Venemaa pidas kinni Sillamäe sadamast väljunud naftatankeri Green Admire
Venemaa pidas pühapäeval kinni Libeeria lipu all seilava naftatankeri Green Admire, mis kasutas Sillamäe sadamast väljudes kokkulepitud trajektoori läbi Vene mereala, teatas transpordiamet.
Alus lahkus laupäeva õhtul pisut enne poolt kümmet Sillamäe sadamast ja liikus läbi tavapärast ja ohutumat Venemaa territoriaalmerd läbivat laevatrassi Soome lahe põhjaosa poole, milles lähtuvalt väljakujunenud laevateedest liigutakse läänesuunal.
Hommikul, pisut peale kella kolme peatasid Venemaa võimud aluse
ja pisut hiljem liikus Tanker Venemaale kuuluva Suursaare juurde, jõudes sinna kell seitse hommikul.
Alus on senini Suursaare juures ankrus.
Sillamäelt lahkudes oli laeva lastiks põlevkiviõli ja sihtkohaks Rotterdam.
Green Admire kuulub Kreeka ettevõttele Aegean Shipping.
Transpordiameti laevaliikluse juhtimise osakond jälgib igapäevaselt Eesti territoriaalmeres toimuvat laevaliiklust.
Sillamäe sadamast väljudes liiguvad laevad läbi Vene Föderatsiooni territoriaalmere, kuna see trass on suurte laevade jaoks ohutum, kui sõita Eesti merealas madalike vahelt.
Selline laevade jaoks ohutu liikumistrajektoor, mis ei kulge mööda riikide piire, on kokku lepitud Venemaa, Eesti ja Soome vahel.
Sarnaste olukordade vältimiseks suunab transpordiameti laevaliikluse juhtimise osakond koos lootsidega edaspidi Sillamäele ja Sillamäelt laevad läbi Eesti territoriaalmere.
Transpordiametist öeldi ERR-ile, et varem pole sellist juhtumit esinenud.
Välisminister Margus Tsahkna (E200) ütles, et edaspidi suunatakse laevad mööda teist trajektoori.
"Tänane intsident näitab, et Venemaa käitub jätkuvalt ettearvamatult, mistõttu suunatakse laevad edaspidi mööda teist trajektoori," ütles Tsahkna. "Naftatanker Green Admire kasutas Sillamäe sadamast lahkudes Venemaaga kokkulepitud marsruuti läbi nende territoriaalvete. See navigatsioonitee – mis on valitud meresõiduohutuse tagamiseks ja ei kulge rangelt riigipiiride järgi – on loodud Venemaa, Eesti ja Soome vastastikusel kokkuleppel."
Ta lisas, et on juhtunust teavitanud ka Eesti liitlasi.
Tsahkna: Venemaa käitumine on seotud hiljutise varilaevastiku kimbutamisega
Rääkides "Aktuaalse kaameraga" ütles Tsahkna, et Venemaa on hakanud Läänemerel käituma väga ohtlikult. "See on kindlasti seotud sellega, et me oleme hakanud kimbutama Venemaa varilaevastikku. Ma ei räägi ainult Eestist, vaid Soomest ja Läänemeremaade riikidest laiemalt. Euroopa Liidus oleme pannud tänaseks üle 300 varilaevastiku laeva sanktsioonide nimekirja. Kontrollime kõiki laevu, nende pabereid – ja nagu te näete, meil on ka võimekus vajadusel sekkuda," rääkis ta.
"Kindlasti Venemaale see absoluutselt ei meeldi – kõikide muude sanktsioonide all on nende varilaevastik väga tähtis," ütles Tsahkna. "Kuskil 50–60 protsenti Venemaa nafta ja kõik kaubanduses toimuv on nende varilaevastike kaudu läbi Soome lahe. Eks nüüd on tulemused, kus Venemaa tunneb, et neil on keerulisem seda äri ajada."
Tsahkna tõdes, et juhtum tuli ootamatult, kuna riigid on kokku leppinud, et laevad võivad antud alalt läbi sõita.
"Nad lihtsalt tahtsid näidata jõudu, meie jaoks see pole probleem. Meie lootsid viivad Sillamäelt laevad välja mööda Eesti territoriaalvett, kus on natukene keerulisem suurtel laevadel, natukene ohtlikum, kuna seal on madalikud, aga me saame sellega hakkama. Peamegi samm-sammult rahulikult reageerima, aga saama aru, et Venemaa on ettearvamatu ja päris ohtlik," lausus Tsahkna.
Välisministeerium Venemaa asjurit välja kutsuda ei plaani
Välisministri sõnul ei ole näe ta vajadust pidada Venemaaga läbirääkimisi. "Otseselt me ei näe sellist kiiret vajadust. Kui me vaatame olukorda, siis on see väga rahulik tegelikult – tanker allus, mingit jõukasutust ei olnud –, aga me kindlasti jälgime, kas tanker saab edasi liikuda," ütles ta.
Samuti märkis Tsahkna, et ei näe vajadust Venemaa asjurit välja kutsuda.
"Me peame vaatama laiemat pilti. Kui me vaatame igat sellist intsidenti eraldi, siis tundub, et väga midagi ei toimu. Kui vaatasime ka seda sama hävitaja sekkumist NATO õhuruumi – väga tõsine asi. Samal ajal oli NATO välisministrite kohtumine, NATO väga tõsiselt pööras sellele tähelepanu. Kui me vaatame kuu aega varem toimunud intsidente ja nii edasi. Peame vaatama ka laiemat pilti, luureinfot. Sellest sõltub ka, kas me kutsume kedagi välja või mis suhtlus meil Venemaaga on," rääkis Tsahkna.
Küsimusele, kas praegu, seda laiemat pilti vaadates, ei ole põhjust kedagi välja kutsuda, vastas Tsahkna: "Täna – ei, aga homme on juba uus päev."
Sel nädalal püüdis Eesti merevägi peatada Eesti vetes sõitnud lipuriigita tankerit Jaguar, mis kuulub Venemaa varilaevastiku hulka. Laev ei peatunud ja Venemaa saatis tankerit eskortima hävituslennuki, mis rikkus Eesti õhuruumi.
Aprillis pidasid Eesti võimud veidi enam kui kaheks nädalaks kinni varilaevastiku tankeri Kiwala, kuna see sõitis ilma liputa.
Toimetaja: Valner Väino
Allikas: Intervjueeris Veronika Uibo