Põhimaanteede neljarajaliseks ehitamine saab alata alles mitme aasta pärast
Keskerakonna, EKRE ja Isamaa koalitsioonilepingus on üks eesmärkidest põhimaanteede neljarajaliseks ehitamine. Ehitustöödega aga lähiaastail kindlasti ei alustata.
Koalitsiooni moodustavad Keskerakond, EKRE ja Isamaa on kokku leppinud, et Tallinnast Tartusse, Pärnusse ja Narva suunduvad riigimaanteed tuleb ehitada 2+ 2 rajaliseks. Samas on nende teede arendmine koalitsioonileppes kirjas vaid eesmärgina ehk alles väga algusjärgus, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Koalitsiooni osapooled on nõus, et teedeehituse rahastamist tuleb vaadata eelarvelistest vahenditest, Euroopa fondidest ja vajadusel laenu kaasabil.
"Kindlasti tuleb tegeleda kõikide eeltöödega - see on nii projekteerimine, vajadusel kuskil maade ostmine -, et me oleks valmis selleks, et selle projektiga edasi minna. Siis saab edasi otsustada, millisel moel me saame sinna kasutada Euroopa rahastust, kui suures mahus me saame kasutada Euroopa rahastust ja mida tuleb siis veel täiendavalt teha. Siin on jällegi /.../ seesama laenu küsimus, et kuidas see on graafikus teiste suurte objektidega," rääkis majandusministri kandidaat Taavi Aas (KE).
Kui vaadata transpordi arengukava või teehoiu kava aastani 2022, siis tegelikult on nendes suurtest projektidest kirjas veel vaid Tallinna-Tartu maantee ehitus kuni Mäoni.
"Praegu on tegelikult üks poliitiline tellimus või üks poliitiline otsus olemas - see on Koselt Mäole 170 miljonit aastaks 2022. Ja oleme ausad, poliitilisi otsuseid rohkem pole tehtudki. Kui me täna teeksime otsused ära, siis sisuliselt see tähendaks seda, et saaksime ehitama hakata kõige varem kahe-kolme aasta pärast," selgitas riigikogu majanduskomisjoni esimehe kandidaat Sven Sester (I).
Maanteeameti juht Priit Sauk ütles, et tõepoolest on tänaseks otsustatud vaid 15 kilomeetri ehitus Võõbust Mäoni. Tallinnast Tartu suunal tuleks veel ehitada 90 kilomeetrit, Narva suunal 120 kilomeetrit.
"Võtame suund Pärnu, meie põhimaantee number neli. Seal me teame, et täna oleme välja ehitanud umbes 25 kilomeetrit Tallinnast väljuvat 2+2 ja sealt nii mõnegi lõigu 2+1 lahendust. Nende lahenduste rajamine ka täna jätkub," rääkis Sauk.
"Täna konkreestelt projekteerimislepinguid ja olemamasolevaid töid nendel suundadel rohkem ei ole, kuna puuduvad otsused," lisas ta.
Sauk ütles, et isegi kui kohe ettevalmistustega alustada, kuluks sellele mitu aastat.
"Ma arvan ettevalmistus võtab kolm-neli aastat julgelt, pigem veidi enam. Siis me saame hakata ehitama. Ehitus tahab ka mõne aasta saada," tõdes Sauk.
Üle 300 kilomeetri maanteed oleks võimalik ehitada valmis umbes kümne aastaga, sest 2+2 teede rajamise ehitustempo on 30-40 kilomeetrit aastas. Maksma läheks see kuni kaks miljardit eurot.
Toimetaja: Merili Nael