X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

Tallinn rajab järgmised trammiteed Liivalaia tänavale ja Pelguranda

{{1705568700000 | amCalendar}}
Foto: Tallinna strateegiakeskus

Tallinn soovib järgmised uued trammiteed rajada Liivalaia tänavale ning piki Putukaväila serva Pelguranda. Sel nädalal saatis linnavalitsus kliimaministeeriumile ettepaneku Euroopa Liidu rahastuse saamiseks pealinna trammiteede võrgu laiendamiseks. Kokku kavandatakse uusi rööbasteid kolme kilomeetri ulatuses.

Liivalaia ja Pelguranna tramme hakkaks potentsiaalselt kasutama kuni 45 000 inimest päevas, kellest umbes 13 000 võiksid olla uued ühistranspordikasutajad. 

Liivalaia tänavale planeeritud rööbastee laiendab trammiteede võrku südalinnas, suurendades selle töökindlust rikete korral ja võimaldades tulevikus uute liinide lisamist ja trammivõrgu laiendamist. Esimeses etapis luuakse ühendus Pärnu maantee ja Tartu maantee trammiteede vahele. Teises etapis on plaan pikendada trammiteed Suur-Ameerika tänavat mööda Kristiine keskuseni, kus on kavas järk-järgult välja arendada Lilleküla ühistranspordi sõlmjaam. 

Liivalaia skeem. Autor/allikas: Tallinna strateegiakeskus

Pelguranna tramm on oluline Põhja-Tallinna liikuvuse ja ligipääsetavuse lahendamisel, mida mõjutab linnaosa kiire areng ning elu- ja töökohtade lisandumine. Samuti aitab see omavahel ühendada linnaosa lääne- ja idaosa ning parandada Põhja-Tallinna haridusasutuste ja tõmbekeskuste ligipääsetavust (Balti jaam, Telliskivi, Krulli ja Paavli arengualad, linnaosavalitsus ja Stroomi rand). Trammitee hakkaks osaliselt kulgema piki Putukaväila serva, kuid lõplik trassivalik selle liini lõpuosas on veel täpsustamisel ja selgub lähikuudel. 

Pelguranna skeem. Autor/allikas: Tallinna strateegiakeskus

Kui kliimaministeerium nimetab Tallinna ettepanekud Euroopa regionaalarengufondi investeeringute nimekirja, alustatakse elanike kaasamise ja projekteerimistingimuste menetlemisega juba sel aastal. Seejärel algaks projekteerimine, mis võtab aega 1,5–2 aastat.

Uute trammiteede ehitus võiks alata 2026. aastal. Kahe trammitee ehituse maksumus on kokku ligi 52,8 miljonit eurot, millest 70 protsenti tuleks välisrahastusest ja 30 protsenti Tallinna omafinantseeringust. Välisrahastusega projekti vahendite kasutamise lõpptähtaeg on oktoobris 2029. 

Elanikke soovitakse kaasata kolmel korral: projekteerimistingimuste menetlemisel, eskiisi valmimisel ja põhiprojekti valmimisel.

Järgmisena väljaehitavate trammiteede valik tugineb linna poolt tellitud "Tallinna ja Harjumaa kergrööbastranspordi teostatavus- ja tasuvusanalüüsil" (2019), "Trammiteede tänavaruumi uuringul" (koostajad: Liikuvusagentuur ja T-Model, 2022) ning liikluse modelleerimise tulemustel. 

Tallinna linnaplaneerimise valdkonna abilinnapea Madle Lippus toonitas, et lisaks liikuvuse edendamisele on eesmärk tõsta ka kavandatava linnaruumi kvaliteeti.

"Liivalaia tänava trammiteega luuakse sinna uus ja ammu oodatud läbiv ühistranspordikoridor, millega muutuvad seal asuvad teenused ja töökohad senisest oluliselt lihtsamini juurdepääsetavateks. Eraldi ühistranspordikoridori rajamine vabastab ka ruumi tänava ruumilahenduse uuesti läbimõtestamiseks. Pelguranna asum on aga Põhja-Tallinna kõige suurema elanike arvuga ja kompaktseim piirkond, mille liikuvusprobleeme suure veovõimega trammi toomine olulisel määral lahendab," selgitas Lippus. 

Tallinna abilinnapea Vladimir Svet lisas Vikerraadio saates "Uudis +", et rekonstrueerimisele läheb kogu Liivalaia tänav. "Alates sellest, mis on selle tänava all - kaugjahutus, kaugküte, sadevesi, elekter, gaas jne - kuni selleni välja, et me lisame tänavale palju uut haljastust, parandame jalakäijate liikumisvõimalusi, loome sinna rattateid, loome parkimis- ja peatumiskohti kohalikele äridele ja rahustame seal liiklust," rääkis Svet.

Svet lisas veel, et Liivalaia tänava piirkiirus hakkab olema 30 või 40.

Uute trammiteede üldskeem. Autor/allikas: Tallinna strateegiakeskus

Toimetaja: Aleksander Krjukov

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: