Suessi kanal avanes, kuid meretransport on mitmeks kuuks häiritud

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Konteinerlaev Ever Given Autor/allikas: SCANPIX/REUTERS/EGYPT-SUEZCANAL/SHIP

Esmaspäeval vabastati Suessi kanalist hiiglaslik kaubalaev Ever Given, kuid laeva tekitatud ummik häirib maailma meretransporti veel mitu kuud.

Teisipäeval said laevad taas kasutada Suessi kanalit. Päev varem vabastasid insenerid hiiglasliku kaubaelaeva Ever Giveni ja vabastasid veetee ülemaailmseks liikluseks.

Egiptuse ametnike sõnul võtab kanalis tekkinud laevade ummiku likvideerimine aega vähemalt kolm kuni neli päeva. Laevandusekspertide sõnul võtab see aga mitu päeva kauem aega, teatas The Wall Street Journal.

"352 laeva ootavad endiselt kanalist läbiminemist," ütles laevateenuste pakkuja Leth Agencies.

Enne Ever Giveni põhjustatud ummikut läbis kanalit päevas keskmiselt 50 laeva.

Mitmed operaatorid kasutasid ka alternatiivseid marsruute, mis tekitas globaalses logistikas veelgi segadust.

"Alanud on võistlus sadamatesse pääsemiseks," ütles Norra transpordifirma Car Carrier AS direktor Bjorn Gran Svenningsen.

Suessi kanal ühendab Vahemerd Punase mere ja India ookeaniga. Kanal teenindab 13 protsenti ülemaailmsest merekaubandusest ja 10 protsenti meretranspordi naftaveost. Ever Giveni põhjustatud pudelikael mõjutab seetõttu kogu maailma kaubanduslogistikat.

Suur osa maailma merekaubandusest kasutab konteinereid. Kõik konteinerid on sadamates arvel. Maailmas oli juba enne Suessi kriisi konteineritest puudus ja viimane ummistus suurendab puudujääki veelgi.

Eksportijad ja importijad kaaluvad arve esitamist kindlustusfirmadele, nõuded võivad kokku ulatuda miljarditesse dollaritesse. Näiteks Rootsi mööblifirmal IKEA-l on tõsised logistikaprobleemid. 

Globaalsed tarneraskused eksisteerisid juba enne Suessi kriisi, tõsine puudus oli näiteks pooljuhtidest. See mõjutas tõsiselt auto- ja arvutitööstust. 

"Suessi kriisi järel mõjud võivad maailma majanduses tunda anda kuni juunini," ütles konteinerfirma Kuehne + Nagel International AG asepresident Otto Schacht.

Suurbritannia sadamad tegelevad praegu laevadega, mis lahkusid Suessist enne ummistust. Kohalikud võimud ootavad järgmisel nädalal vaikset aega. Kahe nädala pärast saabuvad aga kohale ummikust vabaks saanud laevad. "See võib tekitada kaose," ütles Suurbritannia sadamate liidu tegevjuht Tim Morris.

Sarnased probleemid tekivad ka teistes Euroopa sadamates.

"Laevad, mis algselt pidid tulema Itaaliasse, võivad lõpuks minna Barcelonasse, Marseille'sse või Türgisse," ütles Genovas asuva laevandusfirma Gruppo Messina esimees Stefano Messina.

Toimetaja: Karl Kivil

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: