Toomas Peterson: Nordica tulevik pärast juhi vahetumist
Nüüd, kui Nordica juht on järjekordselt vahetumas, võiksime arutleda lennukompanii võimaliku tuleviku üle, kirjutab Euroopa Tsiviillennunduse Konverentsi endine asepresident Toomas Peterson.
Peamine on, et lennufirma müüb usaldust nii lennuohutuse ka kui klientide teeninduse mõistes. Loomulikult tagatakse hea teenindus eelkõige siis, kui firma oma töötajad on rahul, motiveeritud ja eesmärgipäraselt juhitud, milleks tuleb firmale leida kompetentne, motiveeritud ja visiooni omav juht, keda omakorda peab strateegiliselt suunama kompetentne nõukogu.
Tänapäevane ja võimalikult jätkusuutlik saab lennufirma olla siis, kui jõutakse oma turul optimaalse lennukite arvuni, kui firma on vajalikul määral kapitaliseeritud ning kui sel on partnerid teiste lennufirmade näol.
Nordica on riigifirmana saanud koos OÜ Transpordi Varahaldusega stardikapitaliks üle 70 miljoni euro, LOTiga on jagatud opereerimisega tegelev tütarfirma Regional Jet. Seega tundub, et kaks viimast tingimust on täidetud.
Siiski, ilmselt ei ole veel jõutud lennukite arvult vajalikule tasemele, et mastaabiefekti kasutada. Lennutransport on ärilises mõttes väga volatiilne ja riskantne äriala. Kui Euroopa lennundusturgu hakati eelmise sajandi lõpus aktiivselt liberaliseerima, tekkisid nn odavlennufirmad ning kadusid väiksemad klassikalised rahvuslikud lennukompaniid ja hoo sai sisse lennufirmade konsolideerumise protsess.
Seega on Nordica praegu teelahkmel, kuidas edasi liikuda tingimustes, kus riigi stardikapital on kokku kuivamas, kus siinsel turul pakub suurt konkurentsi airBaltic, kus on probleemne koostöö strateegilise partneri LOTiga, kus suure tõenäosusega kütuse hinnad tõusevad, kus kogu maailmas lennutranspordi senised suured kasvutempod lähiaastatel raugevad, kus meie ja meie lähiturgude riikide majanduskasvud lähevad tsükliliselt langusesse.
Firma suurendamiseks, konkurentsis püsimiseks ja mastaabiefekti tagamiseks on ilmselgelt vaja kaasata lisakapitali.
Arvestades Euroopa Komisjoni riigiabi reeglistikku, mille järgi riik enam lisaraha ei saa anda ning ka üldisemalt riigi kui omaniku kaheldavat otstarbekust lennukompanii omanikuna, tuleb Nordica kas täielikult või osaliselt erastada.
Sellega võib saavutada Nordica jätkusuutliku arengu ning - mis peamine - saaksime siit Euroopa äärenurgast igapäevaselt edasi-tagasi ja normaalsetel aegadel lennelda vähemalt kümnesse lähiregioonide sõlmpunktisse.
ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil [email protected]. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel. Artikli kommentaariumist eemaldatakse autori isikut ründavad ja/või teemavälised, ropud, libainfot sisaldavad jmt kommentaarid.
Toimetaja: Kaupo Meiel