Alkoholimüüjate veebilehtedelt leitav reklaam ei pruugi olla seaduslik
Juuni algusest jõustusid reklaamiseaduses alkoholireklaami muudatused, mistõttu kadusid postkastidesse pandavatelt reklaamlehtedelt ja poekettide kodulehekülje kampaaniapakkumistest alkoholi hinnad. Küll aga leiab neid jätkuvalt paljude alkoholitootjate ja -müüjate veebilehtedelt ning tarbijakaitseameti hinnangul võib see olla seadusega vastuolus.
Kui varem kasutasid kauplused võimalust allahinnatud alkoholi reklaamlehtedes ostma kutsuda, siis juunist alates ei tohi neis enam soodushindu näidata. Nii võibki leida mõne poeketi reklaamist alkoholipudeli kujutise juurest kirja "Hind poes", mõni teine kauplus avaldab aga lihtsalt alkoholipakendi pildi koos infoga selle koguse ja päritolumaa kohta.
Sotsiaalministeeriumi meediasuhete nõunik Eva Lehtla ütles ERR-ile, et see on tingitud kuu algusest jõustunud seadusemuudatusest, mis keelas allahindluste reklaamimise.
"Alkoholi hinda on keelatud esitada tavapärasest soodsamalt," kinnitas ta ja lisas, et alkoholireklaami ei tohi enam teha ka ajakirjade lisaväljaannetes ega kaantel.
Samuti ei tohi alkoholi reklaamida sotsiaalmeedias, välja-arvatud alkoholikäitleja enda veebilehel ja sotsiaalmeedia kontol.
Alkoholitootjate ja edasimüüjate veebilehtedelt leiab samas jätkuvalt sooduspakkumiste reklaami: näiteks Liviko kodulehe esiküljel on pealkirja "Kampaania!" all kollasega märgistatud soodushindadega tooted, City Alko veebileht juhib samuti tähelepanu kollasega märgistatud parimatele pakkumistele ning sooduspakkumised on välja toodud veel mitme alkoholimüügile keskenduva e-poe veebilehelt.
Tarbijakaitseameti turujärelevalveosakonna juhataja Hanna Turetski-Toomik ütles ERR-ile, et reklaamiseaduse järgi on reklaam teave, mis on avalikustatud kauba müügi suurendamise eesmärgil, alkoholi puhul seega alkoholimüügi edendamiseks. Seaduse alusel peab reklaam olema tavalise tähelepanu korral selgelt eristatav muust teabest ning selle sisu, kujundus ja esitlusviis peavad tagama arusaamise, et tegemist on reklaamiga.
"Kui müügikohas on hindade sildid üldiselt ühte värvi, kuid osadel toodetel on hinnasildid teist, näiteks kollast värvi, siis võib eeldada, et see on kauba müügi suurendamise eesmärgil. Kõikide teie poolt viidatud veebilehtedel avalikustatud info võib olla vastuolus kehtiva reklaamiseadusega, paraku enne sisulist analüüsi ei ole võimalik rohkem kommenteerida," tõdes Turetski-Toomik.
Eva Lehtla sõnul konsulteeris ka sotsiaalministeerium sel teemal tarbijakaitseametiga ning sai hinnangu, et veebipood on samasugune pood nagu iga teine ja neile kehtivad samad reeglid. Seega käsitleb amet teavet alkoholi e-poodide reklaamide kohta vihjena.
Toimetaja: Karin Koppel