Der Spiegeli ajakirjanik tunnistas üles intervjuude fabritseerimise ({{commentsTotal}})

{{1545253020000 | amCalendar}}
Der Spiegel.
Der Spiegel. Autor/allikas: Kay Nietfeld/dpa/AP/Scanpix

Saksa nädalakiri Der Spiegel teatas kolmapäeval ühe oma tuntuma reporteri töölt lahkumisest ulatusliku ajakirjandusliku pettuse tõttu mitmete aastate vältel.

Ajaleht avaldas kolmapäeval pika loo sisejuurdlusest 33-aastase Claas Relotiuse suhtes, kes oli populaarne oma uurivate artiklite tõttu, kirjutas Associated Press

Der Spiegel kinnitas, et Relotius kirjutas alates 2011. aastast ligi 60 artiklit, mis avaldati kas trükiversioonis või veebis. 16 neist on nüüdseks osutunud vähemal või rohkemal määral võltsinguks. Alguses tegutses ta vabakutselisena, kuid eelmisel aastal palgati ta koosseisuliseks ajakirjanikuks.

Relotius võitis 2014. aastal USA uudisekanali CNN aasta ajakirjaniku preemia ja valiti alles sel kuul Saksamaa aasta ajakirjanikuks. Ta lahkus ametist pärast seda, kui ta tunnistas, et mõtles mitmed oma intervjuud välja. 

Esimese kinnituse Relotiuse tööga seotud probleemi sai väljaanne seoses ühe looga, mis rääkis USA-Mehhiko piiri valvavast Arizona vabatahtlike patrullist. Nimelt pani Relotiusega koos seda lugu teinud kolleeg tähele, et artiklis ilmuma pidanud intervjuud polnud tegelikult toimunud.

Tasapisi hakkasid päevavalgele tulema ka teised "ilukirjanduslikud" meediataiesed - näiteks võltsitud telefoniintervjuu ameerika jalgpalli staari Colin Kaepernickiga, kes on paistnud silma politseivägivalla vastu protestimisega; lugu Minnesota osariigis asuvast linnakesest, mille piiril olevat olnud mehhiklasi eemale peletav silt ning artikkel ameeriklannast, kes käib vabatahtlikuna hukkamistel tunnistajaks.

Der Spiegeli teatel on see ajakirja jaoks madalaim punkt väljaande 70 aasta pikkuses ajaloos.

Relotius on öelnud, et tal on sügavalt häbi ja ta kahetseb oma tegusid.

"Ma olen haige ja vajan abi," ütles Relotius.

Saksamaa ajakirjanike liit nimetas Relotiuse juhtumit suurimaks ajakirjandusliku pettuse skandaaliks pärast nn Hitleri päevikuid, mille avaldas väljaanne Stern 1983. aastal ja mis hiljem võltsinguteks osutusid.

Samuti toob värske juhtum meelde ka sarnaseid lugusid laiast maailmast - New York Timesi reporteri Jayson Blairi, Associated Pressi Christopher Newtoni ja Janet Cooke'i, kelle 1980. aasta võltsitud lugu heroiinisõltlasest lapsest ilmus ajalehes Washington Post ja jõudis enne paljastamist pälvida lausa Pulitzeri preemia.

Toimetaja: Merili Nael, Laur Viirand

Allikas: BNS/ERR



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: