Suessi kanalit blokeerinud hiiglaslik kaubalaev pääses liikuma
Suessi kanalit blokeerinud hiiglaslik kaubalaev Ever Given on vabastatud. Kanal on taas laevaliikluseks avatud.
Hollandi laevapäästefirma Boskalis tegevjuht Peter Berdowski ütles, et hiiglaslik laev saadi liikuma.
Konteinerlaeva Ever Giveni omanik Evergreen Line kinnitas samuti, et laev on vabastatud.
"Ever Giveni konteinerlaeva merekõlblikkust kontrollitakse pärast seda, kui laev on välja viidud Suessi kanali lõunapoolsest lõigust," teatas ettevõte.
Egiptuse Televisioon tegi sündmuskohalt otseülekande, kus näidati, kuidas lahtipäästetud laev mööda kanalit Euroopa poole seilab. Laev on teel kanali lõuna- ja põhjaosa ühendavale Suurele Mõrujärvele, kus on ruumi piisavalt, et laev liiklusest kõrvale tõmmata ja tema seisundit kontrollida, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Kui alusel midagi suuremat viga ei ole, jätkatakse teekonda Euroopasse. Suuremate kahjustuste puhul peab laeva omanikfirma otsustama, mida selle pardal oleva 20 000 konteineriga teha.
Suessi kanaliameti juhataja Osama Rabie teatas laevaliikluse taasalgamisest Suessi kanalis. Normaalse laevaliikluse taastumiseks kulub Suessi Kanali Ameti hinnangul veel kolm ja pool päeva.
Kanal suudab päevas läbi lasta keskmiselt 100 laeva, kanali otste juures on kannatlikult oma järjekorda ootamas aga 369 laeva.
"Potentsiaalse katastroofi, hävingu oht tuli minu hinnangul lähemale ja lähemale, mida kauem see laev seal seisis. Ja tõesti, ma arvan ja mõtlen täiesti tõsiselt, viimase kümne minuti jooksul kuulsime me, et laev on lahti ja teel põhja poole. See on suur kergendus, ma arvan, tuhandetele laevaomanikele ja muidugi igasugu meremeestele, kes selle laeva taga kinni olid ning nüüd ka edasi liikuda saavad," rääkis Marsh Inci globaalse mere- ja kaubatranspordi juht Marcus Baker.
Ever Given saadi liivaseljandikult lahti juba varahommikul ning kanaliga põiki olevat laeva hakati siis õigesse asendisse tagasi keerama. Päeva veeredes jäi hiiglaslik laev korraks veel kinni.
Arvestades, et Suessi kanali kaudu liigub üle kümne protsendi maailma kaubaliiklusest, tekitas Ever Giveni pea nädalaks kinnijäämine maailmakaubanduses paraja segaduse.
Laeva kinnijäämise põhjusena on omanikfirma nimetanud õnnetuspäeval piirkonnas möllanud tugevat liivatormi. Suessi Kanali Ameti hinnangul aga ainuüksi tormist aluse nii tugevaks kinnisõitmiseks küll ei piisanud ning õnnetuse põhjuste hulgas pidi olema muidki, kas tehnilisi või inimlikke vigu.
Tipphetkedel osales laeva väljaaitamisel 11 sadamapukserit ja kaks meresõiduvõimekusega pukserit ning ekskavaator.
Toimetaja: Karl Kivil, Arni Alandi, Merili Nael
Allikas: ERR/BNS