Transpordiamet kaitseb autoõpetajate silmis vigast teooriatesti
Autokoolide liidu hinnangul võttis transpordiamet kasutusele vigased eksamiküsimused, mistõttu kukkusid eksamitulemused kuus korda alla tavalise taseme. Ameti sõnul valmistasid neile kolme hanke tulemusel küsimused oma ala eksperdid ja need vastavad seadustele.
"Need küsimused on mitmest otsast väga ebakvaliteetsed. Nad on halvasti sõnastatud. Aga kuna Eesti vabariigis teooriaeksami küsimused ei kuulu
avalikustamisele, siis ega me neid küsimusi ju näinud ei ole. Kuid oleme saanud tagasisidet," sõnas Tapa autokooli õpetaja ja Eesti autokoolide liidu liige Neeme Külmallik.
"Need kolm pilti, mis transpordiamet on ise meediasse näidisena toonud, on kõik tegelikult täiesti vigased ja valesti arusaadavad. Küsimuse sõnastusest on inimesel keeruline aru saada. Kui ainult nende kolme pildi näite põhjal hakata üldistama, siis asi on päris hapu," rääkis Külmallik.
Üks transpordiametilt meediale saadetud eksamipunkt oli pilt ristmikust, kus oli küsimus, kas sellel ristmikul võib sõita otse.
"Selle pildi viga on see, et seal on 17 liiklusmärki ja juba see ajab õpilase segadusse. Postid on nii täis topitud ebaolulist informatsiooni, kui veel saab, kui oleks oleks olnud stange pikem, oleks sinna ilmselt midagi veel pandud," rääkis Külmallik.
"Teine asi on see, et kui on ikkagi riikliku eksami küsimuse pilt, siis ta peaks olema ka vastavalt liiklusseadusele korrektne: kui on neli sõidurada, siis peab olema topelt pidevjoon eraldamaks suunavööndeid, aga seal on üksik pidev joon," sõnas ta.
"Näha on, et transpordiameti tellis hankega need küsimused, aga pärast, et visuaalselt oleksid pildid ühtemoodi, siis need telliti kuskilt kujundaja käest, kellel ei pruugi üldse olla liiklusnüanssidega mingit kogemust ega teadmisi. Siis tulebki välja, et küsimuse sõnastus ja pilt ei sobi kokku," rääkis Külmallik.
Teise pildi kohta, kus on küsitud veoki kohta, kas pildil näidatud veok vastab liiklusseadusele, ütles Külmallik, et niimoodi ei tohi esiteks üldse küsimust sõnastada.
"Teiseks tuleks küsida autorongi kohta, mitte veoki kohta, sest pildil on autorong mitte veok. Peab olema terminites täpne, aga sellest jääb mulje, et seal ei ole mitte ühtegi kompetentset inimest, kes oleks need asjad üle vaadanud," sõnas Külmallik.
Külmallik pani ette, et asjade selgumiseni tuleks nüüd taastada endine olukord, mis oli kuni 11. septembrini ning siis maha istuda ja vaadata.
"Ma olen liiklusõppes tegutsenud 33 aastat. Umbes 15 aastat tagasi oli tolleaegse autoregistrikeskuse juures komisjon, me ei näinud kõiki küsimusi, sest need on salastatud, aga ma olen olnud tehnoküsimuste komisjonis. Meid oli seal seitse või kaheksa inimest üle Eesti ja me vaatasime üksipulgi ja vaagisime need tehnoküsimused üle. Aasta jooksul jõudsime 10 küsimust juurde teha," meenutas Külmallik.
"Me käisime iga kuu koos, vahetasime meile, vahetasime mõtteid - uued küsimused läbisid filtreid. Need olid igatpidi läbi mõeldud, et kõik oleks arusaadav," lisas ta.
Külmalliku hinnangul on kolm meediast läbi käinud pilti sisuliselt kõik valed. "Keegi spetsialist peaks need pildid üle vaatama. Samuti peaks olema testperiood," ütles ta.
Külmallik saatis eelmisel nädalavahetusel kirja transpordiametile ja sai eelmisel esmaspäeval kirja vastu.
