust ei ole kunagi sinna tekkinud. Seda ei ole kunagi olnud ja seda ei ole ka praeguseks hetkeks keegi sinna planeerinud," ütles Pahk.

"Siin on 12 väljumist kokku, ainult neljal väljumisel pidi see buss üldse käima sinna Mäetaguse kalmistusse. Ja ainult nendel väljumistel on siis ka see 2,6 kilomeetrit, teistel väljumistel joonistub siit välja ikkagi ainult see lõik," selgitas Kaljuste.

Sebe väidab, et osadel suvistel väljumistel nende buss siiski käis kalmistu juures. Ametlike dokumentide põhjal ütleb aga maanteeamet, et see jutt on bluff ja enamasti sõitis buss otse ehk 2,6 kilomeetri asemel ainult 1,3. See võib tunduda tähenärimine, aga kilomeeter haaval tuleb kokku suur raha.

"See 1,3 kilomeetrit sellel õnnetul liinil number 114 - selle me lõime kokku, selle aastakulu tuleb kuskil 6000 euro ringis, aga me ei ole kokku löönud kõiki võimalikke kulusid," rääkis Pahk.

"Aga me ei ole saanud selle kohta mitte ühtegi ettekirjutust. Kõige huvitavam on see, et see sõiduplaan hakkas kehtima juulis 2018 - see on juba peaaegu poole aasta tagune juhtum - ja siis väita, et me nüüd pole järsku mingeid sõiduotsi teinud, on minu jaoks kummaline," ütles Üllar Kaljuste.

Võiks arvata, et tegu on juhusliku inimliku eksitusega, kuid samasuguseid kõrvalekaldeid bussifirma kasuks avastas kontroll pea kõikidel liinidel Ida-Virumaal. Kõige markantsem näide on liinil 115 Jõhvi-Sillamäe, mis läbib Geoloogia ja Hariduse peatuste vahemaad paberil 2,5 kilomeetrit, aga päriselt ainult 500 meetrit ehk viis korda vähem.

"Põhimõtteliselt kukub see välja selliselt, et näiteks te olete taksojuht ja lepiti kokku, et ma viin teid peatusest A peatusesse B. Ja nüüd, kui näiteks taksojuht teeb sellest taksomeetris mingisuguse nupuvajutusega teile näiteks kolm kilomeetrit juurde, siis ma arvan, et oleksite pahased," arutles Pahk.

"Võib juhtuda ka täiesti, et see bussijuht unustab selle lõigu ära, aga selleks ongi vajalik see, et see juhtum koheselt kas tuleb kaebuse näol meile, tuleb maanteeametist teade. Me aasta hiljem hakkame seda menetlema. Siin ma saan ainult küll öelda, et me oleme kõik need liinid teenindanud," sõnas Kaljuste.

Esialgne kahju riigile on koku 115 000 eurot

Täpsuse huvides on oluline märkida, et vedaja ei saa raha üksikute peatuste vahemaa pealt, vaid kogu marsruudi pikkuselt. Kui liini number 114 kogu tegelik marsruut kokku arvutada, on viga Sebe kasuks ainult 1,3 kilomeetrit ja liinil 115 samuti 1,3 kilomeetrit.

Samas, arvestades, et paberil kehtib selline graafik juba aastaid, tasuti maanteeameti esialgsete arvutuste kohaselt liini 114 eest Sebele üleliigselt 15 300 eurot ja liini 115 eest koguni 70 000 eurot rohkem kui pidanuks.

"Neid näiteid on tegelikult rohkem ja mina ütleks seda, et meie jaoks enam ei ole see naljakas. Meie jaoks on see väga kurb ja minu meelest on see kuidagi äärmselt nahaalne käitumine, sest kõik see on ju riigi raha," kommenteeris Pahk.

"Ma ei ole ka sinisilmne. Tegelikult, kui meil on aastas kogu lepingu maht kaks miljonit kilomeetrit ja meil on bussid, mille tehnika teatud hetkel laguneb, võivad olla probleemid mingil hetkel - kas bussijuht hilineb tööle või mis iganes. Võib tekkida olukord, kus kontrolliti mingisugust ühte väljumist ja sellel väljumisel buss jõudis sinna hiljem või tõesti, mingisuguse bussi rikke tõttu tol päeval sinna ei jõudnud," selgitas Kaljuste.

Kokku on riigile tekitatud kahju maanteeameti esialgse arvutuse kohaselt eelmise nädala lõpu seisuga 115 000 eurot.

Sebe eitab tahtlikku pettust

Õigluse nimel tuleb aga öelda, et leidub ka paar liini, kus kilometraaž oli Sebe kahjuks.

Sebe eitab kategooriliselt tahtlikku pettust. Lisaks juhib firma tähelepanu, et graafikute õigsus ei ole Sebe, vaid ühistranspordikeskuse vastutus, mis viibki taas ringiga selle juurde, et ema koostas graafikud, mis juhuslikult olid kasulikud firmale, kus töötab tütar.

Väidetav kilomeetrite juurdekirjutamine pole sugugi ainus probleem, mille maanteeamet avastas. Massiivne uurimine alles kestab ja maanteeameti väitel toob pea iga päev uusi avastusi, mistõttu pole veel jõutud koostada kuriteoteadet prokuratuuri.

Küll aga vahetati juba eelmise aasta lõpus maanteeameti nõudmisel välja Ida-Viru ühistranspordikeskuse juht. Uus juhatuse esimees on Heiki Luts, kes omakorda vabastas alates 1. veebruarist ametist Valentina Lunina.

"Praegusel hetkel me kogume lisaandmeid. Ja kui me oleme need lisaandmed kokku kogunud, siis me edastame need politseile ja meile teadaolevalt politsei otsustab koos prokuratuuriga kriminaalasja alustamise või mitte alustamise," rääkis Pahk.

"Pealtnägija" rõhutab, et uurimine käib, tegu on esialgsete andmetega ja nii Sebe, Valentina Lunina kui ka Žanna Junolainen eitavad tahtlikke rikkumisi.

Samal ajal andis Sebe maanteeameti kohtusse, sest nende hinnangul on ühistranspordi tasustamise lepingud põhimõtteliselt ja ebaõiglaselt tehtud vedaja kahjuks.

Toimetaja: Merili Nael



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: