Sotsiaalmeedia läbi eri põlvkondade silmade: e-kirjast MSN-ini, Orkutist TikTokini

Sotsiaalmeedia on viimase 25 aastaga hüppeliselt arenenud: kui interneti alguspäevil suheldi omavahel vaid e-kirjade kaudu, siis tänapäevased võimalused on kõvasti mitmekülgsemad. E-kiri on muutunud ametlikuks suhtlusviisiks, Facebookist kolitakse välja ja otsese rääkimise asemel hoopis tantsitakse TikTokis.
MSN-i alguspäevad ja jututubades istuvad sõbrad
Toidutare peatoimetaja ajakirjanik Manona Paris ütles ERR-ile, et tema esimene kokkupuude interneti suhtlusplatvormidega oli läbi e-kirjade saatmise.
"Kui mu toonane spordireporterist elukaaslane läks kajastama 1995. aastal Thunder Bay MM-i, saime üksteisele kirjutada ja täiesti tasuta. See tundus nii lahe, eriti, et kiri oli kohal reaalajas. Eks vahel see jutuka moodi tundus," ütles Paris e-kirjade saatmise kohta.
Parise kursusekaaslased lõid aega aga surnuks jututubades, ajakirjanik ise kasutas nende funktsioone ainult igapäevatoimetuste ajamiseks.
"Jutukatehullus läks minust mööda, kuigi mul kasutajanimi oli. Siis, kui teised istusid ülikoolis arvutiklassis, tegin mina juba tööd ja polnud aega sellise tsirkuse jaoks," ütles Paris.

Küll aga peab Paris end oma sõprusringkonnas MSN-i maaletoojaks. Parise sõnul paelus teda just n-ö privaatse jututoa funktsioon ehk tänapäevases mõistes chat. MSN-i kasutamine tuli Parisele ka tööl abiks, sest läbi selle sai kiiresti kommentaare hankida.
"Sain üsna varakult ka vitsad sotsiaalmeediaga. Kui oli Orkuti hiigelaeg, tegin minagi endale sinna konto. Midagi erilist ma seal ei teinud, pilte väga ütles ei laadinud. Ikkagi jäin silma. Kustutasin konto, kui ühel hetkel teatas oma loo avaldamist nõudnud mees, et ta teab Orkuti põhjal küll, mis elu ma elan ja kas ma ei karda üksi koju minna," meenutas Paris esimest ehmatust.
Küll jõudis Paris lugeda natuke blogisid, ta tõi välja Nami-Nami toidublogi ning Dakiblogi, kuid ta tunnistas, et väga aktiivne lugeja ta polnud. Enda blogi pole Paris samuti kunagi loonud, tuues põhjenduseks, et ajakirjanik on oma töö eest harjunud palka saama ning niisama kirjutamiseks pole lihtsalt piisavalt aega.
Orkuti iseloomustused, tunded MSN-is ja Mängukoopas kolamine
Näitleja Karl Robert Saaremäe ütles ERR-ile, et teismelisena käis peamine suhtlus ka temal läbi MSN-i.
"See oli nii huvitav peegel teismelise hingeellu /---/, internetis elati välja seda maailmavalu. MSN-is sai panna endale mingi huvitava nime, display-pildi ja näiteks murtud südame ja siis, loodad, et keegi küsib sult, et mis värk sellega on," meenutas Saaremäe.
Saaremäe tõi välja ka Rate.ee platvormi, kuhu ta sattus hoopis isiksuse- ja horoskoobiteste tegema. Lisaks oli Rate'is üheks põhitegevuseks ka väljavalitu ehk VV otsimine, sõnas Saaremäe.

Rate'ist edasi liiguti Saaremäe sõnul Orkutisse, mis meeldis talle palju rohkem, kuna oli kõvasti personaalsem.
"Seal olid sellised asjad nagu testimonial-id (teiste kasutajate koostatud kirjalikud iseloomustused – toim.). Ei olnud oluline palju neid on, sest su profiilil nähti ainult viit viimast. Pigem oli see endale tore lugemine," ütles Saaremäe.
Lisaks sattus Saaremäe nooremana aeg-ajalt ka mängukeskkondadesse nagu Mängukoobas ja Jippii, kus olid ka erinevad jututoad. Samas tõdes Saaremäe, et jututubades käis suhtlus võõrastega ning talle see eriti ei meeldinud.

