Eestisse sobimatud talverehvid võivad keelu alla minna

Liikluskomisjon otsib lahendusi liiklusohutuse tõstmiseks Eestimaa teedel. Seetõttu on kaalumisel nii Eesti oludesse sobimatu koostisega talverehvide keelustamine, rehvimustri jääksügavuse nõuete karmistamine kui ka rehvidele maksimaalse lubatud vanuse kehtestamine.
Et vähendada talviste teeoludega juhtuvaid liiklussurmasid, on valitsuse juurde moodustatud liikluskomisjon eesotsas siseminister Katri Raikiga töötanud välja rea ettepanekuid ja saatnud need ettepanekutena majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse seaduseelnõu väljatöötamiseks.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) veondus- ja liiklustalituse juhataja Sander Salmu ütles ERR-ile, et kõige kiiremini teostub ilmselt idee keelustada Eesti oludesse sobimatud talverehvid.
Nimelt jagunevad talverehvid laias laastus kaheks: ühed, mis sobivad Kesk-Euroopa kuni ca 0-kraadisesse talve ja teised, mis sobivad ka Põhjamaade talve, kus on nii külmakraade kui ka jäised teeolud. Viimased on talverehvil märgistatud kas lumehelbe või lumise mäetipu kujutisega.
Ehkki ka teistel talverehvidel on märge M+S (Mud + Snow ehk muda ja lumi - toim.), mis justkui viitab nende talvekõlblikkusele, muutuvad need jäistes ja külmades oludes siiski jäigaks ega haardu enam teekattega, ka nende lamellid ei täida külmas enam oma funktsiooni.
"Need küll taluvad ka jahedamaid temperatuure, aga pole mõeldud jääoludesse," täpsustas Salmu.
Salmu kinnitas siiski, et järgmisest hooajast veel mingit keeldu selliste rehvide kasutamiseks ei kaasne, vaid inimestele jäetakse kindlasti piisav üleminekuaeg, et näiteks sellised värskelt käibele võetud talverehvid oleks võimalik lõpuni kasutada.
Ministeerium arutab ka, kas oleks mõistlik vähendada lubatud minimaalset rehvimustri jääksügavust. Praegu kehtib veoautodele nõue, et jääksügavus oleks vähemalt 1,6 mm ja sõiduautodel 3 mm.
"Põhjamaades on talverehvide puhul lubatud minimaalne mustrisügavus suurem kui Eestis, Lätis-Leedus aga sama kui meil," ütles Salmu.
Soomes, Rootsis ja Norras kõigub lubatud jääkmustri miinimum vahemikus 3-5 mm.
"See on kohati seotud sellega, kas ilmastik on talvine või mitte," selgitas Salmu.
Samuti on Soomes ja Saksamaal kehtestatud talverehvidele lubatud maksimaalne vanus. Eestis vanusepiirangut praegu ei ole.
Kas Eestis rehvidele vanusepiirang kehtestatakse või jääkmustri sügavus ette võetakse, sõltub aruteludest puudutatud osapooltega, kuhu kaasatakse nii erialaliidud kui liikluseksperdid.
"Laual on kõik variandid," kinnitas Salmu, lisades, et pigem jõuavad nad selle teemani aasta teises pooles.
Busse jääkmustri sügavus ei puuduta, neile jääb praegu lubatud 3 mm ka edaspidi kehtima, ütles ametnik.
Toimetaja: Merilin Pärli