Eesti inimesed soetasid jõuluajal poest mandariine, lõhet ja alkoholi

Eesti inimeste jõuluostude hulgas oli konkurentsitult populaarseim toidukaup mandariinid, kuid ohtralt läks kaubaks ka lõhefileed, forellimarja, alkoholi ja alkoholivaba õlut.
Pühad jaotusid pikale perioodile ning Selveri kommunikatsioonijuhi Rivo Veski sõnul jõulupühade ajal nende poodides läbimüük kasvas. Kui aga vaadata pikemat perioodi ehk 19.-26. detsembrit, siis jäi läbimüük 2018. aastaga võrreldavale tasemele.
Müügihittideks olid neil konkurentsitult mandariinid, mida müüdi umbes 150 tonni, kuid menukad olid ka lõhefilee ja forellimari.
"Enimmüüdud toodete seast leiab ka veel Eesti juustu, kurgi, banaani, Martini Asti – need tooted on olnud esindatud ka varasemate aastate pingeridades, seega uusi trende ei saa siin täheldada," sõnas Veski.
Kuigi kala müük kukkus möödunud kuudel aastatagusega võrreldes kuni viiendiku võrra, siis pühadeaegsel perioodil pöördus müük eelnenud perioodiga võrreldes väikesele tõusule. Väga palju osteti ka kinkekaarte ja lotopileteid.
Selveritest osteti kõige enam kaupu Harjumaal, Lääne-Eestis ja saartel. Eriti edukas oli aga e-Selveri läbimüük, mis kasvas aastatagusega võrreldes lausa üle 40 protsendi.
Prisma Peremarketi sortimendidirektor Kaimo Niitaru sõnul oli toidukaupadest detsembri tipus neilgi mandariin, mida müüdi igas hüpermarketis ligi 13 tonni. Müüdaivamate kaupade seas olid veel banaan, piim ja kartul, rohkelt osteti ka lõhet ja forellimarja.
"Kui mandariine võis ostukorvidest leida ootuspäraselt, siis näiteks viinamarjade ja apelsinide ees eelistati hoopiski eksootilist hurmaad. Populaarsemate jookidena müüdi enim vett, õlut ja glögi," rääkis ta.
Tarbekaupade hulgas müüdi enim mänguloomi, mängukonsoole, legosid ja viimasel ajal suurt populaarsust kogunud kendamaid.
Coopi poodides käidi poeketi kommunikatsioonijuhi Martin Miido sõnul jõuluhooajal samuti aastatagusest rohkem ja osteti enam, kuid täpseid numbreid ta veel ei avaldanud.
"Traditsiooniliselt osteti väga palju erinevaid jõulutoite, nagu verivorstid, seapraad, mandariinid, kapsad, moosid, teed, jõhvika- ja pohlamoosid, kõrvits ja palju muud," loetles ta.
Seoses lapsevanemate ühise salamissiooniga kasvab detsembris Miido sõnul alati ka väikeste šokolaadide müük.
"Tõenäoliselt tulenevalt kuumadest talveilmadest on jäätise müük möödunud aasta detsembriga võrreldes 25 protsenti suurem," lisas Coopi esindaja.
Varasemate aastatega võrreldes oli Coopis näha valmistoitude müügi kasvu, mis on Miido sõnul trendiks olnud juba paar viimast aastat. Samas olid Selveri ostjate eelistused jõuluperioodi vastupidised, sest neilt osteti rohkem just värskeid tooraineid nagu puu- ja köögivilju, värsket liha ja kala ning vähem valmistoitu.
Alkoholi osas suurenes Coopis nii lahja kui kange alkoholi osakaal ostukorvis ning suurimaks üllatuseks oli alkoholivabade õllede müük, mis kasvas eelmise aasta detsembriga võrreldes ligi 50 protsenti. Ka Prismadest osteti rohkem lahjat alkoholi ja alkoholivabu tooteid, samas kui kange alkoholi müük jäi tagasihoidlikumaks. Selveris suurenes võrdluses eelmise aastaga nii kange kui ka lahja alkoholi osakaal.
Toimetaja: Karin Koppel