Irene Surva-Lehtonen: Soome majanduse olukord ja võimalused ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Irene Surva-Lehtonen
Irene Surva-Lehtonen Autor/allikas: EAS

Kuigi Soomet räsis COVID-19 pandeemia vähem kui Rootsit, on sellele vaatamata jagunud majanduslikke tagasilööke ka meie põhjanaabritele. Prognooside kohaselt võib Soome majandus tänavu kahaneda seitse protsenti ning eksport langeda aasta kokkuvõttes 20 protsenti, kirjutab Irene Surva-Lehtonen.

Kriisist tulenenud piirangud on avaldanud kohest mõju Soome siseturule ja teenindussektorile, kuid tööstusettevõteteni võivad raskused jõuda mõningase viivitusega sügiseks.

Soome tööstusnäitajaid jälgitakse hinge kinni hoides ka siinpool Soome lahte, sest paljud Eesti eksportijad on otseses sõltuvuses Soome tehnoloogia-, metalli- ja masina- ning laevaehitustööstuste käekäigust.

Kuigi üldiselt on näha langust välisnõudluses ja uute tellimuste mahtudes ning oodata võib töötuse kasvu ja ebakindluse suurenemist, siis sektoreid lähemalt vaadeldes leiab ka positiivsemaid noote.

Majandusharudest tuleb ka positiivsemaid noote

70 protsenti Soome tehnoloogiatööstuse ettevõtetest ootab tänavu käibe vähenemist, juunikuu seisuga on sundpuhkusel koguni kolmandik selles sektoris leiba teenivatest töötajatest. Käibelanguse väljavaadetest hoolimata on pooled tehnoloogiaettevõtted Soomes säilitanud optimistliku ootuse, et sügisel ootavad neid ees kiired ajad - nii mõnedki mahukamad paigaldus- ja hooldustööd lükkusid piirangute tõttu kevadest sügisesse.

Metalli- ja masinatööstus on Soome suurim tööstusharu, moodustades ligi 40 protsenti kogu tööstuse mahust. Mõnevõrra üllatuslikult on selles sektoris tootmismahud vähenenud mullusega võrreldes vaid kolm protsenti, samal ajal on Rootsis ja Saksamaal tabanud sama sektorit 10-20-protsendiline tagasilöök.

Selle aasta alguses veel hoogsaid kasvunumbreid näidanud laevaehitussektor on näitamas tõsiseid languse märke. Meyer Turku laevatehase prognooside kohaselt taastuvad uued tellimused alles aastaks 2024 ning kahe laeva asemel valmib tehases tänavu vaid üks matkelaev.

Nii keskendutaksegi Soome ettevõtetes üha rohkem sellele, kuidas kriisi mõju enda kasuks pöörata ja veel tugevamaks muutuda. Samuti otsivad uusi võimalusi Soome turul ka Eesti ettevõtjad. Üheks pandeemia selgeimaks tulemiks on globaalsete tarneahelate muutumine, nii soovivad ka soomlased leida logistiliselt lähedal asuvaid koostööpartnereid, riskide maandamiseks oleks hea partnerite arvu ka suurendada.

Eestlastel suured eelised Soome eksporditurul

Soome on Eesti suurim kaubanduspartner. Sealsele turule eksporditavate teenuste ja toodete nimistu on teiste eksporditurgudega võrreldes kõige mitmekesisem. Soome suurettevõtetel on Eestis tihe koostööpartnerite võrgustik ning see (ja lähedane asukoht) annab Eesti ettevõtjatele eelise olemasolevate partnersuhete tihendamisel ja uute kontaktide loomisel.

Ärikultuuride sarnasus ja usalduslik koostöösuhe on seni aidanud kaasa ärisuhete loomisele Eesti ja Soome ettevõtjate vahel. Eestlasi tuntakse Soomes kvaliteetsete toodete, tarnekiiruse, efektiivsuse, konkurentsivõimelise hinna ja paindlikkuse poolest. Geograafiline lähedus tähendab ka tihedamat isiklikku kontakti partnerite vahel, mistõttu on partneri tausta väljaselgitamine ja soovituste küsimine oluliselt lihtsam.

Trendid Soome turul

Eestlaste jaoks leidub Soomes piiramatult ärivõimalusi, enim potentsiaali pakuvad tervise- ja rohetehnoloogia, digitaliseerimine, robootika ja e-kaubandus, aga ka biotehnoloogia, IKT ja cleantech-valdkonnad.

Lisaks tasub tähele panna kolme olulist suunda, mis mõjutavad äritegemist Soomes. Üha enam tuuakse ettevõtete tegevuses esile vastutustundlikku ja jätkusuutlikku ettevõtlust, nii keskkonnast kui ka ühiskonnast hoolimist üles näidates.

Samuti tasub arvestada, et soomlased on väga kiired uute tehnoloogiatega kohanejad, seega on digitaliseerimise ja asjade internetiga seotud lahenduste tase ettevõtetes üsna kõrge. Ning kolmandaks, uuendusmeelsuse kõrval on soomlased siiski oma eelistustes mõnevõrra konservatiivsed, eelistades tuttavaid ja turvalisi kaubamärke.

Lokaliseeritud toote müük nõuab eksportijalt küll suuremaid investeeringuid ja turu paremat tundmist, kuid viib suurema tõenäosusega ka äriliste õnnestumisteni.

Toimetaja: Kaupo Meiel

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: