Ossinovski: alkoholitarbimist piirav eelnõu on nagu hea vein
Valitsus kinnitas neljapäeval tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski esitatud alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõu ning saatis selle riigikokku.
Ossinovski märkis valitsuse pressikonverentsil, et alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõu on menetluse jooksul muudetud oluliselt konkreetsemaks.
"See eelnõu on nagu hea vein, mis on läinud päev päevalt paremaks," leidis ta.
Ossinovski sõnul lubati selle valitsuskoalitsiooni sünnihetkel, et viiakse lõpule juba eelmises valitsuses alanud arutelu, kuidas kaitsta oma rahvast, eelkõige noorte inimeste tervist, karmistades selleks alkoholi kättesaadavuse, müügi- ja reklaamipiiranguid.
Nii on tema hinnangul olnud positiivne mõju ka eelnõu saatnud avalikul diskussioonil, mis on juba muutunud inimeste suhtumist alkoholi eksponeerimisse ja kättesaadavusse ning pannud inimesed tõsiselt mõtlema oma alkoholitarbimise vähendamise üle.
Ossinovski sõnul pudautavad eelnõu viimased muudatused kauplustele esitatavaid nõudeid, et vähendada oluliselt alkoholitoodete avalikku eksponeerimist.
"Alkohoolsed joogid peavad edaspidi olema poodides paigutatud teistest kaupadest eraldi ega tohi olla märgatavalt nähtavad õuest. See nõue puudutab eeskätt poode, mis paigutavad alkoholi müügipakendeid akendele või kelle puhul on alkohol muul viisil eksponeeritud väljapoole müügisaali. Seaduse jõustumisel peaksid need kauplused muutma alkoholitoodete väljapaneku asukohta müügisaalis või muutma näiteks vitriinid läbipaistmatuks," rääkis Ossinovski.
Lisaks kehtestab eelnõu piirangud üle 450-ruutmeetrise müügipinnaga kauplustele ning nendes kauplustes ei tohi alkohol olla nähtav ka ülejäänud müügisaalist.
"Juhul, kui alkohoolsed joogid on müügisaalis nähtavad, tuleb kaupluse müügisaali suurus deklareerida majandustegevuse registris, et tarbijakaitseameti järelevalvet lihtsustada," märkis minister.
Edaspidi peab alkoholireklaamis sisalduv teave olema minimalistlik, keskenduma tootele ja olema esitatud positiivse õhkkonna kirjeldamiseta.
Ossinovski sõnul on keelatud viited alkoholi positiivsele mõjule ja alkoholitarbimise seostele tähtpäevade ja sündmustega.
"Soome eeskjujul keelatakse sotsiaalmeedias alkoholikäitlejate poolt tehtav alkoholireklaam täielikult, välja arvatud nende endi veebilehel," ütles ta.
Eelnõuga keelustatakse ka alkoholi välireklaam ning pikendatakse kellaajalist reklaamipiirangut raadios ja teles kella 21-lt 22-ni ning alkoholireklaami ei tohi esitada ajakirjade lisaväljaannete esi- ja tagakaanel.
Poodides keelatakse alkoholi degustatsioonid ja happy hour ehk võimalus pakkuda mingitel tundidel alkoholi tavapärasest soodsamalt, samuti ei tohi alkohoolse joogi multipakendi ostmine olla soodsam kui üksiku joogi ostmine.
Eelnõus karmistatakse ka müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega lubatakse kontrollostud nii alaealistele alkoholimüügi keelu täitmise kontrollimiseks kui ka salaalkoholi müügi tuvastamiseks.
Juriidiliste isikute puhul hakkab reklaamiseaduse rikkumise trahvi ülemmäär olema 50 000 eurot. Trahvide ülemmäärasid suurendatakse juriidilistele isikutele ka alkoholiseaduses.
Eelnõu vastuvõtmisel riigikogus jõustub see täies ulatuses 1. jaanuarist 2018.
Toimetaja: Marek Kuul