Vello Loemaa: minu järgmine auto on haamer ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Vello Loemaa
Vello Loemaa Autor/allikas: Erakogu

Sõidukijuhte tuleks gruppideks jagada mitte vanuse, vaid oskuste, kogemuse ja tervislike võimete alusel. Seni aga teavad ainult vanemad inimesed, et nooremaks nad enam ei saa. Küll aga ei tea paljud noored, et nemadki saavad vanemaks, arutleb Vello Loemaa.

Odini poeg, kõuevalitseja Thor hoidis käes haamrit (vast isegi vasarat), kuid jutt pole sellest. Ehkki selline võimas riist oleks veel vägevam antud mõttekäigu kontekstis, kuid ka Hummer ajaks asja ära meie liikluse rahustamiseks.

Üks paha tapja ISA numbriga 999 on mõneks ajaks rivist väljas. Huvitav, kas siis sama nimega ISA number 777 peaks juba õnne tooma? Täpselt samamoodi ei muuda olemust ka värvimuutus, näiteks, erepunane. Või on siis suure L-tähega auto vähem pretensioonikam kui kurikuulsaks sõidetud automark BMW? Sõelumine ridade vahel näitas, et ISA on ISA.

Autod ei ole süüdi, selge see. Keevalise välimuse ja olemusega noormees võib olla lõbus sell kõrval istuva näitsiku jaoks. Kuid tal pole asja liiklusesse, kui ta ei hooli kaasliiklejatest. U-2 oli kunagi allveelaev, mis sõjategevusest jäi küll puutumatuks, aga saatus uputas ta kokkupõrkes vana aurutraaleriga. Noorema aja inimesed mõtlevad selle nimetuse all populaarsele iiri ansamblile, kuid kõnealuse nimelise numbrimärgi U8 puhul pole tegemist ei popansambli ega ka allveelaevaga.

Lühikestel distantsidel valgusfooride vahel tõsta üles suure maasturi ninaosa pole igaühele jõukohane. Saksamaaga seostub siin ainult G-klass. Mäletan, et ühe saksa diplomaadi sõidukultuur oli Tallinnas sarnase masinaga eeskujulik ning see veelkord kinnitab, et kõik probleemid liikluses algavad kõrvade vahelt.

Sõidukite nimelised numbrimärgid võivad olla kellelegi tähendusega, kuid nii mõnegi sellise auto roolikeeraja puhul võib täheldada alaväärsuskompleksi. Ei oska öelda, kas 825 tähendab midagi, võib olla kellegi sünnipäeva või üldse midagi, kuid täheühend BMW tähendab juba palju.

Trügides parkimisplatsi kitsastes oludes ja pannes ka ettevaatlikumad autojuhid oma nahaalsusega proovile - see tähendab, et liikluse sassikeeramiseks pole palju vaja. Kuid jah, vahel piisab ainult automargist või lihtsalt gaasipedaalist oma ego rahuldamiseks.

Nii oli ka tavalisel tänavasirgel "huvitav vaatepilt", kui kärsitu juht ergutas signaaliga eesseisvat autot, milles istus eakas naine. Seejärel näitas viimane solvajale päkkasid. Kunagi ei tea, mis võib mingist olukorrast sündida.

Ma ei soovi peatuda ei telefoninuhtlusel ega muudel probleemidel. Lihtsalt ülaltoodud tähelepanekud on ühest pooletunnisest sõidust pühapäeva pärastlõunal. Need, kes liiklevad rohkem, võivad vesta hoopis rohkem ja hoopiski kurvemaid lugusid.

Samal pühapäeval sai liikluses vigastada 12 inimest, rääkimata veel 24-aastasest "kosovlasest, kes vigastas Saksamaal seitset inimest eesti numbrimärgiga autol". Eestis toimunud liiklusõnnetustes on meedias mainitud põhjustajana juhid: Järvamaal 18-aastane, Jõgevamaal 15-aastane, Harjumaal 48-aastane, Tallinnas 34-aastane, 25-aastane ja 39-aastane. Kaks õnnetust jalgratturitega toimusid Maardus (30-aastane naine) ja Kuressaares (59-aastane naine, 21-aastane mees).

Viimase kahe osas õnnetuse põhjuseks võib olla ka mitte autojuht, vaid jalgrattur, kes kaherattalise kiirusel ületas sõiduteed ülekäigurajal. Jalakäija kiirusega arvestav autojuht ei pruugi näha sellist ratturit õigeaegselt, st liiklusolukord enne pööret polnud ettearvatav. Õnnetuses, kus üheks osaliseks oli jalgrattur, oli autojuhiks 74-aastane mees, ainus vanem inimene selle pühapäeva loetelus.

Kuid vaadates seda statistikat, tuleb tõdeda, et eakate kaitseks on välja astunud paljud autojuhid, kellele eelmise nädala järjekordne kampaania on vastukarva.

Ratsionaalsemalt, ilma emotsioonideta öeldes, sõidukijuhte tuleb gruppideks jagada mitte vanuse, vaid oskuste, kogemuse ja tervislike võimete alusel. Seni aga teavad ainult vanemad inimesed, et nooremaks nad enam ei saa; küll aga ei tea paljud noored, et nemadki saavad vanemaks. Mõned kipuvad seda eluetappi enne surma vahele jätma.

Liiklus on dünaamiline ja ratsionaalne tegevus. Siit ka näpunäide neile, kes peaksid aitama seda kontrolli all hoidma. Staatiline tegevus (loe: kiirusemõõtmine kivisse raiutud paikades) ei aita siin mingil kombel, kui liikluse valvurid ei asu liikluse dünaamikas, liiklusvoos. Moodne tehnoloogia võimaldab niisuguse lähenemise jaoks palju vahendeid. Unustage ära silmakirjalik (kõrgete ja tähtsate) isikute andmekaitse, liikluses on liiklejad ja sõidukid.

Aga jah, tuleb vist otsida üks raudne masin, tühja sest kütusekulust ja heitgaaside hulgast. Liikluses loeb suurus. Kahjuks see on nii.


ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil arvamus@err.ee. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel. Artikli kommentaariumist eemaldatakse autori isikut ründavad ja/või teemavälised, ropud, libainfot sisaldavad jmt kommentaarid. 

Toimetaja: Kaupo Meiel

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: