Prokuratuur katuseraha jaotamises midagi kuritegelikku ei näe
Riigiprokuratuur ei näe midagi kuritegelikku niinimetatud katuseraha jaotamises ning poliitilise liikumise Eesti 200 avalduse alusel kriminaalmenetlust ei alusta.
Eesti 200 esitas prokuratuurile kahtluse, et valitsus on eraldanud riigieelarvest katuserahade sildi all 25,7 miljonit eurot oma erakonna või oma erakonnaga seotud juriidiliste isikute huvides. Eesti 200 palus prokuratuuril uurida, kas kirjeldatud tegudel on toimingupiirangu tunnuseid või mõjuvõimuga kauplemise tunnuseid. Lisaks palus Eesti 200 prokuratuuril tuvastads, kas otsuse teinud ametnikud olid teadlikud, et nende tegevus tekitab korruptsiooniohtu ning otsustajatega seotud ametiisikud teenivad selle tegevuse tagajärjel sellist hüvist, mille saavutamine ei ole muul viisil võimalik; kas poliitilise erakonna juhatuse liige on ametiisik korruptsioonivastase seaduse mõttes ning kas eelarveriline investeering tehti lähtudes otsustajate erihuvidest.
Riigiprokuratuur jättis kriminaalmenetluse alustamata, kuna avalduses toodud asjaoludes puudusid kuritegudele viitavad tunnused. "Kõnealusel juhul ei nähtu olemasolevast teabest, et riigieelarves kajastuvate vahendite eraldamise eest oleks lubatud või antud vara või muud soodustust, seega puudub mõjuvõimuga kauplemise kokkulepe. Vara või muu soodustusena ei ole käsitletav riigieelarveline eraldis, sest see on nimetatud otsustuse tulem," märkis riigiprokuratuur.
Prokuratuur lisas, et seadusandja on välistanud toimingupiirangu reeglite kohaldamise riigieelarve menetlemise ettevalmistamisel ja selle vastuvõtmisel. Järelikult on välistatud vastutus seoses sihtotstarbeliste investeeringute eraldamisega riigieelarvest.
Taro: prokuratuur tegi juriidiliselt korrektse otsuse
Liikumise Eesti 200 esindaja Igor Taro kommenteeris, et prokuratuur tegi juriidiliselt korrektse otsuse, kuid jagamise skeem vajab sisulist muutust.
Taro märkis, et sõltumata riigiprokuratuuri otsusest menetluse alustamise kohta, on valitsus näidanud katuseraha jagamisega halba eeskuju õiguslike ja moraalsete piiride kompamises. Taro ütles, et kui katuseraha jagamist moraalselt hukka ei mõisteta, siis varsti on riigieelarve asemel koalitsiooni ühiskassa.
"Äärmiselt põnev on prokuratuuri nending, et seadusandja on välistanud toimingupiirangu reeglite kohaldamise riigieelarve menetlemise ettevalmistamisel ja selle vastuvõtmisel. Sisuliselt tähendab see, et vastutus seoses sihtotstarbeliste investeeringute eraldamisega riigieelarvest on välistatud. Kui poliitikud teevad endale erandi, võivad nad selle raames toimetada nii, et see polegi käsitletav korruptiivse tegevusena - kuidas selline asi kodanikele paistab?" küsis Taro.
Eesti 200 varivalitsuse hinnangul saaks anda piirkondlike murede lahendamiseks raha ausalt ja õiglaselt kolmel viisil: andes igale maksumaksjale võimalus suunata näiteks protsent makstavast tulumaksust kohalikule seltsile või MTÜ-le; eraldades riigieelarvest suuremate piirkondlike investeeringute raha maakondade omavalitsustele ühiseks kasutuseks; andes riigieelarvest kohalikele omavalitsustele täiendavalt juurde protsendi nende eelarvete mahust kogukondade ja külade võimestamiseks.
Siiski tunnistas Taro, et kautseraha nimistus on ka vajalikke objekte ja tegevusi.
Toimetaja: Merili Nael
Allikas: BNS