Volkswageni USA juht: petuskeemi taga on paar inseneri

Autofirma Volkswagen USA haru juht Michael Horn palus eile Kongressi komisjoni ees miljoneid autosid puudutava petutarkvara pärast vabandust ning tunnistas, et tal on endalgi raske uskuda, et petuskeemi taga on vaid paar tarkvarainseneri.
Volkswagenit võib peale müüginumbrite languse tabada Ühendriikides veel kuni 18 miljardi dollari suurune trahv, vahendasid ERR-i raadiouudised.
Üks põhjus, miks Volkswageni juhte kutsutakse aru andma USA Kongressi ees, on see, et just Ameerika Ühendriikides paljastati kogu Volkswageni diislikütuse emissioonide petuskeem - sadadele tuhandetele autodele lisatud tarkvaravidin, mis lülitas heitgaaside taseme piirajad sisse vaid siis, kui auto oli ülevaatusel.
USA poliitikud küsisid eile Volkswageni USA haru juhi Michael Horni käest tõsiseid küsimusi, samal ajal kui Saksamaal oli politsei just lõpetanud Volkswageni peakorteri läbiotsimise.
Volkswageni USA juht Michael Horn palus kongressi komisjoni ees vabandust, nimetas olukorda piinlikuks, ebameeldivaks ja temale isiklikult kurnavaks - ta mainis, et ei saa öösiti seetõttu magada -, kuid küsimus, kes pettuse eest vastutab, ongi piinlik ja ebameeldiv. Näiteks küsis komisjoni liige, kongresmen Joe Barton Horni käest, et kas see on tõsi, et kogu skeemi taga oli Volkswageni Saksamaa juhtkond ja Horn pidi vastama, et päris nii see pole.
"Esiteks, uurimine veel käib, kuid see ei olnud juhtkonna tasandi otsus, minu teadmist mööda. Minu kõige parema teadmise järgi ei ole ükski juhtkonna istung või järelevalvekomisjoni istung midagi sellist heaks kiitnud. Tegemist oli paari tarkvarainseneriga, kes panid selle seadme autodesse kes teab mis põhjustel ja ma ise tahaksin ka teada saada," ütles Horn.
Kongresmen Barton küsis igaks juhuks üle, et kas Horn tõsiselt usub, et kuigi see pettus oli käinud aastaid, see seadeldis oli aastaid autodesse lisatud, ei teadnud keegi juhtidest, nii kõrgetest kui madalametest juhtidest, kogu sellest pettusest kuni USA uurimiseni. Horn ütles, et ta mõistab, et seda on raske uskuda ja ta ise ka maadleb selle küsimusega.
Kogu Volkswageni diisliautode petuskeem sai alguse sellest, kui üks mittetulundusühing otsustas võrrelda USA ja Euroopa diiselautode emissioone lihtsa eesmärgiga - näidata, et USA-s on normid karmimad ja seetõttu peaks ka Euroopa autodele kehtestama sarnased nõuded. Kolmest USA-s uuritud autost kaks olid Volkswagenid ja ühingu üllatuseks olid nende autode emissioonid 10 kuni 40 korda kõrgemad kui USA-s lubatud. Seejärel hakkas olukorda uurima juba kohalik keskkonnaamet ja septembri lõpus tunnistas Volkswagen, et tõepoolest on tarbijaid petetud.
USA-s tuleb Volkswagenil nüüd tagasi kutsuda ja ära parandada umbes 482 000 autot. Puhta õhu regulatsiooni järgi on USA keskkonnaametil õigus nõuda Volkswagenilt trahvi kuni 37 500 dollarit ühe tagasikutsutud auto kohta, mis võib kokku minna maksma Volkswagenile ainuüksi USA-s 18 miljardit dollarit ehk umbes 16 miljardit eurot.
Toimetaja: Liis Velsker