"See oli ametniku kiri, ja vastus oli selline, et nende poolt on kõik õige, et autokoolid on lihtsalt rumalad, ei oska õpetada ja nii edasi. Et see on lihtsalt autokoolide puudulik ettevalmistus õpilastele, kes eksamile lähevad," rääkis Külmallik.
Külmalliku sõnul ei ole amet siiamaani oma viga tunnistanud.
"Läbi pressi asjast teavitamine oli meie viimane õlekõrs. Meil on nendest inimestest kahju, kes eksamile lähevad ja asjatult - mitte teadmiste puudulikkuse tõttu, vaid mingil muul põhjusel - lihtsalt ei soorita eksameid," ütles Külmallik.
Transpordiamet: küsimused vastavad seadusaktidele
Transpordiamet on teadlik, et uute küsimuste kasutuselevõtul on testi läbijate protsent langenud, kuid täpset numbrit amet tehnilistel põhjustel veel ei tea, sõnas transpordiameti liiklusteenistuse direktor Joel Jesse.
Rasketehnika puhul saab amet avaldada andmed paari päeva jooksul ja B-kategooria puhul järgmisel nädala keskpaigas.
"Eelmise nädala andmed näitasid, et läbimisprotsent on 58 protsendi juures
ja see on keskmine kõikide kategooriate puhul. Kui numbrid tulevad, siis kindlasti analüüsime, kui palju ta siis tegelikult kukkunud on," sõnas Jesse.
Jesse rääkis, et need küsimused, mis üle-eelmisel nädala neljapäeval kasutusele võeti, on valmistatud oma ala ekspertide ja spetsialistide poolt, kes transpordiametile teooriaküsimused kolme hanke raames valmistasid.
"Transpordiamet sai hanke tulemusena 1200 ekspertide - PhD Juri Ess, OÜ Teooria, Vitali Nester - koostatud teooriaeksami küsimust koos vastuste variantidega. Kuivõrd hanke tulemusena saadud küsimuste visuaalid olid mõnevõrra erinevad, siis kuulutasime välja uue hanke visuaalide ühtlustamiseks. Siinkohal on oluline märkida, et visuaalide hanke tulemusena saime ühtse disainiga visuaalid, kuid liiklussituatsioone koos nende detailidega teise hanke raames ei muudetud," ütles Jesse.
"Küsimused vastavad õigusaktidele ja määruses toodud nõuetele. Ühtlasi on ka meie kolleegid need üle vaadanud loomulikult. Koostatud küsimuste kontrollimisel eemaldas transpordiamet ligi 100 küsimust, mis olid liialt spetsiifilised või mitmeti mõistetavad. Ülejäänud küsimused on võetud kasutusele," sõnas Jesse.
Jesse nentis, et küsimuste visuaalne pool võis eksamineeritavaid natukene ehmatada, sest see pilt on natukene teistsugune, kui nad võib-olla on harjunud nii-öelda oma õppeprotsessides või ka varasematel teooriaeksamitel tegema.
"Selliseid pilte kuskil mujal pole varem kasutatud, kuna lasime disaineril kujundada uued visuaalid, et need oleksid kenasti ühtlustatud ja nad oleks kenasti värvilised," rääkis Jesse.
"Kindlasti tuleb rõhutada, et oluline osa õpiprotsessis on selgeks saada liiklusreeglid, mitte pähe õppida küsimusi ja nende vastuseid. Vastutuse õppimise eest saab võtta vaid juhikandidaat ning palume seega seda valesti mitte mõista – transpordiamet ei süüdista autokoole," lisas Jesse.
Transpordiamet teatas 19. septembril, et uuendas liiklusteooriaeksami küsimusi, et need rohkem reaalsetele olukordadele vastaksid, kuid küsimuste raskusaste jäi ameti kinnitusel endiseks.
Rasketehnika teooriaeksamite uued küsimused võeti kasutusele üle-eelmisel nädalal, B-kategooria eksamitel on uued küsimused alates 19. septembrist ning A-kategooria eksamitel hakatakse neid kasutama alates 30. septembrist.
Uue teooriatesti visuaalide muutused: hanke visuaal vs uuendatud visuaal
Toimetaja: Mari Peegel, intervjueerisid Madis Hindre ja Mari Peegel