Väinamere laevastiku viiendat laeva tahab ehitada neli ettevõtet
Esmaspäeval lõppes riigilaevastiku välja kuulutatud rahvusvaheline riigihankekonkurss Väinamere reisilaevastikule viienda parvlaeva ehitaja leidmiseks, millel tegi pakkumise neli ettevõtet.
Riigihangete registri andmetel tegid pakkumise Poola laevaehitusettevõte Crist, Hollandis asuv Damen, türklastele kuuluv Norra ettevõte Havyard ja saarlasele Sander Perele kuuluv tagasihoidliku käibega ettevõte Nso, kirjutab Saarte Hääl.
Riigilaevastiku kommunikatsioonijuht Kristel Kask ütles, et viienda parvlaeva hankemenetlus veel kestab ja tulemustest saab täpsemalt rääkida siis, kui kõik pakkumised on korralikult läbi vaadatud ja hanke võitja selgunud.
"Kuna tegu on keerulise hankega, võtab sellekohane analüüs aega, tulemusi võib oodata veebruaris," selgitas Kask.
Seega ei ole praegu teada, millise hinnaga ettevõtjad hankele pakkumised tegid. Riigilaevastik lootis suvel, et summa jääb alla 40 miljoni euro ja selle saavutamiseks tõmmati projekti tublisti koomale.
Uus parvlaev on planeeritud Virtsu-Kuivastu liini põhilaevaks, kuid on sobilik vajadusel teenindama ka Rohuküla-Heltermaa liini. Plaanide kohaselt valmib laev hiljemalt veebruaris 2027 ja alustab liini teenindamist sama aasta kevadel.
Viienda parvlaeva projekti finantseeritakse 65 protsendi ulatuses Euroopa Liidu energiatõhususe tõstmise ja keskkonna mõjude vähendamise toetusfondist. Eesti riigi omapanus projektis on ligi 35 protsenti.
Esialgse visiooni kohaselt planeeris riik suursaarte vaheliseks viiendaks parvlaevaks suuremat vesinikul töötavat laeva. Vesiniklaeva disainikontseptsioonile läbi viidud projekteerimis- ja ehituslepingu hange suleti lepingupartnerit leidmata 4. aprillil 2024. Kuigi vesinikku hinnatakse laevanduses üheks tuleviku alternatiivkütuse liigiks, näitas kevadine hankekogemus, et laevaehitajad ei ole veel valmis reisilaevadel sellises mahus vesiniksüsteeme rakendama, või siis tehakse seda väga kõrge riskimarginaaliga.
Toimetaja: Mirjam Mäekivi