Yle küsis kaubandusekspertidelt, mida Soome uus alkoholiseadus muudab
Soome president Sauli Niinistö allkirjastas 28. detsembril uue alkoholiseaduse, mis lisaks sellele, et senisest kangem õlu lubatakse toidupoodidesse, leevendab põhjanaabrite senist suhteliselt ranget alkoholipoliitikat ka mitmel muul viisil. Seoses sellega küsis Yle mitmelt valdkonnas tegutsevalt asjatundjalt, millist mõju hakkab seaduse muutmine lähiajal avaldama.
Kangemat õlut ja nn longero-jooke täis veoautod on sõitnud üle kogu Soome, et kõik poed 1. jaanuaril juba kaubaga varustatud oleksid. Seega on kiired tööpäevad nii tootjatel kui ka poodidel, viimaste puhul tuleb lisaks uue kauba riiulitele paigutamisele vahetada välja ka seniste toodete hinnasildid.
Sinebrychoffi turundusjuht Alexander Sneen märkis, et ettevõtte oli muutusteks ettevalmistusi teinud, kuid sellest hoolimata on praegu väga kiire aeg. Peamisteks põhjusteks alkoholiaktsiisi tõus ja aastavahetus.
SOK-i jaekaubanduse juht Ilkka Alarotu omakorda ei usu, et kangemate jookide jõudmine tavapoodidesse tooks juba jaanuaris kaasa mingit tormijooksu kauplustesse.
Pikaaegane õlletootja, ettevõtte Lammin Sahti ja õllerestorani Bryggeri asutaja Pekka Kääriäinen leiab omakorda, et seadusemuudatus annab parema võimaluse väiketootjatele. Õigus kohapeal müüa toob kaasa pruulikodade külastusi ja turismi. See on oluline muutus väikestele, aastas vähem kui 500 00 liitrit tootvatele pruulikodadele.
Yle küsis Sneeni, Alarotu ja Kääriäineni käesi, kuidas nad prognoosivad uue alkoholiseaduse mõju. Mis kõige rohkem muutub?
Sneen: suurim muutus meie jaoks on see, et saame õiged protsendid õigetele õlledele. Soome on ju olnud kummaline turg, et ei tohi olla üle 4,7, nüüd me saame need õigete protsentide peale panna. Kindlasti mõjutab see palju ka kokteilijooke.
Alarotu: kohe 1. jaanuaril tuleb meil müüki kümneid uusi tooteid, kuid kindlasti ei jõuta veel sellise täieliku valikuni, sest selle seaduse jõustumise kiirus on olnud
tootjate jaoks natuke väljakutseks. Kevadega valik täieneb, lõppude lõpuks on meil lausa sadu uusi tooteid kauplustes.
Kääriäinen: see on hea samm paremas suunas. Vaatame, kuhu see viib. Ma ei usu, et see teeks suuri muutusi tervikut või tarbimist arvestades. Alko ilmselt mingil määral kaotab. Nad on rääkinud, et nad on professionaalid ja oskavad alkoholi müüa paremini kui teised, eks selle peale peavad nad lootma.
Kas 4,7% õlu ja teised lahjemad tooted kaovad?
Sneen: aja jooksul ja kindlasti üsna kiirelt läheb nii, et sellised kategooriad nagu kolmos- ja nelosolut kaovad. Me ei hakka kaht nii lähedal olevat erinevat protsenti alles hoidma. Osa tooteid püsib 4,7 peal, osa on natuke kangemad ja mõned 4,4 peal. See sõltub tootest. Nii ei juhtu, et kõik muudetakse kangemaks, vaid see sõltub natuke tootest.
Alarotu: ülekaalukalt suurem osa õlle tarbimisest saab endiselt olema 4,7 peal või alla selle olevad õlled. Eeldatakse, et 90 protsenti müügist saavad olema need ja seega need määrad laiemalt müüdud toodete puhul jäävad püsima.
Kääriäinen: see on nagu torm veeklaasis. Sellel teemal on aja jooksul palju valeinfot edastatud. Tuleb meeles pidada, et õlle ja nende toodete kangus ei hüppa kohe 4,7 pealt 5,5 peale, vaid kindlasti jäädakse sinna vahele.
Kas õlle, longero ja kokteilijookide hinnad langevad?
