ERR USA-s: veebikaubandus mõjutab musta reedet üha rohkem
Paljudes riikides läksid inimesed sel reedel poes kohati omavahel lausa kättpidi kokku, et teise käest või eest ära rebida suure allahindlusega kaup. ERR-i korrespondent Maria-Ann Rohemäe küsis ostuhullude püha sünnipaigas USA-s, miks nn must reede nii oluline on.
Black Friday ehk must reede on tänupüha järgne ostlemispäev. Ühtlasi peetakse seda juba alates 1952. aastast Ameerika jõuluostude perioodi alguseks, vahendas "Aktuaalne kaamera. Nädal".
Must reede on tuntud oma suurte allahindluste poolest. Seetõttu tuleb suur hulk inimesi musta reede nädalavahetusel välja, et osta neid asju, mida pikalt on soovitud. Nii tekivad kaubamajades tundide pikkused järjekorrad.
Jaemüüjad on järk-järgult muutnud igal aastal musta reede avamiskellaaegasid varasemaks, mis on lõppenud sellega, et nüüd algavad enamikus poodides musta reede allahindlused juba neljapäeva õhtul. Inimesed lähevad ostlema kohe pärast tänupüha õhtusööki.
Allahinduste perioodi pikendamine on eelkõige seotud veebikaubanduse konkurentsiga.
Veebikauplejad on märganud, et musta reede järgsel esmaspäeval suureneb nende lehekülgede külastatavus, sest inimesed tulevad ostma tooteid, mida nad allahindlustega ei saanud. Seega on veebikauplejad hakanud tegema oma sooduspakkumisi, mida kutsutakse Cyber Monday'ks ehk küberesmaspäevaks.
2014. aastal langesid musta reede müügitulemused esimest korda pärast 2008. aasta majanduslangust. Toona kulutati musta reede nädalavahetusel kokku 51 miljardit dollarit, mis oli aasta varasemaga võrreldes 11 protsenti vähem.
Musta reede kui päeva olulisus on tõenäoliselt vähenenud ka seetõttu, et jaemüüjad on pikendanud sooduspakkumiste aega. Teinekord kestavad allahindlused kogu novembri või detsembri.
Vaatamata sellele on must reede endiselt USA suurim ostlemispüha. Möödunud aastal ostis musta reede nädalavahetusel kaupu 174 miljonit inimest. Kokku kulutati 58 miljardit dollarit.
"Kui jaemüüjal ei lähe sel hooajal hästi, on see halb märk. Majandusel läheb hästi, seni madalapalgaliste töökohtade palgad tõusevad. See tähendaks, et jaemüüjad tegid midagi valesti, sest tarbimine on tõusnud," kommenteeris Wall Street Journali ajakirjanik Sarah Nassauer.
Musta reedega on olnud ka omajagu probleeme. Suurte rahvahulkade tunglemine poodides on kaasa toonud õnnetusi. Mõned veebikauplejad ei ole saanud hakkama külastatavuse suurenemisega, mistõttu on nende leheküljed kokku jooksnud.
Toimetaja: Laur Viirand