Spetsialistid tahavad Eesti teede vananemise vältimiseks rajada betoonteid ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Pärnu Postimees/Scanpix

Eesti teed vananevad kiiremini kui neid jõutakse renoveerida ning varem ehitatud teed ei tule toime kasvanud liiklustiheduse ja raskemate veokitega. Väljapääs oleks kasutada uute teede rajamisel uusi tehnoloogiaid ja materjale, näiteks betooni.

Betoonteede ehitamist peetakse väga kalliks ja eelistatakse traditsioonilisi teekatteid, vahendas "Aktuaalne kaamera".

"Me peame vaatama teed mitte ainult tema valmimishetkel ja selle maksumusega, vaid ka seda, mis ta järgnevatel aastatel tee remondi või hooldusega kaasa toob. Siin näitavad lähinaabrite arvutused, et igal juhul, kui see maksumus ületab näitaks asfaltbetooniga võrreldes kuskil 1,5 korda, siis kokkuvõttes me ikkagi pikaajaliselt võidame kolmkümmend protsenti," selgitas Tallinna linnavalitsuse nõunik tehnikadoktor Priit Willbach.

Eestis ehitati esimene betoonmaantee teelõik 1926. aastal Tartu lähistel, kolmekümnendatel aastatel katsetati ka linnades sõiduteede ehitamist. Pikim betoonplaatidest teelõik valmis pärast Teist maailmasõda Tallinna ja Valgejõe vahele.

Tallinnas on alustatud katseid tee betoneerimisega bussipeatustes ja alustamisel on Paldiski maantee ja Järveotsa ristmiku katmine betooniga.

"Me tahaksime ikkagi, et maanteeamet annaks meile näiteks tee peale kohe peatee peal ühe kümnekilomeetrise lõigu, teeme selle proovi ära, igaüks saab peal sõita ja näha, milline see on ja siis me saaksime näha tema head ja vead. Tõe kriteerium on praktika," pakkus välja AS Kunda Nordic Tsement tegevdirektor Meelis Einstein.

Betoonteede kasutamine oleks spetsialistide arvates mõttekas seal, kus on tegu raskete veokitega ja suure liikluskoormusega. Makromajanduslikult on oluline, et väheneks vajadus importnaftabituumeni järele ja suureneks kohalike materjalide osatähtsus teeehitusel. Kasutamist leiaksid ka põlevkivitööstuse jäätmeid.

"Esimese objektina tõesti võiks kaaluda ju tulevase Peterburi tee rekonstrueerimist. Kohe, kui me räägime Tallinnast, mis hakkaks sealt Maardust peale või õigemini Pirita silla juurest," ütles tehnikadoktor Priit Willbach.

Üheks betoontee eeliseks peab Willbach ka kokkuhoiuvõimalusi tee muldkeha ehitamisel. Tänu betooni jäikusele ei pruugi see olla nii tugev ja massiivne kui asfalttee puhul ja ära saab kasutada ka olemasolevaid nõrku teealuseid ning betoontee kulumisel aja möödudes on seda lõpuks võimalik vajadusel ka asfalteerida.

Toimetaja: Liis Velsker

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: