Nii on ja nii jääb: Tartu maakonna bussiliinidest Tartu linnas väljuda ei tohi
Tartumaa ühistranspordi keskus on kehtestanud korra, mille kohaselt ei tohi riigi kulul tasuta sõitu võimaldavate maakonnaliinide busside reisijad ühissõidukist Tartu linna piires väljuda. Otsust muuta pole kavas.
Tartumaa ühistranspordikeskuse juhatuse liige Tõnis Piir ütles Vikerraadio saates "Uudis +", et see ei ole siiani probleemiks olnud.
Piir ütles, et selline kord, kus Tartu linnas sõitvatel maakonnaliini bussidel on nn sisenemispeatused, on olnud juba aastaid. Piir selgitas, et nendest peatustest võetakse inimesi ainult peale ja ei ole ette nähtud, et keegi seal bussist väljuks.
Samas pole seadust, mis takistaks inimesel peatunud bussist välja minna. Piiri sõnul ei hakka bussijuhid kellegi väljumist keelama, kuid neil on õigus teha reisijale märkus.
Piir selgitas, et kui linnaelanikud sõidaksid linnasiseselt tasuta maakonnaliini bussidega, siis ummistaksid nad bussid juba bussijaamast alates ära, ja need, kes soovivad sõita maakonda, enam peale ei mahuks.
Piiri sõnul on Tartu linnal ja maakonnal eraldi ühistranspordikeskused, kuid Pärnus, kus nii linnas ja maakonnas kehtivad bussiliinidel samad hinnad, on üks keskus.
"Neil on nii-öelda huvi ja võimalus sellist korraldust paremini teha," põhjendas Piir Pärnumaa erandit.
Varem käisid ka läbirääkimised ümberkaudsete maakondade ja Tartu linnaga, et piletite hinda ühtlustada, kuid Piiri sõnul otsustati siiski Tartu maakonnaliinidel kehtestada nulleurone piletihind. Piiri põhjendusel jäi ühtlustamine ära, sest omavalitsustele pakuti soodsamaid tingimusi, kui minnakse üle nulleurosele piletile.
Piir arvas muudatustele tagasi vaadates, et võib-olla oleks olnud vaja rohkem aega, et midagi muuta ja soodsamalt teha.
"Kui me oleme otsuse teinud, siis ma olen seisukohal, et me lähme selle otsusega edasi ja loodame, et selline otsus, ehk siis see nulleurone pilet, ikkagi meie maakonna inimestele pakub rõõmu ja on kasuks," selgitas Piir praegust olukorda.
Tartumaa ühistranspordikeskus tegeleb Piiri sõnul analüüsiga, mis uurib Tartu maakonnaliinide reisijate hulka. Ta lisas, et kohe 1. juulist liinivõrke tihendama ei hakata. See, kas kuhugi on vaja liine juurde panna või ära võtta, selgub peale analüüsi.
Piir rääkis ka, et maakonnaliinide bussiliikluse parandamiseks on erinevaid mõtteid, näiteks tuleb edaspidi planeerida nii, et bussid ei teeks pikki reisijateta sõite ning korraldataks nn ettevedamisi.
"Minu arust on praegu liinide võrk suhteliselt optimaalne," avaldas Piir arvamust, kuid ütles, et tuleb vaadata, mida toob endaga kaasa nulleurone piletihind ning selle põhjal edasisi otsuseid langetada.
Kaebuseid pole muudatuse kohta Piiri andmetel veel olnud.
"Ma arvan, et elanikkonna ja reisijate suhtes ei oleks selline asi õiglane, et nüüd poole aasta pärast hakata midagi jälle tagasi keerama, ja ma ei usu, et siin mingit pööret niipea tuleb," tõi Piir selgust selle kohta, et Maanteeameti korraldus bussiliikluse kohta kehtib aasta lõpuni.
Toimetaja: Grete-Liina Roosve