Toomas Peterson: Nordica tuleks erastada
Järjest sihtkohti vähendav rahvuslik lennufirma Nordica tuleks erastada, leidis lennundusekspert Toomas Peterson. Eestile vajalike otselende peaks riik hakkama tema hinnangul sisse ostma.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson omakorda rõhutas, et Nordica strateegia on olnud algusest peale teha allhanget suurematele lennufirmadele, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Kunagine Estonian Airi juht ja Euroopa Tsiviillennunduse Konverentsi asepresident Toomas Peterson ütles, et Tallinnast kui Euroopa ääremaalt, peaks kindlasti saama lennata kuni kümnesse Euroopa lennunduse sõlmpunkti. Kuid sihtkohtade käigus hoidmist ei pea tagama riiklik lennukompanii.
"Riigi omanduses oleks mingi 34 protsenti, siis ülejäänud oleks strateegilise investori käes. Riik, kes soovib seda peamist eesmärki, ehk lende Euroopasse tagada, peab mingil viisil seda finantseerima ja ta ei pea omama rahvuslikku lennukompaniid, selle vanas mõistes. Et kuidas seda kompenseerida, võib-olla siis sama mudeli kaudu nagu näiteks Tartu ostab Finnairi käest. Aga siin peab vaatama ka riigiabi," selgitas ta.
Täpselt samamoodi töötab Nordica allhanke ettevõte Regional Jet Põhja-Euroopas, kus kohalikud omavalitsused maksavad riigisisesed lennud kinni. Petersoni sõnul tekib küsimus, miks meil on vaja Eesti maksumaksja raha eest asutatud rahvusliku lennukompaniid, mis nüüd põhiärina panustab välisturgudele. "Kriisi minekul ei suuda enam vee peal püsida oma allhangetega, et tagada reise siit Tallinnast ja selles mõttes me peame kaks kohta ette vaatama, et mis siis saab."
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium Nordica aktsiate valitsejana nendib, et kompanii koduturg on Eesti, kuid ka allhanked on olnud Nordica strateegia algusest peale.
Küsimusele, kas Eestil sellist ettevõtet riiklikuna vaja on, vastas minister Simson järgnevalt: "Nordica ülesanne on pakkuda jätkusuutlikku teenust, vastavalt reisijate vajadusele ja see omaniku ootus on endiselt jõus. Nordica muudatused sõiduplaanis tulenevad väga tihedast konkurentsiolukorrast, mis tänasel päeval Tallinna lennujaamas on. Aga samas see valmisolek pakkuda head teenust ka ajal, kui mingil põhjusel teise konkurendid peaksid siis turult lahkuma, on meie jaoks väga vajalik."
Nordica kaotab järgmisest aastast otseliinid Oslosse, Peterburi ja Amsterdami. Seega jääb käiku vaid kaheksa otseliini. Suvehooajal kärbib ettevõte sihtkohtade arvu 21-lt 13-le.
Toimetaja: Laur Viirand