Seadusemuudatused viivad alkoholireklaami teleekraanidelt
Juunist kehtima hakkavad alkoholi- ja reklaamiseaduse muudatused kehtestavad alkoholireklaamile nii karmid piirangud, et tootjad on loobumas telereklaamidest. Alkoholireklaami osakaal telekanalite reklaamikäibest on juba praeguseks kukkunud paari protsendini ja jätkab langemist.
Juunikuust alkoholireklaamile kehtima hakkav keeldude nimekiri on pikk.
"Peamine muudatus, võib-olla kõige olulisem, on see, et inimesi ja emotsioone reklaamklipis enam olla ei tohi," ütleb TV3 reklaami- ja turundusdirektor Signe Suur.
Keelatud on ka näiteks aastaaegade ja pühade kujutamine. Lisaks hakkab kehtima kellaajaline piirang, mis tähendab, et enne kella kümmet õhtul alkoholi televisioonis reklaamida ei või.
"Uus reklaamiseadus tervikuna on selgelt alkoholi osas ülereguleeritud. Sisuliselt on tegemist seisva pildiga televisioonis, kus peale toote nime ja tootja nime ja peale selle, et tegemist on õllega, midagi muud sisuliselt nagu öelda ei saagi, isegi mitte seda näiteks, et tegemist on uue õllega," selgitab A. Le Coq'i õlletehase juhatuse liige Tarmo Noop.
Kõigi piirangute tulemusel ei näe alkoholitootjad enam mõtet telereklaamidesse edaspidi panustada.
"Ma usun, et telereklaam, sellisel kujul nagu ta seni on olnud, lõppeb. Parimal juhul võiks sellist reklaami nimetada siis tehniliseks teavituseks. Ma ei näe, et tootjatel oleks edaspidi reklaami sellisel kujul mõtet teha," leiab Saku Õlletehase juhatuse liige Jaan Härms.
Juba praegu on alkoholi reklaamikäive kordades väiksem kui oma kuldajal kümmekond aastat tagasi. Näiteks TV3 puhul moodustas see varem kuus, nüüd aga vaid 2,3 protsenti reklaamikäibest ning tõenäoliselt kukub see veelgi.
"Mõju on kindlasti olemas. Me oleme seda tegelikult tunda saanud kogu selle eelnõu tegemise käigus. Tegelikult viimase aasta-pooleteisega on alkoholireklaami mahud juba oluliselt vähenenud," tunnistab TV3 reklaami- ja turundusdirektor Signe Suur ja tunnistab, et uueks aastaks veel ühegi alkoholitootjaga reklaamilepingut sõlmitud pole.
Kogu alkoholireklaami turumaht raadios ja teles oli möödunud aastal 2,4 miljonit eurot.
Toimetaja: Merilin Pärli