Aivar Hundimägi | Miks mitte osta Facebooki aktsiaid ({{commentsTotal}})

Kuu aega tagasi püstitas Facebook Ühendriikide börsiajaloo kurva rekordi: nimelt langes ettevõtte aktsia börsil pärast kvartalitulemuste avaldamist ühe päevaga 20 protsenti ja ettevõtte turuväärtus vähenes päevaga 150 miljardit eurot. Tegemist oli Ühendriikide börsiajaloo suurima päevase kukkumisega.

Toona jagunesid analüütikute arvamused laias laastus kaheks. Oli neid, kes arvasid, et Facebooki langus on hoiatav märk eesootavast suuremast tehnoloogiasektori kukkumisest. Valdavalt olid analüütikud siiski seda meelt, et tegemist on ainult ehmatusega ning nad soovitasid ettevõtte aktsiate müügiga mitte kiirustada. Julgemad investorid otsustasid kukkumist kasutada selleks, et Facebooki aktsiaid juurde osta.

Nüüd, kuu aega hiljem, pole Facebooki aktsia hind aga uuesti lendu tõusnud ning nendega kaubeldakse sellel hinnatasemel, kuhu ettevõte ootamatult järsult kuu aega tagasi langes.

Minu jaoks on Facebooki aktsiaga toimunud hea õppetund selle kohta, et järsk aktsia odavnemine ei pruugi veel tähendada soodsat ostukohta ning ka investeerimisel peab paika ütlus, et tark ei torma. Esmapilgul soodane ostukoht võib osutuda hoopis üheks vaheetapiks pikemaajalises languses. Kas Facebook on oma hinnapõhja saavutanud või mitte, me veel ei tea. Seetõttu on põnev oodata järgmist kvartalitulemuste avaldamist.

Tundub aga, et investorid on muutunud üha pirtsakamaks ning ettevõtted ei suuda nende ootustega enam sammu pidada. Kui vaadata Facebooki kuu aega tagasi avaldatud kvartalitulemusi, jääb investoreid tabanud pessimism esmapilgul arusaamatuks. Kvartalikäive kasvas 42 protsenti, puhaskasum 31 protsenti, marginaal langes 47 protsendilt 44 protsendile. Maailmas on kümneid tuhandeid firmasid, kes ainult unistavad sellistest kasvunumbritest ja marginaalidest, nagu seda kogeb Facebook.

Facebooki positsioon on väga võimas. Isegi kui ettevõtted ja inimesed tahavad selle küljest lahti saada, ei lähe see üleöö, sest Facebook on end suutnud kaanina kõikvõimalike elualade külge pookida. Näiteks proovige ilma Facebooki leheküljeta äri teha ja te olete juba ette kaotanud.

Facebookil on endiselt maailma kõige väärtuslikum andmebaas inimeste huvide kohta ja ettevõte suudab sealt endiselt reklaamikliendile väärtust pakkuda. Kuus Google'iga ollakse mobiilirelaamituru selged domineerijad.

Kasutamata ressurssi Facebookis on. Lisaks videosisule investeerib Facebook suurelt tehisintellekti ja virtuaalreaalsusesse. Sel aastal kehtima hakanud Euroopa uute andmekaitsereeglite ehk GDPRi mõju reklaami müügile Euroopas hindab ettevõte ise marginaalseks. Kõige olulisem kasutajate kasvu perspektiiv on just rakendustel WhatsApp, Messenger või Instagram, millel kõigil on üle miljardi kasutaja. Need on rakendused, mis valitsevad nooremate seas ja mis võivad ühel heal päeval põhitootest ettegi minna.

Need loetletud argumendid ei meelita mind aga praegu Facebooki aktsiat ostma, sest viimasel kuul Facebooki aktsiaga toimunu võib olla märk sellest, et ümber on saamas ajad, mil pelgalt ilusatest tulevikuvisioonidest piisas, et investorite rahakotiraudu avada.

Oleme seda investorite vaimustust kogenud ka Eesti idufirmade puhul, mis on viimastel aastatel suutnud kaasata oma äridesse ulmelisi summasid ja nii ettevõtete väärtust järsult kasvatanud. Facebook aga näitas, et uue majanduse investorid võivad oma meelsust väga kiiresti muuta ning kui majandustulemustes tuleb väiksemgi tagasilöök, reageeritakse sellele üllatavalt valuliselt. •

Kõiki Vikerraadio päevakommentaare on võimalik kuulata Vikerraadio päevakommentaaride lehelt.

ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil arvamus@err.ee. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel. Artikli kommentaariumist eemaldatakse autori isikut ründavad ja/või teemavälised, ropud, libainfot sisaldavad jmt kommentaarid.

Toimetaja: Rain Kooli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: