Tallinn tõstab järgmisel aastal sõidupiletite hindu kuni kolmandiku võrra
Tallinn tahab järgmise aasta maist tõsta osa sõidupiletite hinda veerandi või kolmandiku võrra. Näiteks tunnipilet hakkaks senise 1,5 euro asemel maksma kaks eurot.
Linnavolikogu määruse eelnõu järgi tõstetakse nii tunnipiletite ja lühiajaliste perioodipiletite kui ka Aegna laevapiletite hindu. 30 päeva perioodipiletite hinda ei tõsteta.
Ühe tunni pilet Tallinna bussides-trammides-trollides hakkaks praegu 1,5 euro asemel maksma kaks eurot ning ühe tunni sooduspilet senise 75 sendi asemel üks euro. Hinnatõus on seega 33 protsenti.
Tallinna registreeritud elanikele on ühistranspordi kasutamine endiselt tasuta.
Ühe päeva pilet hakkab eelnõu järgi maksma senise 4,5 euro asemel 5,5 eurot.
Tõsta kavatsetakse ka Aegna laeva pileteid. Edasi-tagasi pilet hakkab senise kuue euro asemel maksma kaheksa eurot.
Uued hinnad hakkavad eelnõu järgi kehtima järgmise aasta 1. maist.
Aastas müüakse poolteist miljonit piletit
Eelnõus märgitakse, et sõidupiletite hinna tõstmine on tingitud kütuse hinna tõusust. Muudatusega on prognoositud kuni 400 000 euro suurune
piletitulu kasv järgmisel aastal.
Tallinna abilinnapea Tanel Kiik ütles ERR-ile, et lisaks kütuste hinnatõusule on piletihindade tõstmise taga ühistransporditöötajate palkade kasv. Juba sel sügisel eraldas Tallinn oma ühistranspordifirmale TLT-le lisakulude katmiseks 16 miljonit eurot, järgmisel aastal on lisakulu samas suurusjärgus, 20 miljonit eurot.
Kokku läheb Tallinnal oma elanikele tasuta ühistranspordi pakkumiseks järgmisel aastal ligikaudu 120 miljonit eurot. Suurem osa sellest tuleb maksumaksjalt, umbes neli miljonit eurot teenitakse piletimüügilt.
Kiige sõnul müüakse Tallinnas prognoosi järgi tänavu miljon ühe tunni piletit, lisaks 200 000 soodustusega tunnipiletit. Kõiki piletiliike kokku arvestades müüakse aasta ligikaudu 1,5 miljonit piletit.
Kiige sõnul on ühistranspordi kasutajate arv tõusnud, kuid pole veel päris koroonapandeemia eelsel tasemel. Järgmisel aastal lisabusse liinidele saata ei kavatseta, sest kogu lisaraha, mis linnaeelarves ühistranspordile ette nähtud, läheb hinna- ja palgatõusu katmiseks.
"Katame vajalikud kulud – kütus, palk –, aga veel täiendavat liinide tihendamist eelarve kahjuks ei võimalda. Küll aga oleme otsustanud üle vaadata olemasoleva liinivõrgu ja teha seal korrektuure – on kohti, kus tuleb liine tihendada ja kohti, kus ühendada või ka liine koomale tõmmata. Need muudatused järgmisel aastal tulevad.
Diiselbusse kasutatakse rohkem gaasi hinna tõttu
Et gaasi hinna kiiret tõusu katta, on TLT toonud liinile tagasi ka diiselbusse. Kiige sõnul on diiselbusside osakaal kogu sõidukipargist siiski väike.
"Hinnanguliselt on TLT-l busside arv 550–600 busside arv. 350 on uued gaasibussid, 200 juures on diiselbusside arv, mida saab kasutada. Eesmärk on, et ühistransport oleks keskkonnasõbralik, aga parallelselt on omal kohal ka diiselbusside kasutamine, mis annab võimaluse heas mõttes riske hajutada. Ehk kui on gaasi hinna kiire tõus, siis saab kasutada mõnevõrra rohkem diiselbusse. Aga tegelikult diiselbussid on selge vähemus veeremis. Kui võtta kokku gaasibussid, trollid, trammid, siis diiselbusse on alla kolmandiku," lausus Kiik.
Piletite hinna tõstmise määruse eelnõu arutas Tallinna linnavalitsus kolmapäevasel istungil, eelnõu peab heaks kiitma Tallinna linnavolikogu.
Praegused piletihinnad kehtivad Tallinnas 2014. aastast.
Toimetaja: Marko Tooming