Sneen: eks pood otsustab, millise hinnaga müüb. Ma pakun, et sellega läheb nii, et ei ole sama hind nagu Tallinnas, kuid ei ole ka nii kallis kui Alko poes. Kindlasti kuhugi sinna vahele jääb.
Alarotu: 1. jaanuaril näete meie hindu kauplustes. Loomulikult üritame püsida hinnakonkurentsis, kuid konkreetseid hindu ei saa ma veel kommenteerida. Alkoholiaktsiisi tõus mõjutab kõigi toodete hinda. Ehk on hea meeles pidada, et mida kõrgem alkoholiprotsent, seda kõrgem ka aktsiis.
Kääriäinen: kangemate toodete puhul on ka aktsiis kõrgem. Need on kallimad kindlasti. Ma ei usu, et nende kangemate puhul hakataks mingit soodustust pakkuma. Ei saagi, kui seal on aktsiis, see ei talu allahindlust ja seda ei saa anda.
Kas alkoholi puudutav diskussioon kees natuke üle?
Sneen: hinnangut on natuke raske anda. Arutelu puhul on hea see, kui see on aset leidnud. Selles oleks meie poolelt olnud alati meeldivam olla sellesse rohkem kaasatud. Eks seal ole päris laialt neid jutte ja kõrvalmõjusid ja oletusi ilma, et oleks küsitud. Mitte mingil juhul ei hakata meie poolt kõike 5,5 peale tõstma. See ei ole eesmärk.
Kääriäinen: Alati, kui oli seda arutelu, muuhulgas parlamenti jälgides, siis oli üsna naljakas. Ma usun, et sellise vabama poliitikaga leiab ka alkohol sellise normaalse staatuse. Praegu on sellest tehtud tabu ja hakatud minu meelest viima seda väga mõttetu piiramise suunas.
TAUST
Soome sotsiaal- ja tervishoiuministeerium saatis avalikkusele ka pressiteate, milles võetakse kokku olulisemad muudatused.
Toidupoed, kioskid ja bensiinijaamad tohivad müüa senisest kangemat õlut ja muid sarnaseid jooke
Kohe pärast aastavahetust tohib toidupoodides müüa senisest kangemat kergemat alkoholi ehk lubatud alkoholisisalduse mahuprotsent tõuseb senise 4,7 pealt 5,5 protsendini.
Sellisteks jookideks on eelkõige õlu, kuid ka siider ja nn long drink tüüpi joogid - ehk muudatus puudutab ka neid jooke, mis on valmistatud kangema alkoholi ja mingi tooniku segamisel.
Soome kõnekeeles tähendab muudatus seda, et nn nelosolut jõuab poodidesse.
Kerge alkohol kangusega 4,8-5,8 protsenti kannab Soome reeglite kohaselt märgistust IV A ja seda sai seni osta vaid riikliku monopoli Alko poodidest. Toidupoodides on seni olnud saadaval õlled ja muu kerge alkohol kangusega 0-2,8 (I-olut), 2,8-3,7 (II-olut) ja 3,7–4,7 (III-olut). Olemas on ka IV B-olut, mis on kangusega 5,8-12, mõnikord ka rohkem, ning see jääb endiselt müügile ainult Alko poodides.
Käsitööõlle jaemüügilubasid saab taotlema hakata
Käsitööõlle jaemüügilubasid saab taotlema hakata kohe pärast aastavahetust.
Restoranid saavad teha happy hour-reklaame
Toitlustusasutused saavad hakata reklaamima nn happy hour soodustust ehk perioodi, mil nad alkoholi tavapärasest odavamalt müüvad. Sellist reklaami saab teha muuhulgas tänaval ja ajalehtedes.
Kange alkoholi hinnast võib teatada ka veebis
Kange alkoholi tootjad, hulgimüüjad ja toitlustusasutused saavad oma tooteid tutvustada veebis avaldatud hinnakirjades kohe jaanuari algusest. Seni tohtisid kange alkoholi hinnakirju trükis ja veebis avaldada vaid riiklik monopol Alko ja jaemüüjad.
Toitlustusasutused saavad olla avatud nende poolt soovitud ajal
Restoranide lahtiolekuajad lastakse vabaks 1. jaanuarist. Alkohoolsete jookide pakkumist restoranides puudutavad uued reeglid hakkavad aga kehtima märtsi alguses.
Toimetaja: Laur Viirand