Tallinna teetööde hankelepingud näevad hilinemise eest ette sümboolse trahvi

Osa Tallinna kesklinna liikluse halvanud teetöödest ei jõua kavandatud tähtajaks valmis ja ehkki lepingutes on selliseks puhuks ette nähtud ka trahvid, jäävad nende summad vahemikku sadadest eurodest kuni kümnete tuhandeteni ehk on võrreldes remondi miljonitesse eurodesse ulatuva kogumaksumusega kaduvväiksed.
Tallinna Vana-Kalamaja tänava remont algas ligi aasta aega tagasi ja esialgselt oli tööde tähtajaks seatud selle aasta juuli. Tänava rekonstrueerimise hanke võitis Tallinna Teede Aktsiaselts hinnaga 8,6 miljonit eurot, kuid viimase info kohaselt on tööde valmimine nihkunud septembrisse.
Ka Jõe ja Pronksi tänavate põhjalik rekonstrueerimine, mis algas möödunud sügisel ja mille tõttu on Tallinna kesklinna liiklus juba pikalt halvatud olnud, võtab kavandatust rohkem aega ning nende rekonstrueerimise hanke võitis 14,3 miljoni euro suurust hinda küsinud AS-i KE Infra ja OÜ Viamer Grupp konsortsium.
Tallinna keskkonna- ja kommunaalameti juhataja asetäitja Heigo Jänes ütles ERR-ile olukorra selgituseks, et Jõe ja Pronksi tänavate rekonstrueerimistööde lepingusse lisandus täiendavalt kaugjahutusetoru ehitamine Raua tänavale ja Tartu maantee trammitee aluste kommunikatsioonide paigaldamine.
"Seoses Härjapea jõe silla avastamisega ja selle säilitamiseks vajalike töödega tuli teha korrektuure Pronksi tänava ja Narva maantee ristmiku kõrval kulgevate maa-aluste kommunikatsioonide projektides. Vajalikud tööd pikendavad Kadrioru suunalise trammiliiklusele taastamist kuue tööpäeva võrra," märkis ta.
Linna esindajad on varem öelnud, et sillaga seonduvate lisatööde tõttu suureneb remondi maksumus Tallinnale 16 800 euro võrra pluss käibemaks.
Jänes ei pidanud valmimistähtaja muudatusi tee-ehituses tavatuks ja märkis, et neid võib põhjustada tegeliku olukorra erinevus projektlahendusega võrreldes, arheoloogilised leiud, vead projektis, tellija täiendavad nõuded ja muu selline.
"Aeg-ajalt esineb olukordi, kus tänava lahti kaevamisel selgub, et tehnovõrgu trass ei asu projektis toodud asukohas või selle tehnilised parameetrid ei vasta projektile. Sel juhul tuleb projekti muuta ja hankida uusi materjale, mis võib mõjutada objekti valmimistähtaega," selgitas ta.
Töövõtjatega sõlmitud lepingutes on tema sõnul tavapäraselt paika pandud ka leppetrahvid rikkumiste eest, mille hulka kuulub ka tähtaja ületamine. Väiksemad trahvid on pealinna esindaja sõnul sadades ja suuremad kümnetes tuhandetes eurodes.
Jänes lisas, et sellist olukorda üritavad kõik osapooled siiski vältida ja selleks suheldakse töövõtjatega pidevalt.
"Kui lepingu pikenemine on poolte poolt kokku lepitud, siis ei ole tegemist lepingu rikkumisega. Vana-Kalamaja tänava rekonstrueerimise puhul kulus arheoloogiliste uuringute teostamiseks ligi kolm kuud, mis ei olnud töövõtjale teada lepingu sõlmimisel," sõnas ta.
Lisaks Jõe-Pronksi ja Vana-Kalamaja tänava remondile ehitab linn ümber ka Tondi ristmikku, mis muudetakse eriatasandiliseks. Tööd peaksid kestma poolteist aastat ja lähevad linnale maksma 7,2 miljonit eurot.
Liivalaia tänaval kaugjahutusvõrgu rajamise tõttu kehtivad piirangud peaksid läbi saama kooliaasta alguseks.