Vanade rehvide probleemi lahendamiseks karmistatakse jäätmeseadust

Keskkonnaministeerium tahab vanade rehvide kuhjumise probleemi lahendamiseks karmistada jäätmeseadust ning suurendada kontrolli müügile lastud rehvikoguste üle ja tõsta järelevalvet.
Kooskõlastusringile saadetud jäätmeseaduse muutmise eelnõus on kolm peamist muudatust ehk rehvitootjatel tuleb turule lastud rehvide koguste üle teha audiitorkontroll, probleemtooteregistri (PROTO) volitatud töötleja õigused antakse keskkonnaametile ning täpsustatakse rehvide edasimüüjatele kohalduvaid nõudeid.
Üks põhjus, miks vanarehvid kipuvad kuhjuma, on see, et rehvitootjad esitavad PROTO-sse ebatäpseid andmeid ning kuna PROTO-s registreerimata rehvide eest ei ole tasutud ka vanarehvide taaskasutustasu, siis ei ole võimalik neid ka käidelda. Turule toodud uute ja kasutatud rehvide koguste deklareerimist kontrollib keskkonnainspektsioon pisteliselt.
Lahenduseks on analoogselt pakendiettevõtete audiitorkontrollile ka rehvide tootjatele audiitorkontrolli nõude rakendamine. Nõue rakendub ettevõtetele, mis toovad Eestisse üle 50 tonni rehve aastas.
Praegu on selliseid tootjaid Eestis 33 ning nende turule toodavate rehvide kogus moodustab enam kui 95 protsenti kõikidest turule lastud rehvidest.
Järelevalve tõhusamaks muutmiseks laiendatakse järelevalve õigust omavate isikute ringi ning seetõttu antakse PROTO volitatud töötleja õigused keskkonnaagentuurilt üle keskkonnaametile. Sellisel juhul saab keskkonnaamet analoogselt keskkonnainspektsioonile ka ise teha teatud järelevalvetoiminguid, määrata sunniraha ning teha ettekirjutusi, näiteks juhul, kui tootja on jätnud andmed PROTO-sse esitamata.
Kolmas muudatus aitab tagada, et Eestis müüdaks tarbijatele vaid selliseid rehve, mille eest on makstud taaskasutustasu. Selleks peab turustaja veenduma, et rehvid, mida ta müüb, on PROTO-s registreeritud või siis tuleb tal seda ise teha ning maksta ka vanarehvide taaskasutamiseks vajaminev tasu.
See annab ka tarbijale võimaluse veenduda, et rehvid on turule lastud seaduslikult ning selleks tuleb ostu-müügi dokumentidele märkida rehvide algse turuletooja ehk tootja nimi ning PROTO registreeringunumber.
Samal ajal on rehviprobleemi lahendamiseks töös ka keskkonnaõiguse kodifitseerimise raames välja töötatud jäätmeseaduse eelnõus tootjal kohustus liituda tootjavastutusorganisatsiooniga ning täpsustatud organisatsioonile kohalduvaid nõudeid.
Rehvidele kehtib laiendatud tootjavastutuse põhimõte, mille kohaselt on rehvide tootjad ehk valmistajad või maaletoojad kohustatud tagama nende turule toodud toodetest tekkinud jäätmete kokku korjamine ja nõuetekohane käitlemine.
Toimetaja: Marek Kuul