Michal soovib teedeehitusse 15 aastaga 1,5 miljardit eurot lisaraha ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1478164500000 | amCalendar}}
Foto: Liis Treimann/Postimees/Scanpix

Majandusminister Kristen Michal soovib järgmise 15 aasta jooksul investeerida Eestis teedeehitusse täiendavalt 1,5 miljardit eurot ning võtta sihiks muuta kõik Eesti suuremad maanteed neljarealiseks.

Michali sõnul teeb ta lähiajal valitsusele ettepaneku algatada arutelu, et järgneva 15 aasta jooksul kokku lisada senistele teede ehitusplaanidele suurusjärgus 1,5 miljardit eurot rahastust. "Ehk siis igal aastal lisanduks teedeehitusse 100–130 miljonit eurot. See annaks võimaluse ambitsioonikaks ühenduste rajamiseks," ütles Michal kirjas ministritele.

Michal toob välja, et kuigi Eestil on olemas küll riigiteede teehoiukava aastani 2020 ja järgmisel aastal algab Eesti ajaloo suurim teeinfrastruktuuri ehitus, pidades silmas Kose-Mäe lõigu neljarealiseks ehitamist, võiksime me riigina unistada julgemat. "Me võiks seada sihiks, et kõik suuremad teed – Tallinnast Tartusse, Pärnusse ja Narva suunal oleksid kogu ulatuses neljarajalised," märkis ta.

"Julge mõte, tean. Kuid selle ellu viimine kindlasti tõstab otseselt Eesti inimeste elukvaliteeti, suurendab liiklusohutust. Samuti elavdab meie majandust ning suurendab Eesti eri regioonide konkurentsivõimet. Kõik need on väga olulised eesmärgid," põhjendab ta oma ettepanekut.

Michali sõnul on neljarealised teed on üliolulised Eesti regioonide ühendamisel. "Paremad ja kiiremad ühendused aeglustavad või muudavad ääremaastumise protsessi, sest nihutavad mõistliku töölkäimise piiri kordades kaugemale ja annavad keskustest kaugemal paremad ettevõtluse arendamise võimalused," kirjutas ta.

Seega on majandusministeeriumis valminud detailsem plaan aastani 2035, mis näeb ette Tallinnast Tartusse, Pärnusse ja Narva viiva maantee neljarealiseks ehitamise finantsplaani. Suurimaks muutuseks on ka see, et oluliste objektide ehitusega tuleks Michali sõnul alustada senisest varem.

Majandusminister tegi ettepaneku planeerida täiendav raha taristuinvesteeringutesse hiljemalt 2017. aasta kevadel eelarvestrateegia aruteludel, kuna siis saab neljarealise Tartu maantee Võõbu-Mäo lõigu ehitust alustada samuti aasta varem ehk 2018. aastal.

Järgmise aasta suurim infrastruktuuriprojekt on Kose-Mäo lõigu neljarealiseks ehitamine. Ministeerium on varem öelnud, et tee projekteerimine juba käib ja ehitus peaks algama järgmise aasta suvel. Kose-Mäo maanteelõik on planeeritud valmima aastaks 2022 ja projekti maksumuseks on 170 miljonit eurot.

Raha võiks tulla erastamisest ja riigivara müügist

Michali sõnul saab Eesti suuremate maanteede neljarealiseks ehitamist katta näiteks riigipoolsete investeeringute ülevaatamisega ja erastamisest saadava rahastusega, aga ka riigile mittevajaliku vara müügiga.

Lisaks erastamisele ja vara müügile on Michali sõnul rahastamise võimalusi veelgi, kuna Eesti rahaasjad on korras. "Seda tulebki valitsuses arutada, kuna me hakkame peatselt koostama lähiaastate riigieelarve strateegiat, mis määrab suurte projektide tulevikuvõimalused ja finantsplaanid,“ rääkis minister.

Michal märkis, et näiteks Tallinna-Tartu maantee neljarajaliseks tegemisel tuli pea pool ehk 80 miljonit eurot rahastusest riigieelarvest juurde senistele maanteeameti vahenditele. Teine pool tuli maanteeameti eelarvest.

"Maanteeameti teede eelarve on täna suurusjärgus 250-270 miljonit. Suuremaks teedetaristu ehituseks tuleks meie hinnangul leida juurde 100-130 miljonit eurot, siis saaks kolm suuremat suunda, Tartu, Pärnu ja Narva neljarajaliseks ehitada ning juba teehoiukava plaanis olevad objektid ära teha," rääkis Michal.

Urve Palo sõnul tasuks pigem laenu võtta

Endine majandusminister, sotsiaaldemokraat Urve Palo ütles Michali ettepanekut kommenteerides ERR-ile, et reaalseks muutub see plaan siis, kui valitsuses jõutakse rahastamise osas kokkuleppele.

"Siiani on Reformierakond korranud kui mantrat, et laenu me ei võta. Ka investeeringuteks mitte. Minu silmis ei ole see olnud mõistlik lähenemine ja seetõttu pole seda kunagi jaganud. Jätkusuutlik ei ole võtta laenu jooksvate kulude katteks, kuid investeeringute tegemiseks on see sageli möödapääsmatu. Selleks, et homme tulu teenida, tuleb täna investeerida. See on kuldne reegel, mis töötab nii erasektoris kui ka riigi kontekstis," sõnas Palo.

Eestis põhimaanteed st. Narva, Tartu ja Pärnu suunal tuleks Palo sõnul muidugi neljarealiseks ehitada ja ammu oleks tulnud pihta hakata. "See oleks hea nii regioonide arengule, tööjõu mobiilsusele, turvalisusele kui ka majanduse arengule laiemalt. Infrastruktuuri arendamine on riigi ülesanne ja selle jaoks tehtud väljaminekud on investeering tulevikku mitte lihtsalt lühiajaline raamatupidamislik kulu."

Kõik edasine sõltub Palo sõnul sellest, millised on majandusministri poolt pakutavad rahastamise allikad. "Kui selleks on näiteks riigi võlakirjad, siis on mõttel jumet, kui aga soovitakse katteallikana ära müüa riigile strateegiliselt olulisi ettevõtteid, siis seda me ei toeta. Täna, kui laenuintressid on pea olematud, on mõistlikum võtta laenu või emiteerida võlakirju, kui et müüa riigile olulise tähtsusega vara, mille hilisem tagasiostmine võib üle mõistuse kulukas olla. Müüa on lihtne, aga enne tuleks seitse korda mõõta, kas see ka pikas perspektiivis otstarbekas on," rääkis Palo.

Toimetaja: Indrek Kuus

Allikas: BNS-ERR

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: