TS Laevad kaalub viienda parvlaeva ostmist
TS Laevad juhi Kaido Padari sõnul kaalub ettevõte viienda parvlaeva ostmist, mis sõidaks liinil ka ajal, mil Poola laevatehasest saabub neljas tellitud laev.
Sel nädalal selgus, et üks Virtsu-Kuivastu liinil sügisest sõitma hakkav parvlaev ei saa tähtajaks valmis. Tallinna Sadama tütarettevõttel TS Laevadel on selleks puhuks olemas plaan B ning nii Padari kui ka majandusminister Kristen Michali kinnitusel parvlaevareisid mandri ja saarte vahel ei katke ja kolm uut laeva valmivad õigeks ajaks.
"Iga ehitus on alati seotud riskidega. Mida lähemal süsteemidele, mida lähemal laeva valmimisele, seda pingelisemaks läheb. Helistasin eile nii ehitusjärelevalvele kui ka tehastes viibivatele TS Laevade töötajatele, kellelt saame operatiivset tagasisidet. Eileõhtune informatsioon oli, et kolm laeva on kenasti graafikus - kaks Türgis ja üks Poolas," rääkis Padar Vikerraadio saates "Repoteritund".
Tema sõnul peetakse praegu Poola laevatehasega läbirääkimisi lepingulisa nimel ja seetõttu ei täpsustanud ta, mis ajaks neljas laev valmib.
Majandusministeeriumi kantsler Merike Saks ütles saates, et hanke tingimus oli, et 1. oktoobriks peab vedajal olemas olema neli parvlaeva ja see, mil viisil ettevõte oma laevad selleks kuupäevaks liinile toob, on eelkõige TS Laevade vastutus.
Padar kommenteeris, et mandri ja saarte vahelise parvlaevaliiklulse korraldamise aluseks on äriplaan ja selle sisse peab ettevõte ära mahtuma ka juhul, kui ajutiselt tuleks kasutusele võtta kas või kolm varulaeva. Selle koha pealt tema kinnitusel aga probleeme pole.
Varulaeva üle käivad Padari sõnul praegu läbirääkimised. "Erinevad päeva prahtimishinnad on täna laual. Meile on pakutud ka laevu müügiks. Eelmisel nädalal käisid kaks inimest Kreekas ühte laeva üle vaatamas. Kuna lepingut sõlmitud ei ole, siis avalikult ei saa öelda, mis see maksab," rääkis ta.
Varulaeva ei ostetaks vaid paarikuiseks asenduseks.
"Leping ütleb, et kui neljast laevast ühel toimub rike, siis Tallinna Sadam peab tagama varulaeva olemasolu 24 tunni jooksul. Pole öeldud, milline see viies laev peab olema, aga kui mõtleme seda, et kuna suurem reisijatemaht on Virtsu-Kuivastu liinil, siis võib-olla ministeerium ütleb paari-kolme aasta pärast, et sinna on kolmandat laeva vaja. Me vaatame sellist pikka perspektiivi praegu," lisas ta.
Selgunud on, et Poolas asuvat laevaehitajat ei ähvarda neljanda laeva hilinemise eest ka sanktsioonid. Padar ütles, et igas lepingus on küll n-ö karistused sees, kuid ilmselt oleks tulnud omanikuriske natukene rohkem maandada.
"See on ka tegelikult see, mida täna poolakatega läbi räägime - mis on päeva penaltid siis, kui laev jääbki hiljaks ja kui palju on õigus tagasi küsida," märkis ta.
Toimetaja: Merili Nael