Kümme aastat tagasi leidis Saaremäe tee ka Facebookini, kuid tänaseks on ta oma kasutaja kustutanud.
"Olen sotsiaalmeediaga peaaegu et lõpparve teinud. Aga Instagram mul veel on konkreetselt enda tegemiste jagamiseks ja Facebooki Messenger, et sõpradega suhelda. Kuid tänasel päeval käib minu veebisuhtlus läbi e-maili," ütles Saaremäe ja lisas, et väärtustab rohkem näost näkku rääkimist.
Saaremäe tõi välja ka seiga oma hiljutisest reisist Indiasse, kus ühe templi seinal seisis lisaks pildistamiskeelule ka ingliskeelne silt "Don't make TikToks".
"Mõtlesin, et vau, mis see on, et inimesed Indias panevad sildi, et ärge tehke TikToke. Tekkis küsimus, mis asi see veel on, et peab sadade aastate vanuse templi seinale seda kirjutama. Nüüd olen veidike ise ka sellele pilku peale visanud," sõnas Saaremäe ja lisas, et endale kasutajat ta veel teinud ei ole.
Facebooki enam ei kasutata, kuid TikToki teavad pea kõik
Sel kevadel põhikooli lõpetanud Nora Reinsalu ütles ERR-ile, et peamiselt vestleb ta sõpradega Messengeris, kuid igapäevaselt kasutab ka Instagrami, Snapchati ja TikToki videoplatvormi.
"Ma TikTokis pigem vaatan ja saadan sõpradele videoid. Olen teinud küll paar videomustandit, aga kindlasti ei kavaste neid avalikuks teha," ütles Reinsalu.
Tulevase gümnasisti arvates on TikTok eriline just selle poolest, et see toob erinevaid inimesi üle maailma kokku.
"Kõik saavad seal kuidagi kaasa lüüa, kõigil on ju lõbus seal levivaid tantse tantsida ja end filmida," arvas Reinsalu.
Kõrvalt täpsustasid klassikaaslased Loretta Kaart ja Marta Põld, et platvorm on kaasahaarav tänu naljakale sisule ning TikTok pakub juba rakendusena võimalusi erinevate videote tegemiseks, olgu need siis suunatud mingile kindlale kogukonnale või kõikidele kasutajatele.
Rakenduse julgeolekuohtudest olid kõik kolm tüdrukut kuulnud, kuid arvasid, et kõik levivad jutud tõele ei vasta.
"Üks variant oli, et TikTok levitab Hiina kommunismi, ise ei teadnud küll, et midagi sellist kuskil leviks," ütles Reinsalu.

