Google allub Vene võimude nõudmisele, Navalnõi pöördus kohtusse ({{commentsTotal}})

Aleksei Navalnõi ja Nastja Rõbka foto.
Aleksei Navalnõi ja Nastja Rõbka foto. Autor/allikas: Stoppkaader Navalnõi videost

Väljaande Meduza andmetel on tehnoloogiakontserni Google kuuluv YouTube tulnud vastu Venemaa meediajärelevalveameti Roskomnadzor nõudmisele, et opositsioonipoliitik Aleksei Navalnõi poolt avaldatud ja palju vastukaja saanud video, mis puudutab oligarh Oleg Deripaska ja asepeaminister Sergei Prihhodko tegemisi, tuleb veebist eemaldada.

Navalnõi avaldas eelmisel nädalal järjekordse võimuringkondade korruptsiooni paljastava video, milles seekord leidub viiteid ka teemale, mis puudutab Venemaa sekkumist USA presidendivalimistesse 2016. aastal. Navalnõi väitel kohtusid 2016. aasta augustis Norra ranniku lähedal luksusjahil selle omanik, oligarh Oleg Deripaska ja asepeaminister Sergei Prihhodko ning meeste aruteluteemaks oli väidetavalt Deripaska suhe Donald Trumpi kampaaniajuhiks olnud Paul Manafortiga ja viimase roll Kremli poolt korraldatud valimistesse sekkumise operatsioonis.

Lisaks USA valimistesse sekkumisele on video teemaks eelkõige väidetav ulatuslik korruptiivne käitumine ning video peategelasi naeruvääristav hoiak. Palju tähelepanu on video saanud juba kas või seetõttu, et opositsioonipoliitiku sõnul sai ta kohtumisest jahi pardal teada esialgu tänu nn eskorttüdrukule, kes oli oma reisist postitanud fotosid Instagrami-keskkonda.

Deripaska on Instagramis materjale avaldanud ja vahepeal ka memuaaridega maha saanud Nastja Rõbka (kodanikunimega Anastasia Vašukevitš - Toim.) eelpool mainitud teemal kohtusse kaevanud ning Ust-Labinski kohus tegi 9. veebruaril otsuse, mille kohaselt ei tohi naise poolt postitatud fotosid ja videoklippe avaldada. Samas olid need ka oluline osa Navalnõi lühikesest dokumentaalfilmist.

Meduza kirjutab, et nüüd on Google juba saatnud YouTube'i kanali NavalnyLive esindajatele kirja, milles nõuab, et administraatorid nimetatud video kustutaksid.

12. veebruaril kinnitas YouTube'ilt e-kirja saamist ka NavalnyLive'i produtsent Oksana Baulina. NavalnyLive'i videot on vaadatud umbes 700 000 korda, Navalnõi enda YouTube-i kontol aga rohkem kui neli miljonit korda. Baulinale laekunud kirjas kusjuures Navalnõi enda kontot ei mainita.

YouTube kinnitab oma kirjas, et nad reageerivad Roskomnadzori nõudmisele materjal eemaldada. E-kirja viimane lause kõlab järgmiselt: "Kui te ei ole seda materjali kustutanud, on Google sunnitud selle sisu blokeerima."

Pärast Ust-Labinski kohtu otsust asus Roskomnadzor saatma sarnaseid nõudmisi ka paljudele Vene meediaväljaannetele. Korraldus kustutada Navalnõi dokumentaalfilmis avaldatud fotod, videod ja muu isiklik informatsioon said näiteks Mediazona, Radio Svoboda, Znak.com, NEWSru.com ja Snob.

Kuigi nii Mediazona kui ka Navalnõi korruptsioonivastane fond esitasid Ust-Labinski kohtule korralduse asjus järelepärimised, ei soovinud kohus 12. veebruaril oma otsust põhjendada.

Navalnõi kaebas Roskomnadzori kohtusse

Navalnõi tegi teisipäeval oma vastusammu ning kaebas omakorda kohtusse Roskomnadzori otsuse.

Moskva Taganka rajooni kohtule esitatud hagis nõuab opositsioonipoliitik, et meediajärelevalveameti nõudmine kuulutataks ebaseaduslikuks ning et tema kodulehekülg eemaldataks keelatud andmeid edastavate allikate nimekirjast.

Navalnõi selgitab hagis, et tema poolt kogutud tõendeid, mis sisalduvad tema videos, ei saa tõlgendada kui tema kätte usladatud konfidentsiaalset informatsiooni. Ehk kogu tema fondi poolt tehtud uurimine toetus avalikult ligipääsetavale materjalile, sealhulgas Nastja Rõbka raamatule ja naise Instagrami-kontole postitatud informatsioonile.

Samuti rõhutab opositsioonipoliitik, et tema poolt läbi viidud uurimise sisu on ühiskondlikult oluline.

8. veebruaril avaldatud video (hetkel veel avalik): 

Navalnõi järelkaja Roskomnadzori nõudmisele:

Toimetaja: Laur Viirand



Tiit Ojasoo

Tiit Ojasoo 104 kirjast: rünnati ka neid, kes ei ole üldse milleski süüdi

Eesti vabariigi kontsertlavastuse üks lavastajatest Tiit Ojasoo märkis Äripäeva raadio saates "Persoon", et 104 kiri kindlasti mõjutas lavastuse ettevalmistusprotsessi ja tegelikult mõjutas ka täiesti süütuid inimesi. Sealhulgas tema ja Ene-Liis Semperi lapsi, mistõttu tõstatas Ojasoo küsimuse, et kas see kiri nende allkirjadega üldse täitis oma loodetud eesmärki.

ERR-i kirjutusvõistlus
ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: