Raul Rebane | 8 poliitloosungite tüüpi
Valimised lähenevad ja on aeg hakata neist rääkima mitte ainult oletades, kes ees, kes taga, vaid vaadata natukene selle valdkonna teooriat. See on kasulik lisaks valijatele ka neile, kes kavatsevad kandideerida.
Oluline teema on valimisloosungid. Üllatavalt on neist väga vähe räägitud. Loosungeid endid on muidugi analüüsitud piisavalt – tehtud küsitlusi, kas meeldib või mitte jne –, kuid üldiselt võib Eestis tähele panna teatud üleolevat suhtumist: see on jama ja mulle need ei mõju. Võib-olla siin on oma osa ka nõukogude ajal, mil "Elagu töö!" tüüpi hüüatused olidki ilkumisallikas.
Väga nalja teha siiski ei maksa, sest loosungid on kindlasti vajalikud: need näitavad väga kontsentreeritud kujul mingi grupi suundumusi ja koos sellega annavad võimaluse teha olulisi järeldusi. Loosungite tüüpe saab analüüsida ja ühe variandi toon ka siin, proovides süstematiseerida maailmakuulsaid poliitilisi sõnumeid koos meie omadega.
Alustame oma väärtuste deklareerimisest. Siin on ajaloost kindlasti kuulsaim Prantsuse revolutsiooni aegne "Vabadus, vendlus, võrdsus!" Reformierakond ütles 2015. aastal näiteks "Kindlalt edasi!", sotsid "Inimese eest!"
Väärtusi saab ka vastandada. Näiteks "Deutchland über alles!" (ehk "Saksamaa üle kõige!") või Keskerakonna eelmiste valimiste aegne "Teeme teisiti!" Sotsidel oli omal ajal ka "Aitab jamast!" ja see oli populaarne, ajades veel kaua kombitsaid teistesse valdkondadesse.
Kutse tegevusele on väga levinud. Senaator Cato "Kartaago tuleb hävitada!" on ju kõik kuulnud. Ka "Kogu võim nõukogudele!" käib siia alla. Isamaa kuulsaim loosung on ilmselt 1992. aasta "Plats puhtaks!" Siia saab paigutada ka sotside 2006. aasta loosungi "JOKK jätta!"
Need loosungid on siis edukad, kui nad kajastavad suure hulga elanikkonna selle hetke meeleolusid.
Üldväärtustel apelleerimine. Näiteks "Meie laste tuleviku nimel". Jeltsinil oli tõesti tugev loosung 1995. aastal: "Vali südamega!" EKRE katsetas loosungiga "On aeg!"
Oma tee õigsuse näitamine: "Kui mitte meie, kes siis veel?" Caesari "Veni, vidi, vici!" ("Tulin, nägin, võitsin!") on ju absoluutne klassika. Meilt mäletame "Loomulikult mõõdukad!"
Niisugune loosung eeldab reeglina mingit kriisi või karismaatilist liidrit, muidu võib see veidrana mõjuda. Reformierakonna 2011. aasta "Võid kindel olla!" hinnati publiku poolt nende valimiste üheks edukamaks.
Lubadused. See on hästi levinud meetod ja kõigil valimistel keegi ikka midagi lubab, lootuses, et valija laseb ennast ära rääkida. Kui on keeruline aeg, siis võib see hästi töötada. Ajaloo üks kuulsamaid loosungeid on kahtlemata bolševike "Rahu, leiba, maad!", mis hiilgavalt vastas selle hetke talupojamassi ootustele.
IRL katsetas eelmisel korral "Parem haridus, parem töö, parem palk!" Siin võib aga tugevalt näppu lõigata. Näiteks Reformierakonna "Viime Eesti viie jõukama hulka!" tundus ühel hetkel hea, aga on hiljem olnud ainult üksmeelse mõnitamise objekt.
Et rumalate lubaduste asja absurdini viia, pakkusin ühes artiklis kunagi sarnast valimisloosungit "Tuhat eurot rahakotti ja rasvane kana igasse potti!", aga seni pole veel keegi ohvriks läinud. Missugune lubadus sedakorda loosungiks saab, ei tea, aga juba lubatakse päris usinalt.
Saab ka ähvardada: "Hääleta või kaotad!", "Kodumaa on hädaohus!" Nende loosungite jaoks peavad olema selged ja suured tunnetuslikud pinged, võimalus psühhoosi tekitamiseks.
Veenmine ja sisendamine. "Kui tahate poliitikult sõnu, valige, mees, kui tahate tegusid, valige naine!" oli Margaret Thatcheri väga edukas sõnum.
See on ainult keerulise valdkonna vähene pinnakraapimine. Varsti hakkavad erakondade loosungid avalikuks tulema ja neid hakatakse kohe kriitiliselt analüüsima. Ehk aitab see jaotus paremini asjast aru saada. Neile, kes on veendunud, et neile loosungid ei mõju, tuletan meelde Heinz Valgu "Ükskord me võidame niikuinii!", mis on üks viimase 30 aasta tähtsamatest lausetest Eestis.
Loosung tuleb öelda õigel ajal, õigel kohal ja õige sõnastusega ning see kõik peab veel vastama hetke olukorrale ja meeleolule. Neetult raske ülesanne.
Tänane ütlus on loosungist, mis teadaolevalt mõjutas mu käitumist ja valikuid mingil hetkel (rohkem ma selliseid nimetada ei oskagi). 32 aastat tagasi olin elus esimest korda Müncheni kuulsas Hofbräuhausi õllesaalis ja olin juba lahkumas, kui nägin loosungit: "Niikuinii oled sa juba hiljaks jäänud, võta üks õlu veel!"
Täpselt nii juhtuski. •
Kõiki Vikerraadio päevakommentaare on võimalik kuulata Vikerraadio päevakommentaaride lehelt.
ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil arvamus@err.ee. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel. Artikli kommentaariumist eemaldatakse autori isikut ründavad ja/või teemavälised, ropud, libainfot sisaldavad jmt kommentaarid.
Toimetaja: Rain Kooli