Eesti Energia rehvidest õli tootmise katsed osutusid edukaks
Eesti Energia leidis üle aasta kestnud katsetuste käigus, et kasutatud rehvide kasutamine õli tootmiseks Enefiti õlitehastes on võimalik, ja hakkab taotlema selleks kooskõlastust Euroopa Liidult, kirjutab ajaleht Põhjarannik.
Eesti Energia alustas katseid tööstuslikus koguses rehvipuru lisamisega põlevkivile vanemas õlitehases Enefitl80 eelmisel aastal. Ettevõtte juhatuse esimehe Hando Sutteri sõnul tehti katseid ka uues Enefit280 õlitehases ja prooviti rehvihaket lisada põlevkivile kahe kuni kaheksa protsendi ulatuses nii puhastatuna metallosadest kui koos nendega, märgib Põhjarannik.
Sutteri sõnul saab Eesti Energia peagi kätte katsetuste lõppraporti ja hakkab seejärel taotlema keskkonnaministeeriumilt jäätme lakkamise määrust, mis tuleb kooskõlastada ka Euroopa Liiduga. See määrus annaks võimaluse asuda vanarehve kui kasulikku energiaallikat kasutama regulaarselt õlitootmises.
"Kui see ka õnnestub, siis suudame ära kasutada kõik Eestis tekkivad jääkrehvid õlitootmiseks ja veel rohkemgi," sõnas Sutter, märkides, et see, kui suures ulatuses Eesti Energia kasutatud rehve kasutama hakkaks, sõltuks majanduslikest kaalutlustest. Aastas kasutab Eesti Energia praegu õlitootmiseks põlevkivi umbes kolm miljonit tonni.
Eestis tekib aastas ligikaudu 12 000 tonni kasutatud rehve, millele ei ole leitud head kasutust, ja suur osa nendest on ladestatud Tartusse Raadile endisele sõjaväelennuväljale, kus nad vahel põlevad, levitades linna peale palju musta suitsu. "Ennekõike võtaksimegi vanarehve Raadi lennuväljalt, seal on 50 000 tonni ootamas. Katsume Eesti puhtamaks teha," lubas Sutter.
Eesti Energia proovis kasutada rehve õli tootmises ka 1990. aastatel, kuid see ettevõtmine peatati peamiselt tehnoloogilistel põhjustel. Sajandi esimestel aastatel kaalus rehvide õlitootmises kasutamist ka Viru Keemia Grupp, kuid loobus sellest.