Elron võib Tallinna-Tartu liinil kaotada reisijaid bussifirmadele
Samal ajal kui Elron kaotab ühel põhiliinil, Tallinn-Tartu, reisijaid, kasvatavad bussifirmad seal klientuuri. Elroni esindaja sõnul on reisijate langus erandlik ja põhjustatud raudteeremondist.
Kui Elroni reisijate arv liinil Tallinn-Tartu ja Tartu-Tallinn oli aasta 2023 juulis 90 552, siis selle aasta juulis oli see kahanenud 69 370 reisijale. Nendes arvudes kajastuvad reisijad, kes sõidavad ühest linnast teise, mitte reisijad, kes sõidavad sel liinil, aga näiteks Tamsalust Jõgevale.
Elroni pressiesindaja Kristo Mäe sõnul oli reisijate arvu kahanemise põhjuseks Balti jaama sulgemine tänavu juulis kuuel päeval, mis kahandas juulis kõikides suundades rongireisijate arvu kokku ligi 50 000 võrra. Samuti ei saa alates juulist sõjapõgenikud tasuta sõita.
Samasugune kahanemine jätkus Elroni Tallinna-Tartu liinil ka selle aasta teistel kuudel: kui 2023. aasta oktoobris oli Eesti kahe suurima linna vahel sõitjaid 96 082, siis tänavu oktoobris oli neid 76 467.
Kokku on selle aasta kümne esimese kuuga Tallinna ja Tartu liinil rongiga reisinud 790 161 inimest.
Reisijate arvu kahanemise teise põhjusena tõi Mäe välja Tapa/Tamsalu ja Tartu vahel toimuvad raudtee remonttööd ja elektrifitseerimise, mille tõttu keskmiselt kuuel päeval kuus on olnud Tapa/Tamsalu ja Tartu vahel rongid asendatud bussidega.
Kuigi rongireisijate arv liinil Tallinn-Tartu on ka kahanenud mahus suurem kui sama liini bussireisijate arv, siis praeguse seisuga on reisijate arvud üksteisele lähemale nihkumas.
Lux Expressi andmetel on selle aasta kümne esimese kuuga nende bussidega reisinud liinil Tallinn-Tartu kokku 591 000 reisijat (sealhulgas oktoobris 66 000). Eelmise aasta samal perioodil oli reisijate arv kokku 483 000 (2023. aasta oktoobris 56 000).
"Tallinna-Tartu ja Tallinna-Tartu-Võru kogureisijate arv, mis sisaldab ka vahepeatuste vahel reisinud sõitjaid ja Võru suunal edasi liikunud sõitjaid, oli selle aasta kümnel esimesel kuul 734 000 ning aasta varem 626 000," ütles Lux Expressi juhatuse liige Ingmar Roos.
Ka Roosi hinnangul on bussireisijate arvu kasvu toetanud jätkuvad ehitustööd Tallinna-Tartu raudteel.
"Reisijate kogunumber eri ühistranspordiliikide võrdluses näitab, et pikematel vahemaadel liikumiseks eelistatakse aina enam bussi," sõnas Roos.
"Oleme aasta teises pooles soetanud ka täiendavaid busse ning bussiparki grupi siseselt ümber jaotanud, et tagada võimekus pakkuda igal nädalal Tallinna-Tartu liinil vähemalt 1000 täiendavat istekohta," lisas Roos.
Reisijate hulga vaatlemisel tuleb arvesse võtta ka seda, et liinil Tallinn-Tartu (reisi algus Tallinnast) on Lux Expressil väljumisi 16 ja Elronil 11.
Piletihind ekspressrongis kallim kui bussis
Reisijad, kes sõidavad rongiga Tallinnast Tartusse, peavad sõltuvalt rongi tüübist, maksma pileti eest kas sama palju või rohkem kui bussiga reisides.
Tavarongil, mis näiteks laupäeval, 23. novembril, sõidab Tallinnast Tartusse pisut üle kolme tunni, on tavaklassi piletihind 12,90 eurot rongist (12,26 eurot veebist). Esimese klassi pilet maksab 14,73 eurot. Sooduspilet maksab 8,55 eurot.
Elroni ekspressrongi, mille sõiduaeg vahepeal bussi ümberistumiseta on umbes kaks ja pool tundi, maksab tavaklassis 16,40 eurot (15,58 eurot veebist), esimeses klassis 18,53 eurot ja sooduspilet 10,93 eurot.
Tuues võrdluseks bussipiletite hinnad samal päeval liinil Tallinn-Tartu, siis Lux Expressi täishinnaga piletid maksavad 10-15 eurot sõltuvalt väljumise kellaajast. Buss sõidab umbes kaks ja pool tundi.
Samal ajal pakuvad väiksemad bussifirmad samal liinil veelgi odavamaid piletihindu: Taisto Liinid sõidab sõidab 5,5-eurose soodushinnaga ja MK Autobussil on kolm väljumist hinnaga 9-9,90 eurot.
Elroni järjekordne hinnatõus veel lahtine
Elroni piletihinnad tõusid jaanuaris keskmiselt 10 protsendi võrra. Hinnatõus oli seotud Elroni poolt raudtee kasutamise eest makstavate taristutasude hinnatõusuga, ütles Mäe. Samuti on viimastel aastatel Mäe sõnul oluliselt kasvanud reisirongiteenuse pakkumiseks vajalike teenuste ja kaupade hinnad.
1. juulist lõppes Elroni rongides ühistranspordi kaardi alusel sõjapõgenikele seni kehtinud tasuta sõiduõigus, samuti vähenesid üksikpileti ja perioodipileti veebist ning piletimasinast ostmisele kehtinud soodustused.
Küsimusele, kas hinnad tõusevad ka tuleva aasta hakul, ei oska Mäe veel vastata.
"Tuleva aasta piletihindade kohta on hetkel keeruline midagi lõplikku öelda, sest praegu toimuvad ministeeriumiga veel veomahtude ja 2025. aasta eelarve täpsustamine," ütles Mäe.
Riigi dotatsioon Elroni tegevuskuludeks on 36,5 miljonit eurot. Järgmisel aastal ootab riigiettevõtet kärbe.