Eleringi hüvitis Võru elektrikatkestuse eest läks Elektrilevile
Möödunud sügisel tabas Võru linna pikk elektrikatkestus, mille eest määrati ka hüvitis, kuid Võrus pimedas istunud 15 000 elektritarbijani ei jõudnud sellest sentigi, mistõttu töötab konkurentsiamet välja ettepanekuid, kuidas muuta elektrikatkestuste hüvitamise süsteemi ja suurendada trahvisummasid.
"Tegelikult pani Elektrilevi taskusse 44 232 eurot Võru linna elektrikatkestuse eest," nentis Eesti Päevalehele konkurentsiameti peadirektor Märt Ots.
Otsa väide tugineb eelmisel nädalal valminud konkurentsiameti spetsialistide koostatud järelevalvemenetluse aruandele, mis käsitleb Võru linna ja selle lähiümbrust möödunud aasta 27. oktoobri tormi ajal tabanud elektrikatkestust.
Luubi alla võeti korraga kaks elektriliine haldavat ettevõtet: põhivõrgu omanik riigiettevõte Elering ja elektrit mööda väiksemaid traate tarbijatele vahendav Eesti Energia tütarfirma Elektrilevi.
Järelevalve aruandest selgus, et kõige ulatuslikuma elektrikatkestuse tõi kaasa sel saatuslikul pühapäeval Eleringi Võru alajaama kell 16.32 tabanud suuremahuline rike, mille põhjustas katusepleki kui elektrit juhtiva materjali lendumine vastu trafosid ja isolaatoreid, mis põhjustas lühiseid ja kogu Võru piirkonna elektrita jäämist.
Kuigi ka tuule tugevus oli rikke ajal märkimisväärne, selgub Eleringi tellitud [alajaama hoone] ehitusekspertiisiakti aruandest, et katuse purunemist soodustavaks asjaoluks olid ehitusel kasutatud valed materjalid ja vale tehniline lahendus, mis erines projekti lahendusest.
Konkurentsiamet on seisukohal, et Võru alajaama elektrikatkestus oleks olnud Eleringi poolt ennetatav, kui oleks tehtud tõhusamat ehitusjärelevalvet, mis omakorda tähendas, et Elering pidi katkestuse eest vastutama ja kuna niivõrd tähtsa alajaama pikaks ajaks rivist välja langemine ületas rikke kõrvaldamiseks ettenähtud ajapiire, maksis Elering n-ö trahvi ehk pidi kokku 44 232,04 euro võrra vähendama enda sissekasseeritavaid võrgutasusid.
Hüvitis läks Eleringi teenuse kasutajale, ent ainuke Eleringi klient selles piirkonnas on Elektrilevi ning seega läks makstud kompensatsioon täies mahus Elektrilevile, sedastab järelevalve kokkulepe.
Märt Ots kinnitas Eesti Päevalehele, et Tallinnas paikneva peakorteriga Elektrilevi taskusse see hüvitis ka jäi ning ükski päriselt pimeduses olnud võrulane ei saanud sentigi hüvitist.
Ameti hinnagul pole õige olukord, kus Eleringi poolt Elektrilevi võrgutasu vähendamine ei kandunud edasi Elektrilevi lõpptarbijatele, mistõttu tuleks sellist vastuolu ameti meelest muuta.
Elektrilevi: kõik hüvitised, mis seadus võimaldab, kanname alati klientidele
Elektrilevi juhatuse liige Priit Treial teatas esmaspäeval meediale saadetud kommentaaris, et Elektrilevi on kõik hüvitised, milleks ettevõttel on seaduslik alus, klientidele mulluse Võrumaa elektrikatkestuste juhtumite eest kandnud.
"Seda, et lõppkasutajad saaksid võimalikult õiglase hüvitise, pooldame igati, sealhulgas miks mitte ka regulatsiooni ajakohastamist ühiskondlikku vaadet arvesse võttes."
Treial selgitas praegusele regulatsioonile tuginedes, et elektritarne ahel läbib nii ülekandeliinide eest vastutavat põhivõrguettevõtet Elering kui ka jaotusvõrguettevõtteid, sealhulgas Elektrilevi. Teisisõnu, põhivõrguettevõtte kliendiks on teiste seas Eesti suurima jaotusvõrguettevõttena Elektrilevi.
"Katkestuste lubatud kestused põhivõrgus ja jaotusvõrgus on erinevad, niisamuti on erinevad ka võrgutasude vähendamise määrad ja kriteeriumid. Seetõttu võib esineda olukordi, kus Eleringil tekib alus oma võrgutasu vähendada, kuid Elektrilevil veel mitte," märkis Treial, lisades, et samuti võib tekkida sündmusi, kus Elektrilevi põhivõrgu katkestuse tõttu juba vähendab oma tarbijate võrgutasusid, kuid Eleringil veel selline alus puudub.
Elektrilevi juhatuse liikme kinnitusel on ka Eesti Päevalehe artiklis mainitud Võru juhtumil hüvitamistega järgitud reegleid – põhivõrguettevõtja hüvitas nende tingitud katkestuse määruses toodud korras ja Elektrilevi sai tegutseda oma klientidele hüvitise pakkumisel vastavalt jaotusvõrgu kohastele alustele. Viimane tähendab talveperioodil võrgutasu vähendamist juhul, kui elektrikatkestust ei kõrvaldata tavaoludes 16 tunni ja vääramatu jõu olukorras 72 tunni jooksul.
"Konkreetselt põhivõrgust tingitud katkestus nende kriteeriumide alla ei mahtunud, küll aga hõlmas kompensatsioon palju teisi Kagu-Eesti tormist mõjutatud katkestusi, sealhulgas Võrus ja Võru maakonnas. Elektrilevi maksis liigpika ooteaja tõttu hüvitist 915 kliendile Võrumaal," ütles Treial.
Võrgutasusid vähendati Elektrilevi klientidel, kelle katkestus kestis vääramatust jõust mõjutatud piirkonnas üle 72 tunni. "Piirkondades, kus tuulekiirus ei ületanud ettenähtud norme, said võrgutasu vähendamise kliendid, kelle katkestus kestis üle 16 tunni. Sügistormi tagajärjel vähendasime üle Eesti võrgutasusid kokku suurusjärgus 100 000 euro eest, tormi tagajärgede kogukahjud võrgu taastamisel olid enam kui 1,7 miljonit eurot."
Elektrilevi on Treiali kinnitusel igakülgselt valmis arutama, kas lõpptarbijate huvides peaks tulevikus regulatsiooni muutma. "Tähtis on siiski kliendi huvidest rääkides silmas pidada mündi kaht poolt – ühiskondliku kokkuleppe kohaselt tuleks esmalt jõuda ühiste standarditeni elektrienergia varustuskindluse osas, mis võivad viia väga kulukate võrguinvesteeringuteni ja sealt omakorda suuremate võrgutariifide ja kompensatsioonideni Soome näite kohaselt," ütles Treial.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi