Terviseamet: MMS on väike osa põhimõttelisematest probleemidest tervishoius
Alternatiivmeditsiini poole pöördutakse enamasti pärast perearsti töös pettumist või looduslike vahendite, ravimeetodite leidmiseks ning see on terviseameti jaoks üsna levinud teema. Amet rõhutab, et raviomadustega reklaamitava toote kohta tuleks alati julgelt ravimi- või terviseametilt järele uurida.
Eilsel riigikogu sotsiaalkomisjoni istungil märkis ravimiameti peadirektor Tiiu Aro, et MMS-i ehk kloriididioksiidi tarbimise juhtum on jäämäe veepealne osa probleemidest alternatiivimeditsiinis ja -tervishoiust.
Et alternatiivmeditsiini pooldavad inimesed on reeglina traditsioonilises tervishoiuteenuses pettunud, on nendeni jõudmine eriti keeruline, sõnas Aro Vikerraadio saates "Uudis+".
"Usalduse taastamine on keeruline teema," nentis Aro. Terviseamet saab regulaarselt kaebusi tervishoiuteenuste osutajate kohta ning enamik neist on põhjustatud teineteises möödarääkimisest või puudulikust suhtlemisest.
"Tohtrid on ilmselt väga tublid, asjatundlikud, aga neil on suhtlemisprobleemid ning siit tekibki patsientide rahulolematus," möönis Aro.
Aro hinnangul võib praegune alternatiivmeditsiini pooldamise laine olla seotud ka üldise maailmas valitseva segadusega: lähedal toimuvad sõjad, suur põgenikekriis ning muud ebastabiilsed faktorid tingivad inimeste soovi pöörduda tagasi looduslike meetodite ja vahendite juurde.
Sellise käitumise puhul on tavaline ka suhtumine, et arstide pakutavad ravimid on ebaloomulik keemia. Niisamuti on igaühel järjest lihtsam interneti vahendusel hankida infot erinevate haiguste ja võimalike ravimimeetodite kohta. Kahjuks saab terviseamet kinnitada, et iseseisvalt jõutakse pigem tavameditsiinist kaugete võteteni ning tervist kahjustavate võteteni.
"See seltskond pöördub avalike riigiasutuste poole reeglina väga harva, kui üldse," lisas Aro ning selgitas, et seetõttu on ametitel ka raske tabada ning võimalusel ka inimest aidata.
Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste saab niisamuti välja tuua, et amet on kokku puutunud pigem eksitavat infot levitavate toodete reklaamidega, MMS-i suhtes neile kaebusi tulnud ei ole, sest enamasti edastatakse kaebusi registreeritud toodete kohta.
"Oleme kuulnud kõiksugu erinevatest imetoodetest, mis näiteks salendavad kiiresti ja millega on võimalik paari nädalaga keelt õppida; või siis lubab juuksed pähe kasvatada aastaid kiilale peale - nende osas on ilmselt kaebusi ja pöördumisi meie majas üksjagu palju," ütles ta.
Aro lisas, et peale MMS-i oli hiljuti päevakorras ka kolloidhõbeda kasutamine, samuti on temani jõudnud kuuldused, justkui oleks võimalik söögisooda abil kolme päevaga vähist terveneda.
"Olen alati pool-naljaga öelnud, et müüa võib kõike, aga ostjal peab mõistust olema," lausus Aro. Nii tervise- kui ka tarbijakaitseamet rõhutasid, et olgu tegu toidulisandi või raviomadustega preparaadi nime all propageeritava tootega, tasuks alati esmalt veenduda aine koostisosas ning vajadusel konsulteerida enne aine kasutamist ka perearstiga.
"Olge enesekriitilised ja minge probleemide korral arsti juurde," pani Sooniste kodanikele südamele.
Kui tõepoolest usaldusväärset arsti ei ole leitud, aitavad ka ööpäevaringselt töötavad infotelefonid. Terviseameti mürgitusinfoliinile saab helistada numbrilt 16 662 ning perearsti nõuandetelefon on valmis abistama numbril 1220.
Toimetaja: Greete Palmiste
Allikas: Vikerraadio