RB Rail: ettevõtete huvi Rail Balticu projekteerimise vastu on väga suur
Rail Balticu rajamine on jõudnud projekteerimise järku. Huvi raudteetrassi kavandamise vastu on suur, sest esimesel neljal hankel osaleb Euroopa riikidest 16 konsortsiumi.
Tänavu kuulutatakse Rali Balticu rajamiseks Eestis, Lätis ja Leedus välja üle 70 hanke, millest näiteks 17 hõlmab Eestis asuva raudteetrassi projekteerimist, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Mai alguses kinnitasid Eesti, Läti ja Leedu transpordivaldkonna ministeeriumid juhised, mis on raudtee kavandamise ja ehitamise alusdokumendiks. Selles kinnitakse üle, et rajataval Euroopa rööpmelaiusega raudteel on lubatud suurimaks kiiruseks reisirongidele 249 ja kaubarongidele 120 kilomeetrit tunnis.
Kaubarongi lubatud kogupikkus on 1050 meetrit, reisirong on eeldatavalt vähemalt 200 meetri pikkune.
Trassi kaarti jälgides on selge, et mitte igal pool ei saa Eestis tippkiirusega sõita, eelkõige aeglustab liikumist Tallinna ja Pärnu piirkonna läbimine.
Igas Balti riigis juba käib kaks projekteerimishanget. RB Raili planeerimis- ja rakendusvaldkonna juhi Kaido Zimmermanni sõnul on huvi projekteerimise vastu väga suur, kuid selles saavad osaleda ettevõtted, kellel on kogemusi nii kiirraudteede kui ka pikkade sildade rajamisel.
"Võib öelda, et osalisi on palju. Kahel esimesel hankel on kuus konsortsiumit osalemas, kahel järgmisel hankel on kümme konsortsiumit osalemas ja praegu käib nende konsortsiumite hindamine, et kas nad kvalifitseeriuvad meie hankele või ei kvalifitseeru," rääkis Zimmermann.
Konsortsiumites on omakorda käed löönud mitme riigi ettevõtted, mistõttu on hangetes osalejate geograafia väga lai. Esimesed projekteerijad selguvad sügiseks ja projektide koostamisele kulub paar aastat.
"Ma arvan, et 2019. aasta lõpuks peaks olema meil esimesed etapid projekteerimiseks valmis, siis saab arutada juba hankeid ehitamisele ja selle kava järgi 2020. aasta alguseks peaks minema ehituseks lahti," ütles Zimmermann.
Samas jätkuvad ka Rail Balticuga seonduvate uuringute hanked.
"Eestis algas uuring Pärnu kaubaterminali asukoha leidmiseks. Selle hanke võitja loodame välja kuulutada selle aasta juunis. Samuti on Eesti käimas uuring, kuidas ühendada efektiivselt Rail Balticu Ülemiste terminal Tallinna reisisadamaga," rääkis RB Rail Eesti ja Soome esinduse juht Aivar Jaeski.
Raudtee rajamise vastase kodanikuühenduse Avalikult Rail Balticust hinnangul ei tohi praegu projekteerimist alustada, kuna raudteetrassi maakonnaplaneeringute õiguspärasus on kohtus läbi vaidlemata.
"Me ei saa päris rahul olla. See planeerimistegevus on alanud sellest, et utoopilised tähtajad on Euroopa Komisjonile lubatud. 2015 lubas projektimeeskond, et projekteerimine hakkab juba 2016. aastal. Praegu on 2018, kuid maakonnaplaneeringud, mille alusel peaks projekti koostama hakkama, on alles kohtus vaidlemisel," põhjendas Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal.
"Meie arvates ei ole kaalutud soodsamaid alternatiive nii loodusele kui ka majanduslikult soodsamaid alternatiive. Praeguseks on ringkonnakohus teinud ka kaks soodsat lahendit selles kohtuvaidluses, kuid kohtuvaidlus on veel pikalt ees," lisas ta.
Zimmermanni sõnul ei takista planeeringute vaidlused projekteerimistegevust.
Toimetaja: Merili Nael