Samas Facebooki neiud naljalt ei satu.
Kaart ütles, et tal isegi pole Facebooki kasutajat, kuna ei näe selleks vajadust. Põld selgitas, et ka tema väga aktiivne Facebooki-kasutaja pole, vaid kasutab seda põhjusel, et seal on perekonnagrupp ning teave ürituste kohta.
"Facebooki ma kasutan ka ürituste või trennigrupi jaoks. Aga seal on muu hulgas sellised grupid läbi mille saab erinevaid asju osta ja neid ma vaatan ka," ütles Reinslau.
Neiud arutlesid, et kõigil kulub päevas võrdselt aega sotsiaalmeediale, karantiini ajal küll rohkem, aga enamasti on selleks kolm või neli tundi päevas.
Eesti noored on alati internetis olnud riskialtid kasutajad
Tartu Ülikooli sotsiaalmeedia lektor PhD Maria Murumaa-Mengel ütles ERR-ile, et eesti noored on pikka aega olnud internetis mitmekülgsed ja riskialtid: nad katsetavad ja kogevad palju.
Murumaa-Mengeli sõnul olid aga varajased internetikasutajad Eestis kõrgema digi- ja inseneripädevusega inimesed, mitte ennekõike noorem generatsioon.
"Sageli päris esimesed sotsiaalmeedia suhtlusfunktsioonid internetis olid kättesaadavad ainult nendele, kes omasid selliseid tehnoloogiaid, mis olid tollel ajal väga kallid, mida sageli tuli ka ise ehitada," sõnas Murumaa-Mengel.
Murumaa-Mengel tõi välja, et interneti alguspäevadel olid eestlaste seas väga populaarsed erinevad jututoad, näiteks OK jutukas, Everyday ja Armastusesaal. Murumaa-Mengel lisas, et menukad olid ka erinevad ajaveebid.
"Ma arvan, et üks põhjus, miks tollel ajal blogimine nii populaarne oli, sest paljud globaalselt ülipopulaarsed sotsiaalmeedia tunnustega platvormid olid üles ehitatud blogimise tagurpidi kronoloogilisele ideele," ütles Mengel ja lisas, et valitsusekriitilised rühmitused Venemaal kasutavad praeguseni väljasurnud platvorme, näiteks nagu LiveJournal.
Murumaa-Mengel sõnas, et MSN oli aga esmalt populaarne noorte seas.
"Kahtlemata see oli kriitilise tähtsusega, et hoida oma eakaaslastega kontakti, et katsetada igasuguseid tundeid ja kommunikatsiooniviise. Mis varjundid võivad olla sõnades kirjutatuna ja kuidas seda muudab emotikon," ütles Murumaa-Mengel.
Murumaa-Mengeli sõnul oli Rate noorte seas populaarne, sest see oli kodumaine platvom, kõik kasutajad olid esialgu ainult eestlased ja see tekitas nn võltsturvatunde. Ta sõnas, et platvorm oli oma aja kohta tõeline fenomen: 2006. aastal oli seal üle 300 000 kasutaja, mis oli rohkem kui viiendik Eesti rahvaarvust.
Orkuti kohta tõi Murumaa-Mengel välja, et eestlased olid lisaks türklastele ja brasiillastele kõige esindatumate rahvaste seas. Platvorm mängis rolli ka Facebooki liikumisel, sest seal suheldi palju välismaalastega, kes eestlasi uut lehekülge kasutama kutsusid, märkis Murumaa-Mengel.
"Facebook ju esimesena täiustas voopõhise uudiste pealetuleku. Enam ei pidanud käima inimeste lehekülgedel vaatamas, mida nad teevad, vaid nad jooksid kõik sulle kokku. See oli murranguline uuendus disainis," ütles Murumaa-Mengel.
Sotsiaalmeedia enam kõiki ei paelu, kuid uued platvormid annavad noortele rohkem võimalusi
Tänapäeval ei pea Tartu Ülikooli õppejõu sõnul enam valima, millist platvormi peamiselt kasutada, vaid neid kõiki saab teha paralleelselt. Samas tõdes ta, et on ka osa inimesi, kes hakkab vaikselt sotsiaalmeediast loobuma.
"Aina enam näeme, et on tekkinud loobujate, kõrvalehoidjate ja -tõmbujate liikumine, kes igatsevad teistsugust elu. Ja selle tulemusel loobuvad nad internetist," sõnas Murumaa-Mengel.
TikToki kohta ütles Murumaa-Mengel, et selle fenomenis pole midagi innovatiivset.
"See alusmehhanism ei ole mitte midagi uut, isegi kui see suhtlusfunktsioon ei ole seal väga suur, siis kuulumistunne /---/ on igal platvormil sees olnud," sõnas sotsiaalmeedia asjatundja.
Samas on TikTok Murumaa-Mengeli meelest noortele väga efektiivseks ja hõlpsasti kasutatavaks eneseväljandusplatvormiks.
"Seal on väga noored teismelised ja lapsed isegi, kes räägivad väga rasketest teemadest. Koduvägivallast, vaimsest heaolust, sellised teemad, mida sa ei oota, et 11-12-aastased läbimõeldult kajastavad, aga TikTokis on seda väga palju," ütles Murumaa-Mengel.
Toimetaja: Grete-Liina Roosve