Kaalu kogunud ostjad panid moetööstuse sundvaliku ette
Inimesed muutuvad üle maailma aina kogukamaks. Nii on ka mitmed seni ennekõike noori ja saledaid oma toodangu sihtrühmaks pidanud rõivabrände hakanud tootma suuremaid suurusi, teised on kohendanud numeratsiooni, et uusi riideid ostvate inimestel säiliks osturõõm.
Kui paari aasta eest mitmed rahvusvahelised brändid numbrist 42 suuremaid riideid ei teinudki, siis nüüd on sellest saanud üks enim ostetumaid suurusi. Seni saledatele oma toodangu suunanud firmad, aga on hakanud tootma mudeleid, mille sildil on X-e rohkem kui üks.
"Suured brändid on pannud enda valikusse või tootmisse alates eelmisest aastast suuremad suurused. Näiteks Tommy Hilfigeri puhul on tulnud valikusse lisaks 3XL naistele ka 44 ja 46 suurus. Kui varem lõppes suuruste skaala 42 peal ära, siis nüüd on 44, 46 täiesti tavaline," rääkis Denim Dreami ostujuht Kristi Treimann.
Rõivamoes toimuvast annab hea pildi moelavad, kus aina enam kasutatakse pluss-suuruses modelle ning reklaamnägudeks valitakse "kurvikad" kuulused. Treimanni sõnul on "eriti kurvikatele naiste" jaoks välja tuldud kollektsiooniga, mis suurusega 46 alles algavad. Ka meeste seas on aina enam neid, kes vajavad mitme X-ga riideid.
Kuna nõudlus suurte suuruste järgi kasvab, siis on ka Denim Dream suuremad suurused müüki võtnud.
Montoni kollektsioonijuht Kaie Kaas-Ojavere sõnul on tegu globaalse trendiga.
"Tasahilju hiilib ligi hea elu ja inimeste, eriti naiste nõudmised riietele või tarbimisharjumused on muutunud. Enam ei ole naised nõus kannatama nii kitsastes riietes ja soovivad mugavamaid, avaramaid riideid," rääkis Kaas-Ojavere.
Kui 10-15 aastat tagasi müüdi kõige enam nr 36 suuruses riideid, viis aastat tagasi oli nö keskmiseks suuruseks saanud nr 38, siis praegu ostetakse kõige enam nr 40 suuruses riideid. Kaas-Ojavere pakub, et kümne aasta pärast on keskmiseks suuruseks saanud juba nr 44.
"Kui varem oli meestel kindel keskmine suurus 50, siis nüüd on see väga selgelt liikunud 52 peale ja täpselt samamoodi nagu naistel, kasvavad kiiremini meeste suuruste 54, 56, 58 müügid, kui väiksemate suuruste 48 ja 50 omad," rääkis Montoni kollektsiooni juht.
Ühest küljest ei saa rõivatööstus ostjate kosumist eirata, samas on selle äri puhul väga oluline, et uusi riideid ostes saaks inimene positiivse emotsiooni.
Trikid suurusnumbritega
"Kindlasti me peame minema kaasa sellise üleüldise tendentsiga, et kui inimesed lähevad suuremaks üle maailma ja psühholoogiliselt tahavad ennast hästi tunda, siis tuleb rõiva suuruste mõõdud ülevaadata," rääkis Kaas-Ojavere.
Nii otsustas Baltika loobuda rohkem saledatele sobinud Montoni numeratsioonist ning praegu on kasutusel vaid avaramate mõõtudega Mosaici numeratsioon.
Ka soosib kehakuju muutumisega kohanemist praegune mood, mis soosib avaramaid lõikeid. Naised ei ole nõus moe nimel kannatama ja ei taha kanda pigistavaid riideid.
Ilmselt on nii mõnigi märganud, et kuigi kehakaalu on juurde tulnud, siis uusi riideid ostes mahub selga sama suurus, mis aastaid tagasi.
"Ma olen märganud, et mõned brändid on seda teinud, et nad on tõstnud osa suurusnumbreid edasi. Meie seda kindlasti tee," ütles Kaas-Ojavere. Kollektsioonijuht lisas, et suurustabeli üle vaatamisest hoolimata vastavad Baltika mõõdud Euroopa standartitele.
Treimanni sõnul võibki numeratsioon sõltuvalt firmast vähemalt ühe numbri võrra erineda. Nii näiteks on Saksa firma Tom Taylori puhul suurused ühe numbri võrra keskmisest suuremad, aga Hispaania kaubamärgi Guessi rõivad on pigem number väiksemad.
"On märgata, et aastakümnetega on naiste keha muutunud suuremaks ja nõutakse suuremat täidlust," rääkis Eesti pesutootja Marc & Andre tootejuht Kairi Lipstok. Kui kümme aastat taagsi oli ostetuim rinnahoidja suurus 75B, siis nüüd on see 80C.
Marc & Andre tootejuht Kairi Lipstok ütles, et ülemaailmsete suundumustega lähevad kaasa ka nemad.
"Meie jälgime rõivatootjaid ja näeme, et kui neil mood muutub ja suurused (lähevad) suuremaks, siis on selge, et pesutootja tuleb ka sellega järgi," ütles ta.
Kuna seni veel on pesutootja põhiturg Venemaal ja sealsed ostjad on Eesti omadest kehamõõtmetelt väiksemad, siis esialgu toodetakse üksikuid mudeleid rinnaümbermõõdule 95. Juba sel aastal on ettevõttel kavas hakata tootma suuremaid suurusi, sest nõudlus nende järele, ennekõike nooremate ostjate seas on olemas.
Toimetaja: Marko Tooming