Enamik teemaksu tasunutest on Eesti veokid
Käesolevast aastast käivitunud raskeveokite teekasutustasu on esimeste nädalatega laekunud neli miljonit eurot. See moodustab veerandi maanteeameti tänavusse eelarvesse prognoosinud 17 miljonist eurost. Kolmveerand teekasutustasu maksnutest on Eesti veokid.
Teekasutustasu peab maksma iga üle 3,5 tonni kaaluva veoki eest. Maksta saab nii korra kui pikema perioodi eest. Enim ongi tasutud teemaksu kvartali kaupa.
Maanteeameti sõnul on teekasutustasu laekunud praeguseks umbes neli miljonit eurot. Eesti sõidukite eest on tasutud 3,5 miljonit eurot, välisriigis registreeritud sõidukite eest 0,5 miljoni eurot.
Selle eest on omale loa mööda Eestimaa maanteid sõita lunastanud 22 000 Eestis registreeritud veokit, aga ka 4800 Poola, 3500 Läti, 2700 Leedu ja 1400 Vene numbrimärgiga veokit.
Enamik välismaa veokite eest tasutavast rahast on laekunud spetsiaalse kodulehekülje teetasu.ee vahendusel. See aga eeldab, et välismaalane leiab selle kodulehe üles. Piiril maksmise võimalust peaaegu ei kasutatagi - üksnes neli protsenti lunastab pileti piiripunktis.
"Tegeleme erinevate arendustega, mis teevad teekasutustasu tasumise kiiremaks ja lihtsamaks ning loodame tulevikus pakkuda ka täiendavaid tasumise võimalusi," ütleb maanteeameti liiklusjuhtimiskeskuse juhataja Siim Vaikmaa.
Kuigi eelarves on tänavuseks prognoositud 17 miljonit eurot teekasutustasu, pole maanteeamet laekumiste graafiku osas mingeid plaane teinud.
"Kuna pikaajalistest piletitest on kõige ostetumad kvartalipiletid, siis tõenäoliselt hakkavad laekumised kasvama siis, kui lõpevad esimesed kvartali piletid," arvab Vaikmaa.
Maksu vältijate kohta infot pole
Kui palju võib igapäevaselt vurada Eestimaa maanteedel veokeid, mille eest maksu tasutud ei ole, maanteeametil aimu pole.
"Täna ei ole võimalik anda hinnangut sellele, kui palju võib olla teedel veoautosid, mille eest ei ole teekasutustasu makstud. Iga päev ostab päevase teekasutustasu õiguse ligikaudu 700 Eestis registreeritud veoautot ja 800 välismaa veoautot, millele lisanduvad pikaajalised piletid. Pikaajalise teekasutustasu õiguse (vähemalt kuu) on soetanud ca 11 000 Eestis registreeritud veoautot," ütleb Vaikmaa.
"Kui vaadata liiklusregistrit, siis seal on aktiivse kandega ca 40 000 veoautot. Hinnanguliselt kolmandik neist sõidab igapäevaselt välismaal ja Eesti teid ei kasuta. Lisaks on paljud Eestis registreeritud veoautod kasutusel ainult hooajati. Meie liikluse statistika näitab ka seda, et raskeliikluse liiklussagedus on talvekuudel oluliselt väiksem," tõdeb Vaikmaa.
Seejuures pole riigil väga head süsteemi, kuidas tasumata jätnuid tabada ja kontrollida. Liiklusseadusega on kehtestatud riikliku järelevalve tegemise kohustus teekasutustasu tasumise üle politsei- ja piirivalveametile ning maksu- ja tolliametile.
"Lisaks teekasutustasu kontrollimisele riikliku järelevalve muude protseduuride raames kontrollitakse teekasutustasu tasumist Euroopa Liidu välispiiri ületatavatel üle 3,5 tonnistel veoautodel. Kuna tegemist on uue asjaga, siis jaanuaris on järelevalve rohkem keskendunud teavitusele, kuid edaspidi järgnevad ka sihtkontrollid. Samuti jätkame tööd selle nimel, et tulevikus oleks võimalik rakendada automaatkontrolli," lubab Vaikmaa.
Toimetaja: Merilin Pärli