Rootsi riik rahalistes raskustes Northvoltile appi ei lähe
Rootsi tehnoloogiafirma Northvolt võitleb ellujäämise nimel, kuid Rootsi valitsuse teatel ei lähe riik rahalistesse raskustesse sattunud firmale appi.
Peaminister Ulf Kristersson ütles, et Rootsi tahab olla rohelise ülemineku osas juhtiv riik, kus firmad nagu Northvolt ja H2 Green Steel varustavad vanemaid kontserne nagu Volvo Cars ja Atlas Copco.
Kristersson siiski lisas, et Rootsi riik ei lähe Northvoltile appi ega saa selle aktsionäriks.
Northvolt avas juba 2021. aastal Põhja-Rootsis Skellefteas suure elektriautode akutehase. Northvolt oli esimene Euroopa ettevõte, mis hakkas kontinendil elektrisõidukite jaoks akusid tootma.
Firma on sattunud aga raskustesse ning üritab juurde hankida uut kapitali. Firma kärbib kulutusi ja sulgeb osa Skelleftea tehasest. Northvolt on aga kapitali juurde leidmisel samuti raskustes, investorid muretsevad üha rohkem elektrisõidukite turu väljavaadete pärast.
Autotootjad, nagu Volkswagen ja Volvo Cars, löövad juba elektrisõidukite turu aeglase kasvu tempo pärast häirekella. BMW, üks Northvolti esimesi toetajaid, tühistas aasta alguses kahe miljardi dollari suuruse lepingu Rootsi akutootjaga.
Meedia uuris Kristerssonilt, kas Rootsi valitsus kavatseb Northvolti päästa. "Me ei seo end firmade äriplaanidega, kuid tahame olla sellisele tööstusele hea koht," vastas Kristersson.
Põhja-Rootsis on rohkesti rohelist elektrit, seetõttu areneb seal jõudsalt ka roheline tööstus. Kriitikud aga toovad välja, et Northvolti sugused firmad nõuavad suuri investeeringuid, kuid nõudlus ei pruugi investeeringute mahtudega sammu pidada.
Northvolt üritab konkureerida veel Hiina, Korea, Jaapani ja ka USA akutootjatega.
"Kui Euroopa soovib vältida muuseumiks muutumist, peab ta seisma selliste ettevõtete eest," ütles üks Northvoltile lähedal seisev inimene ajalehele Financial Times.
Toimetaja: Karl Kivil