EL-i raha eest uued autod saanud päästeametit ähvardab tagasimaksenõue ({{commentsTotal}})

Uute päästeautode esitlus mullu mais.
Uute päästeautode esitlus mullu mais. Autor/allikas: Anna Aurelia Minev/ERR

Euroopa Liidu toel uued autod saanud päästeametit võib oodata enam kui miljoni eurone tagasinõue, leiavad rahandusministeeriumi audiitorid. Põhjuseks on pakkujatele riigihankes toodud kitsendused.

Läinud aastal maikuus oli päästeametil pidupäev. 25 aastaseks saanud amet võttis vastu 27,3 miljoni euro eest päästetehnikat. Kokku 86 sõidukit jõudis Eestisse tänu Euroopa maksumaksjale ehk ühtekuuluvusfondi keskkonnaõnnetuste reageerimise projektile.

Selle projekti kaks riigihanget ehk konteinerautode ja paakautode ostmine mahtus ka rahandusministeeriumi audiitorite tööplaani. Läinud reedel sai audit valmis ning selle järgi tuleb ametil mõlemale hankele kulunud rahast kümme protsenti tagasi maksta.

"Pakkujatelt nõuti, et nad oleksid varasemalt sarnaseid tooteid tootnud ja müünud kas Soome, Rootsi, Norrasse või Eestisse. Pakkujad, kes tegelikult on võimelised sarnaseid tooteid tootma või müüma, võivad omada kogemust mõnedes teistes riikides, mitte tingimata just nendes neljas riigis. Ja seetõttu selline tingimus põhjendamatult piirab pakkujate ringi," rääkis ERR-ile rahandusministeeriumi finantskontrolli osakonna talituse juhataja Kai Paalberg.

Päästeameti teatel räägivad nemad auditist avalikult kahe kuu pärast. Kirjalikus kommentaaris teatas ameti kommunikatsiooniosakond, et riigihankega taheti saada parim päästetehnika ning et tehnika peab töötama iga ilmaga. Detailsemalt on amet oma valikuid põhjendanud audiitoritele.

Päästeameti hinnangul nad reeglite vastu eksinud ei ole. Selle toetuseks toovad nad näite Tallinna linna aastatetagusest trammihankest, kus seisis tingimus, et müüa peab olema tramme tarninud kas Baltimaadesse või ühte kindlasse kliimagruppi.

Kai Paalbergi sõnul olekski niisugune lahendus sobinud. "See kliimagrupp on standartides, kus tegelikult riikide loetelu ei ole lõplik."

Niimoodi aga ei tehtud ning nüüd tuleks päästeametil rahandusministeeriumi hinnangul tagastada kokku pisut enam kui 1,2 miljonit eurot. Sellest 15 protsenti pärineb riigieelarvest ning ülejäänu pidi olema euroraha. Üldiselt peaks raha tagasinõudmise kohta otsuse tegema selle jagamise eest vastutav rakendusüksus, praegusel juhul keskkonnainvesteeringute keskus.

Samas seisab ka keskus päästeameti poolel ning leiab audiitoritele antud kommentaaris, et raha tagasi maksta ei tule. Intervjuud asutusest anda ei soovitud. Juhul kui keskus ja audiitorid jäävad eri seisukohale, teeb lõppotsuse rahandusministeerium juures töötav korraldusasutus.

"Vajadusel tellitakse veel eksperthinnanguid ja seejärel langetatakse korraldusasutuse poolt otsus, et mis hakkab edasi saama," sõnas Paalberg. Seda, et rahandusministeerium oma arvamust muuta võiks, Kai Paalberg ei usu.

Ühtlasi ei pruugi võimalik tagasimakse nende kahe hankega piirduda. Nimelt hangiti sama projekti raames ka päästeameti põhiautosid ning ka seal nõuti ettevõttelt varasemat müüki Eestisse, Soome, Rootsi või Norrasse. Paalberg ütles, et ehkki selle hanke asjus auditit tehtud ei ole, peaks tagasinõuet kaaluma keskkonnainvesteeringute keskus. Päästeametile tähendaks see veel ligi 1,6 miljoni euro suurust nõuet. Ehk kokku tuleks maksta kaks koma seitse miljonit eurot.

Kuidas aga selliseid olukordi tulevikus ära hoida? "Piisab vast, kui rakendusüksustes vaadatakse mõned suuremad hanked enne üle. Või vaatavad ka toetuse saajate enda juristid, keda tuleks pidevalt koolitada, et nad oleksid teemadega kursis," vastas Paalberg.

Positiivse poole pealt saab öelda, et kui päästeamet ka peab kogu niiöelda mitteabikõlbuliku osa tagasi maksma, siis Eesti riigi jaoks ei pruugi see raha kaduma minna. Enne viieaastase eelarveperioodi lõppu tuleb lihtsalt leida uus projekt, mille jaoks sama raha uuesti taotleda.

Toimetaja: Indrek Kuus



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: